رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر  ...

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر ...

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر از پاسخ شهردار قانع شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، سید عبدالله ارجائی در سی‌امین صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سوال ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهدمقدس مبنی بر توقف عملیات اجرای پروژه‌های شهری و عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران، علت نقص عهد، بی‌توجهی و ناراضی‌سازی سرمایه‌های انسانی شهرداری مشهد، توقف عملیات پروژه‌های شهری و عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران و سرمایه‌گذاران، اظهارکرد: در این شش ماه برخی مدیران، فعالان سیاسی و اجتماعی، دلسوزان تشکل‌های فرهنگی، کارکنان شهرداری و اعضای شورا می‌گفتند چرا سکوت می‌کنید و بسیاری از مسائل را منعکس نمی‌کنید، بسیاری از سکوت و لبخندها و ردشدن‌ها چه در محافل، مقابل صداوسیما و خبرنگاران در جهت حفظ آرامش و پرهیز از ورود شهرداری به مسائل سیاسی و دوقطبی است؛ در این جلسه نیز تلاش می‌کنم بر همین منوال عمل کنم تا انشاالله رفتار و کردار ما مورد رضایت خداوند باشد.

وی در خصوص تذکر حسن کریمدادی، رئیس کمیسیون ویژه ایثارگران شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر تاخیر در تبدیل وضعیت ایثارگران افزود: شما به ریز شاهد پیگیری‌های شهرداری در این زمینه هستید و بارها اعلام کرده‌ام که شهرداری مشکلی برای تبدیل وضعیت سه هزار کارمند با قراردادهای حجمی و ... به رسمی ندارد اما فقط ۲۰۰ پست خالی وجود دارد؛ شما بگویید با چه شاخصی باید افراد را انتخاب کنیم؟ چرا به مکاتبه ما برای شاخص‌بندی جواب نمی‌دهید؟ اگر سه هزار پست سازمانی ایجاد شود، در کمتر از شش ماه مقدمات اداری این کار را فراهم می‌کنیم اما بدون پست سازمانی و شاخص چگونه این کار را انجام دهیم؟

شهردار مشهد درباره موضوع عدم توجه به سرمایه انسانی بیان کرد: توجه به سرمایه انسانی چند ملاک دارد؛ یک محترم شمردن نظر کارشناسی، امروز همه در شهرداری می‌دانند و به این باور رسیده‌اند که نوبت اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی، اتوبوسی و پشت درهای بسته، داخل جلسات و خارج از شهرداری تمام شده بلکه تصمیم باید از بدنه شهرداری رویش و مراحل خود را برای اجرا بگذراند. نشست‌های مختلف با کارشناسان، استفاده از جوانان و نیروهای مومن شهرداری در پست‌ها و سمت‌های گوناگون از جمله اقدامات ما در این دوره مدیریت شهری است.

ارجائی خاطرنشان کرد: نسبت 30 انتصاب اول مجموعه شهرداری نسبت به به دوره قبل را ملاحظه کنید و ببینید که چند درصد انتصابات داخلی بوده است؟ چند درصد جوانان شهرداری توانستند بار مسئولیت به دوش بکشند و علی‌رغم تمامی فشارها و محدودیت‌ها موفق هستند؟ در بدنه پهن‌پیکری همچون شهرداری با 28 هزار کامند، برخی کارها شدنی نیست اما این دوره برای اولین بار سیستم مکانیزم انتخاب عدالت‌محور مبتنی بر آزمون دقیق کارشناسی خارج از مجموعه شهرداری و نظر شهرداری در استان خراسان رضوی ملاک انتخاب همکاران قرار گرفته است. همچنین علی‌رغم مشکلات مالی اجازه ندادیم به بدنه شهرداری فشاری وارد شود و تاکنون مشکلی در پرداخت حقوق و اضافه‌کار کارکنان نداشتیم که نتیجه تلاش زیاد مجموعه شهرداری است.

وی در خصوص عیدی کارگران اضافه کرد: مصوبه‌ای توسط دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود و بعد از چند سال یک دستگاه ملی یادش می‌آید که این مصوبه را ابلاغ کند و دی ماه این مصوبه به سراسر کشور ابلاغ می‌شود و براین اساس عیدی کارگران باید همچون کارمندان پرداخت شود در صورتی که عیدی باید دو برابر حقوق دریافتی باشد، برخی در کشور این موضوع را فرصت تلقی کردند و سریعا عیدی را بر این اساس پرداخت کردند اما در شهرداری مشهد چه اتفاقی رخ داد؟

شهردار مشهد گفت: اگر ما توجهی به سرمایه انسانی نداشتیم که در همان روزهای اول عیدی را براساس مصوبه پرداخت می‌کردیم اما ما دو کار را به صورت همزمان پیگیری کردیم؛ اول اینکه یک تیم حقوقی را به تهران فرستادیم تا تمام تلاش خود را برای ابطال ابلاغیه انجام دهند همچنین تیم کارشناسی در شهرداری تشکیل دادیم تا راهکارهای جایگزین را شناسایی کنند جالب است بدانید که دقیقا روزی که کمیته منابع انسانی راهکار جایگزین را تصویب و ابلاغ کرد، تیم تهران نیز ابطال ابلاغیه را دریافت کرد. این کار هوشمندانه و به نفع منابع انسانی نیست؟ چرا کارگری که یک سال تلاش کرده، از عیدی پایان سال او پنج و نیم میلیون باید کم شود؟

ارجائی تصریح کرد: تمایلی ندارم فضای شهرداری سیاسی شود اما در طرح سوال از دو مصوبه نام بردند که ما نسبت به آن بی‌توجه بودیم اما سوال من این است که اگر دو مصوبه مذکور عملیاتی و قابل اجرا بود چرا در جلسات پایانی شورا آن را مصوب و ابلاغ کردند؟ یکی از مصوبات مربوط به فروردین 1400 و دیگری مربوط به آخرین جلسه شورای دوره پنجم است. تکنیکی که برخی شهرداری‌ها در سراسر کشور انجام می‌دهند مبنی بر زمین سوخته و در دام انداختن دوره بعدی شهرداری کار خوبی نیست.

وی ادامه داد: حق بیمه تکمیلی تاکسیرانان که از سال ۹۴ وظیفه دولت بوده تا آن را انجام دهد، از سال 95 پرداخت نشده چرا شهرداری باید این کار را انجام دهد؟ دولت چه مشکل مالی دارد که شهرداری ندارد؟ این باری بر دوش دولت قبل بوده و نمی‌دانم چرا در آخرین جلسات شورای پنجم مصوب می‌کنند که دوره مدیریت شهری جدید باید آن را پرداخت کند؟

شهردار مشهد اظهار کرد: آن چیزی که قابلیت اجرا دارد موضوع نوسازی و بهسازی است که 120 میلیون وام پرداخت می‌شود و پیش فاکتور توسط خودروسازان چند روزی است که متوقف شده است. یکی از مشکلات ما در خصوص وام 120 میلیونی شهرداری این است که اولا سقف آن کم است و دوم اینکه مشکلاتی ناشی از دوره قبل برای انسداد حساب‌های شهرداری ایجاد شده است. من خواهش می‌کنم فضایی فراهم نشود که ما این مسائل را بیان و تقابل و دوقطبی دوره جدید و قدیم را ایجاد کنیم.

ارجائی در خصوص اتوبوس‌ران‌ها با طرح این سوال که سازمان اتوبوسرانی چند کارمند دارد، بیان کرد: چرا فقط به 421 نفر حق جذب داده شده است؟ چرا اتوبوس‌ران حذف و فقط به کارمندان ستادی داده شده است؟ اگر قرار نبود تنش ایجاد شود چرا اینگونه برخورد کردند؟ این رقم ماهانه حدود یک میلیارد و 300 و سالانه حدود 15 میلیارد تومان براساس اعداد و ارقام 1400 است. ما برنامه‌ای را اجرا می‌کنیم که بشود به تمام کارکنان تعمیم داد. در سازمان اتوبوسرانی حق سفر و عیدی مشکل داشت که پرداخت شد. کاری که بشود برای همه انجام داد را انجام می‌دهیم. چه تفاوتی میان کارکنان سازمان اتوبوسرانی و سایر سازمان‌ها وجود دارد؟ این حق جذب بازار سرمایه است. من در حسن ظن و دلسوزی عزیزان شکی ندارم و معتقدم که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و باید با هم کار را مدیریت کنیم اما از همه خواهش دارم مسایل را به گونه‌ای پیگیری کنیم که قابل اجرا باشد.

وی در خصوص موضوعات عمرانی افزود: رئیس کمیسیون عمران تاکید داشتند که پروژه‌های فاقد مطالعه یا دارای ضعف مطالعه حذف شود. پارک ۷۳ هکتاری می‌تواند منبع آبی نداشته باشد؟! 73 هکتار را با تانکر آب بدهیم؟ راه دسترسی ورودی باید با سه پل هوایی باشد؟ پارک 73 هکتاری باید کجای شهر واقع شود؟ در منطقه مسکونی با غیرمسکونی؟ همه می‌دانند سیاست این دوره توسعه به شرق است. در طرحی که با آستان قدس رضوی، استانداری و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد مبنی بر 600 هکتاری که باید به محدوده الحاق شود، 73 هکتار جزو آن است آیا نباید تا تعیین تکلیف طرح 600 هکتاری که این 73 هکتر جزوی از آن است صبر کنیم؟

شهردار مشهد گفت: پروژه جلوخان پایانه با ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفتیم و طی چهار ماه فاز یک آن آماده افتتاح خواهد بود. دسترسی رسالت و طبرسی آماده افتتاح و خلیج‌فارس و چپ‌گرد آزادی افتتاح شده است. همکاران در حوزه عمران و خدمات شهری شبانه‌روز فعالیت می‌کنند.

ارجائی خاطرنشان کرد: در خصوص پرداخت مطالبات پیمانکاران حداقل هزار و 500 میلیارد تومان پرداخت شده است، ۱۴ پروژه سرمایه‌گذاری که سال‌ها مشکل داشت، حل و فصل شد، 23 پروژه که برخی ۲۰ سال دارای مشکل بود، حل و فصل شده است. همچنین تجمع و تحصن روزانه پیمانکاران با مدیریت همکاران و صبر پیمانکاران تمام شده است.

ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، به عنوان طرح کننده سوال نیز پس از توضیحات شهردار، اظهارکرد: همه ما عهد بسته‌ایم که آنچه می‌گوییم و انجام می‌دهیم، در راستای وظایف و به منظور اعتلای مشهدمقدس باشد.

وی افزود: باید توجه داشت که سوال از شهردار، جنبه سیاسی ندارد، هرگونه برداشت و اعمال نگاه سیاسی نسبت به این امر را رد می‌کنم و وارد فضای تقابل نشده‌ایم.

فرهمندی با اشاره به توضیحات ارائه شده از سوی شهردار، گفت: درخصوص عدم اجرایی شدن مصوبات، مصوبه مربوط به ارائه خدمات حمایتی به تاکسیرانان در تاریخ 26 فروردین‌ماه امسال، در شورای پنجم و مصوبه مربوط به اتوبوسرانی نیز در آبان ماه امسال در زمان شورای ششم به تصویب رسیده است؛ اینکه مصوبات مربوط به اواخر دوره شورای پنجم بوده را رد می‌کنم و سوال همچنان برجاست که چرا این مصوبات اجرایی نشده‌اند؟

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی پروژه‌های زیادی در این دوره از مدیریت شهری متوقف شده و یا سرعت اجرای آنها کاهش یافته که از جمله آنها می‌توان به تقاطع 4سطحی آزادگان، تئاتر شهر، بازوی چهارم مصلی، پل راه‌آهن و ... اشاره داشت.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: پارک با مقیاس شهری 73 هکتاری، پارکی مشابه پارک ملت است و این پارک نیز در زمان احداث، شرایطی مشابه را داشته به نحوی که نه در وسط بافت مسکونی بوده و نه جز 4 معبر شریانی اطراف و پل عابر پیاده دسترسی دیگری داشته است.

فرهمندی خاطرنشان کرد: عده‌ای از مردم با سرمایه‌های خرد و کلان در حوزه اتوبوسرانی سرمایه‌‎گذاری کرده‌اند و از شهرداری مطالبات دارند؛ باید توجه داشت که سرمایه‌گذاران اتوبوسرانی از شهرداری طلبکارند و حقوق آنها را پرداخت نمی‌کنید.

شایان ذکر است، فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از شنیدن توضیحات ارائه شده از سوی شهردار قانع شد.

هاشم دائمی، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز در ادامه به طرح تذکری پرداخت و گفت: وفق ماده 67 آیین‌نامه داخلی و ماده 83 قانون شوراها، پس از اعلام تذکر از سوی عضو و اعلام آن به شهردار از سوی ریاست شورا، در صورت عدم رعایت نکات مورد تذکر، موضوع به صورت سوال مطرح می‌شود.

وی افزود: این درحالیست که موضوع بند 1 مطرح شده در سوال آقای فرهمندی، در تذکر به شهردار مطرح نشده و به تبع آن، اجرای فرآیند قانونی ماده 83، فاقد وجاهت قانونی است.

دائمی خاطرنشان کرد: در خصوص سوال 1 مربوط به نقض عهد و رفتار خلاف تعهدات، از جمله عدم اجرای مصوبات شورای شهر و پرداخت حقوق و مطالبات کارکنان و همکاران شهرداری، به ویژه مصوبه ارائه خدمات حمایتی به تاکسیرانان، باید توجه داشت که این مصوبه دارای 2 بخش است؛ اول درخصوص ماده واحده که طبق آن به شهرداری اجازه داده شده اقدامی را انجام دهد و تکلیف نشده، پس شورا اختیار اجرا و یا عدم اجرا را بعهده شهرداری گذاشته است.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: درخصوص تبصره ذیل ماده واحده نیز شهرداری مکلف است درصورت اجرای ماده واحده، آثار مالی اجرای مصوبه را در اصلاح بودجه منعکس نماید؛ با توجه به اینکه در ماده واحده شهرداری تکلیفی برای اجرا نداشته، به تبع آن، موضوع در اصلاح بودجه 1400 سازمان تاکسیرانی منعکس نشده است.

دائمی خاطر نشان کرد: در جلسه کمیسیون تلفیق نیز پیشنهاد آقای فرهمندی در این خصوص مورد پذیرش کمیسیون واقع نشده و طرح موضوع آن به عنوان نقض عهد از سوی شهردار جای تامل دارد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات