حرکت شهرداری کرمان به سمت تحقق «کرمان هوشمند»

حرکت شهرداری کرمان به سمت تحقق «کرمان هوشمند»

حرکت شهرداری کرمان به سمت تحقق «کرمان هوشمند»

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان، به مهمترین فعالیت‌های ‌این سازمان در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی شبکه تعیین موقعیت آنی محلی (تمام) و خرید ۲۰ دستگاه گیرنده مولتی‌فرکانس GNSS ازجمله این فعالیت‌هاست.

به گزارش کرمان‌آنلاین، حیدر هادی‌زاده، با بیان اینکه این شبکه با دو ایستگاه در سطح شهر جانمایی شده و تعیین موقعیت مکانی را با دقت کمتر از یک سانتی‌متر انجام می‌دهد، افزود: با بهره‌گیری از روش تعیین موقعیت آنی محلی، این امکان فراهم می‌شود تا در هر لحظه و در هر نقطه از شهر، موقعیت دقیق برای کاربری‌های متعدد ازجمله تهیه نقشه با مقیاس‌های مختلف و تهیه ازبیلت عوارض متعدد شهری مانند خطوط گاز، آب و فاضلاب، برق و فیبر نوری فراهم شود.

وی از عکس‌برداری هوایی و تولید نقشه یک‌پانصدم شهر به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات‌ این سازمان در سال ۱۴۰۰ خبر داد و بیان کرد: هدف این پروژه، تولید عکس‌های خام اولیه از شهر و محدوده آن در راستای ایجاد عکس هوایی یکپارچه، مدل ارتفاعی سطح (DSM) و روزآمدسازی اطلاعات مکانی شهر کرمان است و تولید نقشه و اطلاعات مکانی شهر با مقیاس یک‌پانصدم با دقت مکانی ۵ تا ۸ سانتی‌متر، توانایی شهرداری را در گردآوری اطلاعات صحیح و تحلیل آن به‌گونه موثری افزایش می‌دهد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان اظهار داشت: عکس‌های هوایی در راستای انجام خدماتی از قبیل تولید نقشه‌های جدید شهری، روزآمدسازی لایه‌های مکانی از قبیل عرصه، اعیان و فضای سبز، بررسی هرگونه تغییرات شهری و رصد ساخت و سازهای شهری موثر خواهد بود.

هادی‌زاده با اشاره به اجرای پروژه PM در شهرداری کرمان، گفت: پروژه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) تمام سیستم‌های رایانه‌ای موجود در مجموعه شهرداری به همت تیم پشتیبانی سخت‌افزار سازمان فاوا، برای اولین‌بار و با کمترین هزینه اجرا شد.

وی هدف اصلی پروژه مذکور را ایجاد روشی سیستماتیک جهت کنترل وضعیت تجهیزات و دستگاه‌های موجود و بهینه کردن توانایی‌ها به‌منظور رسیدن به حداکثر کارآیی و کاهش نرخ خرابی و از کار افتادگی آن‌ها ذکر کرد.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری کرمان همچنین گفت: در سال ۱۴۰۰ از «سامانه یکپارچه شهرسازی و نوسازی» شهرداری کرمان رونمایی شد.

وی گفت: این سامانه مکان مرجع بوده و پایه کار آن، ملک است و شامل زیرسیستم‌های مهمی نظیر کمیسیون ماده صد، شهرنما (موقعیت بصری ملک)، امور مهندسی، محاسبه عوارض و درآمد و کارتابل مدارک و استعلامات بین‌دستگاهی است.

هادی‌زاده با بیان اینکه سامانه یکپارچه شهرسازی و نوسازی بنا بر نیازهای سطوح سیاست‌گذاری، مدیریت و اجرا، طراحی و پیاده‌سازی شده است، افزود: ازجمله اهداف این سامانه، خودکارسازی بخش عمده فرآیندهای صدور پروانه، پایان‌کار و پاسخگویی به استعلامات در شهرداری است.

وی اظهار داشت: پیاده‌‌سازی و استقرار سامانه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات از دیگر اقدامات این سازمان در سال ۱۴۰۰ است؛ این سامانه به‌منظور بهبود و سرعت‌بخشیدن به روند اجرای فعالیت‌ها و همچنین کنترل و نظارت بر عملکرد و فعالیت‌های پرسنل سازمان، طراحی شده و دارای ماژول‌های مختلفی مانند ثبت تیکت جهت ثبت و ارسال درخواست‌ها به سمت کارشناس مربوط و پایگاه دانش جهت جست‌وجوی درخواست‌ها و مشکلات است.

هادی‌زاده افزود: پرسنل سازمان می‌توانند فعالیت‌های روزانه، هفتگی یا ماهانه خود را از طریق ماژول فعالیت ثبت کنند؛ همچنین در این سامانه، می‌توان با استفاده از ماژول گزارش‌ساز و داشبورد، بر عملکرد و روند اجرای فعالیت‌های پرسنل کنترل و نظارت داشت.

وی ادامه داد: یکی ‌دیگر از امکانات سامانه مذکور، ثبت اطلاعات سیستم‌های پرسنل شهرداری، به‌عنوان دارایی‌های فیزیکی است که شامل اطلاعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جهت کنترل و مدیریت سیستم‌هاست.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری کرمان، با اشاره به استقرار سامانه مدیریت و یکپارچه‌سازی داده‌های مکانی شهرداری کرمان، هدف از استقرار این سامانه را ایجاد بستری قدرتمند جهت جمع‌آوری، ساماندهی، به‌روزرسانی، به‌ اشتراک‌گذاری و ارایه داده‌های مکان‌محور به کاربران با استفاده از سطوح مختلف دسترسی در سطح شهر ذکر کرد.

هادی‌زاده خاطرنشان کرد: تمام داده‌های مکانی که در واحدهای مختلف شهرداری تولید می‌شود، در این سامانه جمع‌آوری و مدیریت می‌شود و با استقرار این سامانه، یک بانک جامع و کامل از شهر و اطلاعات مکانی، در شهرداری داریم که کاربران در حوزه‌های مختلف، می‌توانند به‌‌صورت لحظه‌ای اقدامات مربوط به خود را موردی ثبت کنند.

وی از آغاز به‌کار سامانه مدیریت تابلوهای شهری در سال ۱۴۰۰ نیز خبر داد و گفت: این سامانه شامل دو بخش اصلی «مدیریت عوارض بیلبورد» و «مدیریت عوارض تابلو» است که در قسمت مدیریت عوارض بیلبورد، امکان مشاهده ابعاد و درجه کیفیت بیلبوردها و مکان قرارگیری آن‌ها، قیمت‌گذاری و رزرو و محاسبه عوارض وجود دارد و با رونمایی از این سامانه، فرایند تخصیص و ساماندهی تابلوهای شهری و رسیدگی به قراردادهای آن‌ها بدون نیاز به مراجعه حضوری شهروندان انجام خواهد شد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان افزود: سامانه «مردم‌شهر» و سایت جدید شورای اسلامی شهر کرمان نیز توسط کارشناسان این سازمان طراحی و پیاده‌سازی شده است.

هادی‌زاده افزود: سامانه ارتباط مردمی تحت عنوان «مردم شهر» در راستای جلب مشارکت شهروندان راه‌اندازی شده و امکان اعلام نظر درخصوص بالاترین رده مدیریتی نیز در این سامانه دیده شده است؛ این سامانه شامل سه بخش اصلی پیشنهاد مدیر، ثبت گزارش و ثبت ایده است.

وی ادامه داد: وب‌سایت جدید شورای اسلامی شهر کرمان نیز با قابلیت‌هایی تازه نظیر گزارش‌های ویدیویی، تصویری و صوتی طراحی و در سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی شد.

مدیرعامل سازمان فاوا همچنین گفت: ارایه خدمات با کیفیت در کمترین زمان ممکن، مورد توجه همه نهادها و ارگان‌هایی است که با ارباب رجوع سروکار دارند؛ در همین راستا، شهرداری کرمان به‌عنوان بزرگترین نهاد مردمی و خدمت‌رسان در شهر، با هدف شفافیت و ارتقای سطح کیفی ارایه خدمات، صرفه‌جویی در زمان و هزینه، به راه‌اندازی فاز نخست میز خدمت الکترونیک اقدام کرده است.

هادی‌زاده با بیان اینکه «میز خدمت الکترونیکی» شامل بخش‌های مکاتبات اداری (ارسال و پیگیری نامه)، فرم‌های شهروندی (ثبت در خواست و شکایت، پیشنهادات، ارتباط مستقیم با شهردار، صدور مجوز استفاده از معابر و درخواست کاشت، قطع و جابه‌جایی درخت)، سامانه‌های شهروندی (پرتال سازمانی ۱۳۷، سایت شفافیت، مردم‌شهر، خدمات شهرسازی و پرداخت عوارض خودرو) و برنامه‌های کاربردی (نرم‌افزار موبایلی تصدیق گواهی، نرم‌افزار موبایلی «کرمون من» و نرم افزار موبایلی ۱۳۷) است.

وی افزود: موشن‌گرافیک معرفی و نحوه کار با میز خدمت، طراحی و منتشر شده و ساخت  قسمت‌های بعدی آن در دست اجراست.

هادی‌زاده همچنین به‌روزرسانی بستر مجازی‌سازی جهت استفاده حداکثری و بهینه از ظرفیت پردازشی موجود، پشتیبانی سرورها، سوئیچ‌ها و تجهیزات ذخیره‌ساز موجود در دیتاسنتر شهرداری، طراحی، مشاوره، پشتیبانی، ایجاد، توسعه و راه‌اندازی شبکه پسیو و اکتیو و برق اضطراری واحدهای شهرداری، انجام اقدامات امنیتی پیشگیرانه مطابق دستورالعمل‌های واصله از مرکز راهبردی افتا، امکان‌سنجی، طراحی و مشاوره نصب و راه‌اندازی لینک ارتباطی وایرلس در مجموعه‌های شهرداری و پشتیبانی از شبکه وایرلس، پشتیبانی و نگهداری زیرساخت فیبر نوری شهرداری، نصب و راه‌اندازی و پشتیبانی دستگاه ردیاب بر روی خودروهای شهرداری، به‌روزرسانی و تجهیز سیستم اطفا و اعلام حریق اتوماتیک دیتاسنتر شهرداری، آغاز اتصال سامانه‌های پایش تصویری به زیرساخت فیبرنوری شهری و همچنین آغاز فاز دوم پروژه اجرای کانال فیبر نوری، به طول ۵۸ کیلومتر را جزو سایر فعالیت‌های سازمان فاوا در حوزه زیرساخت و شبکه، در سال ۱۴۰۰ بیان کرد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرمان، همچنین راه‌اندازی و استقرار سامانه مدیریت املاک، راه‌اندازی نرم‌افزار باسکول سازمان پسماند، آغاز به‌کار سامانه تفکیک زباله از مبدا «شمیز» در قالب نرم‌افزار کاربردی «کرمون من»، تحلیل، طراحی، پیاده‌سازی و پشتیبانی فرم‌ها و فرآیندهای مورد نیاز واحدهای شهرداری با استفاده از ابزار BPMS موجود در سازمان، پیگیری تولید سامانه‌ جدید مدیریت آرامستان‌ها، بررسی و مشاوره در خصوص نحوه انجام پروژه ممیزی آرامستان صاحب‌الزمان (عج) و مدیریت، نظارت، پشتیبانی و به‌روزرسانی بیش از ۲۰ سامانه نرم‌افزاری واحدهای مختلف شهرداری را به‌عنوان بخشی از اقدامات این سازمان در حوزه نرم‌افزار و مهندسی اطلاعات ذکر کرد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات