مراسم گرامیدشت روز مهندسی و تقدیر از همکاران پژوهشگاه نیرو ب...

مراسم گرامیدشت روز مهندسی و تقدیر از همکاران پژوهشگاه نیرو ب...

در این مراسم مهندس چیت‌چیان " مشاور عالی پژوهشگاه نیرو" با بیان اینکه که خواجه نصیرالدین طوسی یک عالم بزرگ، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره شناس، پزشک، معمار، فقیه و عالم اخلاقی بزرگ بوده است؛ نام‌گذاری این روز به عنوان "روز مهندسی" را بسیار منصفانه عنوان کرد.
ایشان ضمن معرفی آثار خواجه نصیرالدین طوسی و شرح‌های ارزشمند نگارش شده بر این آثار، عنوان کردند من به عنوان یک ایرانی و یک مهندس بسیار خرسندم که در مسیری آمده‌ام که یکی از سردمداران آن خواجه نصیرالدین طوسی است.
مشاور عالی پژوهشگاه گفت: مهندسان در طبیعت دخالت کردند و برای ساده کردن زندگی مردم اقداماتی را انجام داده‌اند که برخی موارد از توجه به اکوسیستم غفلت شده است. با توجه به اینکه درعالم هر جزئی از یک ذره‌ی اتم تا بزرگترین جزء عالم، به عنوان یک کل، با هم در ارتباط هستند؛ اگر بدون توجه به ارتباط آن با کل عالم،کوچکترین تغییری در آن ایجاد شود، ممکن است یک قسمت را درست و جایی دیگر را تخریب نماییم. پس یکی از مسئولیت‌های بزرگ مهندسین این نگاه کردن واحد به عالم هستی، یکپارچگی عالم، محیط زیست و اکوسیستم می‌باشد.
دکتر احسانیان "سرپرست پژوهشگاه نیرو" ضمن تبریک روز مهندسی به همکاران و مهندسان پژوهشگاه نیرو، گفت: مهندس کسی است که نیاز انسان را با ایده‌های خود تبدیل به محصول نماید. نکته این است که آنچه که به دست می‌آید محصول یک مهندس یا سازمان، نتیجه زحمات گروه‌های مختلفی است که در سازمان فعالیت دارند و همه نقش موثری در به دست آمدن این محصول نهایی دارند. هرچند در اکثر مواقع فقط کار مهندس دیده می‌شود.
وی با بیان اینکه امروز در پژوهشگاه نیرو نیز گروه‌های مختلف در حوزه‌های کاری مختلف فعالیت دارند که در خروجی فعالیت‌های پژوهشگاه نیرو چه محسوس چه نامحسوس، نقش موثر دارند، گفت: از همه کسانی که در پژوهشگاه نیرو زحمت کشیده‌اند و تمام کسانی که در خروجی فعالیت‌های پژوهشگاه نیرو نقش داشته‌اند تشکر و قدردانی می‌نمایم.
در این مراسم دکتر حجت الحق حسینی استاد پژوهشگر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان سخنران مراسم، به شرح مبسوطی از زندگی، شاگردان و آثار خواجه نصیرالدین طوسی پرداختند و در ادامه به تالیفات، تصحیحات و نگارش‌های انجام شده اشاره نمودند.
پژوهشگر برگزیده جشنواره بین المللی فارابی گفت: مهندس سازنده است و اولین ویژگی که مهندس برای بشریت ایجاد کرده است مدیریت آسایش است. مهندسی نور و بنا و مدیریت آب دو پایه اساسی مهندسی آسایش است. توان علمی بی‌نظیر ایرانیان درحوزه آب و آبخیزداری مایه حیرت است. اما در مسئله مدیریت نور و بنا اتقافات عظیمی در معماری بنای ایرانی رقم خورده است و بناهایی در ایران داریم که در تاریخ بی‌نظیراست که موضوع نور، نیرو و منابع مورد نیاز زندگی بشری در آن مدیریت شده است. ایران سرزمین شگفتی آور است و جا جای آن موضوعات و شگفتی‌های خاص دارد.
در این مراسم ضمن پخش کلیپ تهیه شده از خاطرات همکاران پیشکسوت، با حضور مدیران ارشد پژوهشگاه نیرو از مهندسان و همکارانی که در آستانه بازنشستگی هستند، با اهدای لوح یادبود تقدیر و قدردانی شد.
خانم مهندس طیبه سعدالدین و آقایان مهندس امیرفرشاد فتحی، مهندس امیرسهرابی کاشانی، مهندس رامین پایدار راوندی، رضا شمس، حمیدرضا میراسدی، برجعلی قره‌داغی، محمود پورتیموری، ابراهیم محققی، اکبر غلامرضایی از جمله همکاران پیشکسوت و در آستانه بازنشستگی هستند که از ایشان تقدیر شد.
گفتنی است با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا این مراسم در بستر برخط و در سایت پژوهشگاه نیرو به صورت برخط پخش گردید.
لینک اصل خبر در سایت پژوهشگاه نیرو

    منبع خبر

    پژوهشگاه نیرو

    پژوهشگاه نیرو یک دانشگاه در شهر تهران می باشد

      نظرات