انتقال آب از ارس، ناجی تبریز از کم‌آبی

انتقال آب از ارس، ناجی تبریز از کم‌آبی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، آب یکی از مواهب الهی است که بستر حیات و تداوم آن بر پایه آب بنا شده است. امروز همگان بر نقش آب در شکل‌دهی جوامع و نقشی که در توسعه ایفا می‌نماید اذعان دارند. اهمیت آب علاوه بر اینکه عامل حیات بخش آدمی است بلکه به عنوان مهم‌ترین عامل شکوفایی و توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی در بخش‌های زیست محیطی نقشی سازنده و غیر قابل جایگزین دارد.
از سوی دیگر، رشد روزافزون جمعیت و توسعه شهرنشینی، صنعتی شدن جوامع و گسترش آن و افزایش تقاضا و مصرف سرانه آب از مؤلفه‌هایی است که حجم آب در دسترس را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این راستا مسئولیت توزیع عادلانه آب شرب و با کیفیت استاندارد توسط متولیان این امر، با چالش‌هایی روبرو است که برای مواجهه با این چالش‌ها باید میزان مصرف مدیریت شده و میزان استحصال (تولید) افزایش یابد.

ظرفیت تأمین آب استان آذربایجان شرقی به 15 متر مکعب در ثانیه می‌رسد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی درباره وضعیت کلی پروژه‌ها و میزان استحصال آب در سطح استان گفت: میزان استحصال و تأمین آب شرب تبریز و 64 شهر دیگر با 2800 روستا در سطح استان حدود 14 مترمکعب در ثانیه است و این مقدار تا پایان سال به 15 مترمکعب در ثانیه خواهد رسید که در نوع خود اتفاق مهمی است.
محمد خانی با بیان اینکه این امر موجب افزایش ضریب اطمینان در آبرسانی و پایداری بیشتر شبکه خواهد بود، تصریح کرد: طی سال1400، پروژه‌های آبرسانی اعم از حفر چاه، خطوط انتقال و مخازن برای شهرهای استان اجرا شده است و هم اکنون 8 عدد مخزن فعال، 34 پروژه آبرسانی، با 30 درصد تخصیص اعتبار در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.
وی افزود: در بخش روستایی نیز حدود 300 میلیارد تومان اعتبار به منظور آبرسانی به 255 روستا در نظر گرفته شده است که از این میزان، 130 میلیارد در قالب طرح محرومیت‌زدایی و مابقی در قالب ملی و تک روستایی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص چالش‌های پیش روی شرکت آب و فاضلاب استان گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط شرکت آب و فاضلاب استان و مهندسین مشاور در سالهای متمادی از سال 1395 موازنه تولید - مصرف در استان منفی است. به طور معمول موازنه میزان تولید و مصرف از زمستان تا اواخر اردیبهشت ماه مثبت است ولی از اوایل خرداد تا اواخر شهریورماه با توجه به افزایش مصرف این موازنه منفی شده و این موضوع در 15 شهر از جمله تبریز و 600 روستا در سطح استان اتفاق می‌افتد.
وی با بیان اینکه آب شرب تبریز از سه منبع تأمین می‌شود، تصریح کرد: میزان 60 درصد از طریق خط زرینه‌رود، 13درصد از طریق خط نهند و مابقی از چاه‌های دامنه شمالی سهند تأمین می‌شود، در نتیجه سهم و ظرفیت انتقال آب از این منابع محدود و مشخص است و اقدامات کوتاه‌مدت بیشتر جنبه‌ی مسکن دارند باید پروژه انتقال آب از ارس به کلانشهر تبریز و شهرهای مسیر، عملیاتی شود.

کمک به توزیع عادلانه آب با اتمام پروژه رینگ
وی در خصوص پروژه رینگ تبریز و تأثیر آن بر آب این شهر گفت: در راستای تأمین آب پایدار کلانشهر تبریز و امکان توزیع مناسب، پروژه رینگ تبریز تعریف شده است و توسط شرکت آب منطقه‌ای در حال اجرا است. این رینگ شامل ایستگاه‌های پمپاژ، مخزن 100 هزار مترمکعبی و خط انتقال از جنوب غرب تبریز به طول 26 کیلومتر به سمت غرب (شرق) تبریز است که بالای 80 درصد از مخازن تبریز را پوشش خواهد داد.
محمدخانی اهمیت بهره‌برداری از این پروژه را در جهت پهنه‌بندی و زون‌بندی مناسب و توزیع عادلانه آب را حیاتی عنوان کرد و افزد: بنا بر گفته مجری طرح، اتمام این پروژه در سال 1402 خواهد بود ولی سعی بر این است که قسمتی از پروژه در خرداد سال 1401 وارد مدار قرار گیرد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات