قبوض جديد برق صادر شد

قبوض جديد برق صادر شد

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‎‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "غلامعلي رخشاني مهر"، با بیان اینکه صدور قبوض جديد برق با شمايل جديد از اول بهمن ماه آغاز شده است، گفت: بر اساس مصوبه دولت مصارف تا سقف الگوي مصرف با تعرفه يارانه‌اي محاسبه مي‌شود كه نسبت به گذشته هيچ تغييري نداشته است.
معاون هماهنگي توزيع توانير خاطرنشان كرد: پنجم دي ماه هيئت وزيران با استناد به حكم مندرج در بند (ي) تبصره (8) قانون بودجه سال 1400  كل كشور، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفي مشتركان را تعيين و اجراي آن از اول بهمن را به وزارت نيرو ابلاغ كرد.
رخشاني مهر افزود: طبق اين مصوبه، مشتركاني كه مصرف برقشان زير الگوهاي تعيين شده باشد، مشمول هيچ افزايش قيمتي نشده و همچنان برق را به قيمت يارانه‌اي استفاده مي‌كنند، اما مشتركاني كه مصرف برقشان بيشتر از الگو باشد به صورت پلكاني و در سطوح الگو تا 1.5، 1.5 تا 2 و بيش از دو برابر الگو، يارانه كمتري دريافت كرده و بايد قيمت مازاد بر مصرف الگو را با تعرفه‌هاي جديد پرداخت كنند.
گفتني است، در حال حاضر بر اساس آخرين آمار و اطلاعات، بيش از 75 درصد مشتركان خانگي برق تا سقف الگو و مابقي مصرف كنندگان بالاتر از سقف الگو از انرژي برق استفاده مي‌برند. تعداد بسيار معدودي از اين مشتركان با بي‌توجهي به ميزان استفاده خود از انرژي حياتي برق، بيش از 2 تا چندين برابر بالاتر از الگوهاي تعيين شده، برق مصرف مي‌كنند.
البته در اين مصوبه با تغييرات انجام شده در نظام تعرفه گذاري برق نسبت به تشويق مشتركان كم مصرف نيز اقدام شده است، به طوري كه اگر مشتركان در چهار ماه گرم سال مصرف خود را زير الگوي مصرف منطقه خود قرار داده و نسبت به دوره مشابه سال قبل مصرف كمتري داشته باشند، از پاداش مديريت مصرف بهره‌مند مي‌شوند.
بر اساس اين گزارش، چنانچه مصرف برق مشتركي در ماه‌هاي گرم سال آينده كمتر از الگو بوده و نسبت به سال جاري برق كمتري مصرف كرده باشد، از پاداش كم مصرفي برابر نرخ هزينه تامين برق براي هر كيلووات ساعت صرفه جويي بهره‌مند خواهد شد و در صورتي كه اين كاهش مصرف در ايام پيك مصرف برق كشور باشد اين پاداش به 2 برابر افزايش مي‌يابد و حتي امكان رايگان شدن قبض برق مصرفي اين مشترك وجود دارد.
اين گزارش مي‌افزايد، تمامي مشتركان برق مي‌توانند با پيش بيني و انتخاب پله مصرف خود در اپليكيشن برق من و سامانه برق ايران كمتر از مصرف سال گذشته، تخفيفي معادل 5 درصد كل مبلغ صورتحساب خود را دريافت نمايند.
لازم به ذكر است، الگوي مصرف در ماه‌هاي غير گرم سال براي كل كشور 200 كيلووات ساعت در ماه بوده و در فصل گرم برابر 300 كيلووات ساعت در مناطق عادي و براي مناطق گرمسير با توجه به ميزان دماي هوا و پايداري گرما و ميزان رطوبت تا چندين برابر مناطق عادي تعيين شده است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات