برگزاری بیست و سومین همایش ملی صنعت، معدن و خدمات سبز در استان اصفهان

برگزاری بیست و سومین همایش ملی صنعت، معدن و خدمات سبز در استان اصفهان


بیست و سومین همایش ملی صنعت، معدن و خدمات سبز همزمان با سراسر کشور، امروز 15 اسفند ماه در سالن اجتماعات استانداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش«پارما» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در بخش استانی این همایش که پس از سخنرانی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و ارائه گزارش نتایج ارزیابی همایش بیست و سوم انجام شد گفت؛ امروز موضوع امنیت انسانی در مفهومی گسترده تر از امنیت ملی شکل گرفته و عنصر اساسی مربوط به امنیت انسانی، امنیت محیط زیست است.

ایرج حشمتی ادامه داد؛ امروز کشور ایران دارای پنج چالش اساسی است که اگر به آن توجه نکنیم باعث می شود که ما شرایط سختی را برای حیات و زندگی بشر داشته باشیم. وی افزود؛ پنج چالش اساسی که در کشور وجود دارد متأسفانه در استان اصفهان این چالش ها خیلی ملموس دیده می شود و شاید وضعیت این استان نسبت به استان های دیگر کشور، وخیم تر باشد و ما باید در کنار توسعه پایدار مراقب امنیت انسانی هم باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت؛ یکی از پنج چالشی که به عنوان چالش های اصلی محیط زیست کشور است و در این رابطه در اصفهان هم مشکلات عدیده ای وجود دارد موضوع آب هست. حشمتی گفت؛ کشور و فلات مرکزی ایران با میانگین بارش حدود 250 میلیمتر در سال که یک سوم متوسط جهانی است شرایط سختی دارد و استان اصفهان طبیعتاً به دلیل موقعیت توپوگرافی که دارد شرایط سخت تری دارد.

وی بیان داشت؛ خشکی زاینده رود، نداشتن حقابه تالاب گاوخونی و توجه نداشتن به مصرف آب شرایطی است که استان اصفهان را تحت فشار قرار می دهد و پیش بینی شده که در سال 2025 میزان آب مورد نیاز کشور ایران 30 میلیارد متر مکعب بیشتر از امروز باشد که این عدد بزرگ با در نظر گرفتن بحث عرضه و تقاضا، هم اکنون نشان می دهد که مشکلات امروز ما در حوزه آب افزایش خواهد یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت؛ تغییر کاربری اراضی یکی از دلایل دیگری است که باعث فرسایش خاک می شود و در استان اصفهان یک میلیون و پانصد هزار هکتار کانون های فرسایش خاکی و پدیده گرد و غبار داریم که متاسفانه در شش ماهه اول سال به دلیل وزش باد، کیفیت هوای اصفهان کاهش می یابد.

ایرج حشمتی ادامه داد؛ یکی از موارد مرتبط با گرد و غبار موضوع زنبورداری است که تحت الشعاع آن قرار گرفته است و این مشکل به بسیاری از گونه های گیاهی نیز آسیب می زند و اکسیژنی که باید برای بشر تولید شود را به مخاطره می اندازند و ما در استان اصفهان شرایطی داریم که نمی توانیم این میزان کانون های گرد و غبار را کنترل کنیم به خاطر اینکه یک عقب افتادگی در خصوص احیای این کانون ها داریم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت؛ بحث انرژی موضوعی است که در کشور ما با توجه به یارانه های متعلق به آن، به نوعی رایگان استفاده می شود و این موضوع باعث می شود که در مورد انرژی خوب عمل نکنیم. حشمتی افزود؛ شاید امسال یکی از دلایلی که مجبور شدیم از مازوت استفاده کنیم کمبود انرژی و کمبود گاز بود که باعث شد ما در نیروگاه شهر در اصفهانی که آلوده ترین کلانشهر کشور هست در چهارچوب موضوعات امنیت ملی از مازوت استفاده کنیم، اما باید به خاطر داشته باشیم که این موضوع می تواند امنیت انسانی را به خطر بیاندازد.

وی ادامه داد؛ برای سال های آتی، لازم است نیروگاه ها از فیلترهای مناسب استفاده کنند و در مورد سوخت استاندارد مراقبت ویژه ای داشته باشیم. وزارت نفت نیز برای استان اصفهان باید ترتیبی اتخاذ کند که اگر نمی توانیم از فیلتر مناسب استفاده کنیم قطعا از سوخت مناسب بهره مند شویم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به وجود 500 صنعت آلاینده در استان، که حدود 470 واحد از این صنایع آلودگی هوا دارند، گفت؛ این وضعیت شرایط سخت و تهدید آمیزی را برای استان اصفهان رقم زده است.

حشمتی همچنین در بحث تنوع زیستی افزود؛ گونه های در معرض خطر انقراض بسیار زیادی در کشور وجود دارد که به دلیل استفاده ناصحیح از منابع طبیعی و عدم توجه به این ذخایر ژنتیکی، متاسفانه از دست می روند، در حالی که ارزشمند ترین منبع حیات، تنوع زیستی است.

وی عنوان کرد؛ امروز در این مکان برای تقدیر از صنایعی جمع شده ایم که در بحث انرژی، خاک و موضوعات آموزشی نقش بسزایی داشتند و در این مسیر آغازگر و پیشگام هستند و گفت؛ اگر بخواهیم در استان اصفهان زندگی کنیم، ناگزیر به حرکت در مسیر صنعت سبز هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اعلام کرد؛ امسال حدود 54 واحد صنعتی و خدماتی ثبت نام اولیه داشته اند که 23 واحد ثبت نام نهایی و نسبت به پر کردن فرم ها اقدام کرده اند و پس از بررسی ها و صحت سنجی های انجام شده، 9 واحد به عنوان واحد صنعتی منتخب و سبز به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده اند که در کمیته ارزیابی این سازمان، فقط 5 از استان اصفهان مورد تأیید قرار گرفت.

ایرج حشمتی در پایان افزود؛ در سال آینده تلاش خواهیم کرد که با همیاری خانه صنعت و معدن و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، با ترغیب حداکثری واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی بتوانیم جایگاه استان اصفهان را از نظر کمی و کیفی در حوزه صنعت سبز بالا ببریم.

در این همایش معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری اصفهان به نیابت از استاندار اصفهان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، رئیس خانه صنعت و معدن استان و مدیران کل حوزه های اقتصادی استانداری حضور داشتند که خبر تکمیلی بخش استانی این مراسم منتشر خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات