ظرفیت‌های بوشهر، باعث شد که میزبان دور تازه کارگاه فهم معماری باشد

ظرفیت‌های بوشهر، باعث شد که میزبان دور تازه کارگاه فهم معماری باشد

http://www.bananews.ir/رییس شورای سیاست‌گذاری کارگاه‌های فهم معماری ایران تاکید کرد: ظرفیت فرهنگی و معماری شهر بوشهر آن‌قدر زیاد است که باید به طور مستقل مورد مطالعه قرار بگیرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ستاد خبری «کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر»، دکتر مهدی حجت در پاسخ به این پرسش که کارگاه فهم معماری ایران، چه شعاعی از بوشهر را مورد مطالعه قرار خواهد داد، گفت:« با برنامه‌ریزی و مطالعه‌ای که کرده‌ایم و با توجه به ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای که در شهر بوشهر وجود دارد، فکر می‌کنیم بهتر این است که بچه‌ها بیشتر روی خود شهر بوشهر متمرکز باشند.»

او ادامه داد: «می‌شد تا سیراف هم برویم. اما چون فواصل زیاد است و رفت و آمد شرکت‌کنندگان را خسته می‌کند، انرژی‌شان توزیع می‌شود و نمی توانند روی آن چیزی که باید متمرکز بشوند، تصمیم گرفتیم که بر شهر بوشهر متمرکز بشویم. خوشبختانه به اندازه‌ای ظرفیت فرهنگی و معماری شهر بوشهر زیاد است که فکر می‌کنم در یک هفته برگزاری کارگاه، بیش از ۲۵۰ شرکت‌کننده برگزیده، به اندازه کافی موضوع پژوهشی پیدا خواهند کرد.»

رییس شورای سیاست‌گذاری کارگاه‌های فهم معماری ایران در پاسخ به این سوال که بوشهر چه امتیاز منحصر به فردی داشت که برای مطالعه کارگاه در بهار سال ۹۱ انتخاب شد، توضیح داد:« کارگاه فهم معماری را به دو دسته از شهرها و مناطق نمی‌توانیم ببریم؛ یکی شهرهای بسیار بزرگ که اهمیت برگزاری کارگاه در کنار امور جاری گم می‌شود و دیگری شهرهای بسیار کوچک که ظرفیت میزبانی از یک کاروان ۲۵۰تا ۳۰۰ نفره را ندارند. بنابراین ما روی محور شهرهای متوسط حرکت می‌کنیم. یعنی شهرهایی که از یک طرف ارزش تاریخی و ارزش‌های فرهنگی فوق العاده‌ای داشته باشند، و در عین حال نه خیلی بزرگ‌اند و نه خیلی کوچک.»

رییس ایکوموس ایران با بیان این که بوشهر این دو شرط اصلی را دارد، به ارزش پژوهشی این بندر تاریخی اشاره و تاکید کرد:« بوشهر در واقع دروازه قدیمی ایران و محل حضور انواع فرهنگ‌ها و ادیان و اقوامی است که در کنار هم سالیان سال حضور پیدا کرده اند. سابقه بسیار مشعشع تاریخی دارد، همجواری‌اش با دریا یک ویژگی خاصی به این شهر داده که متمایزش کرده، وهمه این‌ها ارزش مطالعه دارند. بنابراین ظرفیت‌های بوشهر، باعث شد که میزبان دور تازه کارگاه فهم معماری باشد.»

گفتنی است کارگاه فهم معماری ایران از پنجره بوشهر، از سوی دبیرخانه رویدادهای معماری، وابسته به مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران با همکاری سازمان‌های دولتی و خصوصی مختلف کشور، از تاریخ ۲۶ تا ۳۱ فروردین ماه ۹۱ در حوزه جغرافیایی بوشهر برگزار می‌شود.

 

    نظرات