عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب از کارواندر به شهر خاش آغاز شد

عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب از کارواندر به شهر خاش آغاز شد

به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان، "علیرضا قاسمی"، در آئین آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب از کارواندر به خاش با گرامیداشت چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی بیان کرد: بر اساس آمار تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 3734 روستا در سیستان و بلوچستان وجود داشت، اما از این تعداد فقط 119 روستا یعنی هفت درصد کل روستاها دارای تاسیسات آب بود .

وی در ادامه گفت: به برکت انقلاب اسلامی، در حال حاضر از 5 هزار و 594 روستا، تعداد 3 هزار و 100 روستا با جمعیتی افزون بر یک میلیون نفر به شبکه آب شرب متصل هستند و شاخص بهره‌مندی آب روستایی استان به حدود 72 درصد رسیده است .

قاسمی با اشاره به اجرای پروژه خط انتقال آب از کارواندر به خاش بیان کرد: شهرستان خاش دارای 3 مرکز شهری (خاش، اسماعیل‌آباد و ده‌رئیس)، 3 بخش و 484 روستا است .

وی با بیان اینکه جمعیت شهرستان 128 هزار و 878 نفر است که از این میزان، 64 هزار و 714 نفر در شهر ساکن هستند افزود: با توجه به مراجعه جمعیت روستایی به شهر، جمعیت واقعی شهر خاش به بیش از 120 هزار نفر می‌رسد .

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حال حاضر به منظور تأمین آب شهر خاش 280 لیتر در ثانیه از منابع مختلف شامل کلچات، دوربن و چاه‌های سطح شهر برداشت می‌شود و برای روستاها نیز 130 لیتر از کلچات و چهزار برداشت آب صورت می‌گیرد .

قاسمی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی 120 لیتر در ثانیه کمبود آب برای شهر خاش و 100 لیتر در ثانیه برای 83 روستا وجود دارد تصریح کرد: با توجه به عدم امکان برداشت آب و همچنین از دست رفتن منابع آب زیرزمینی موجود، انتقال آب از سد کارواندر برای شهر خاش و تعدادی از روستاهای بخش مرکزی در نظر گرفته شده است .

این مقام مسئول عنوان کرد: طرح آبرسانی از کارواندر با جمعیت 206 هزار نفر در افق طرح مطالعه شده و نیاز آبی در نظر گرفته شده 437 لیتر در ثانیه طراحی شده است .

وی افزود: این طرح به دلیل محدودیت منابع مالی چندین سال معوق مانده است با پیگیری انجام شده مقرر شد با استفاده از تسهیلات ماده 56 و سرمایه‌گذاری بانک مسکن کشور مبلغ 200 میلیارد تومان از طریق بانک مسکن تأمین شود .

قاسمی حجم عملیات اجرایی کل طرح را آبگیر، خط انتقال به طول 79 کیلومتر با لوله فولادی ، یک باب تصفیه‌خانه به ظرفیت 437 لیتر در ثانیه، 3 باب ایستگاه پمپاژ، 5 باب مخزن ذخیره به ظرفیت 21 هزار مترمکعب عنوان کرد .

وی با اشاره به اینکه 22 کیلومتر لوله 700 فولادی برای طرح خرید شده است به تشریح حجم عملیات قرارداد موجود پرداخت و گفت: تهیه، حمل و اجرای 57 کیلومتر لوله فولادی 700 و اجرای 22 کیلومتر خط انتقال به مبلغ 385 میلیارد تومان با شرکت سابیربین‌الملل انعقاد قرارداد شده است .

مدیرعامل سیستان و بلوچستان در پایان ابراز امیدواری کرد: به لطف دولت انقلابی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی مسیر توسعه و آبادانی در همین دولت به رشد قابل توجهی به ویژه در حوزه آبرسانی برسد .

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان

    شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان

    شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان یک شرکت در شهر زاهدان می باشد

      نظرات