«توس» یکی از مصادیق عملی تحقق گفتمان «جهانشهر  ...

«توس» یکی از مصادیق عملی تحقق گفتمان «جهانشهر ...

«توس» یکی از مصادیق عملی تحقق گفتمان «جهانشهر برکت و کرامت»/ دیوار باره توس نیازمند حساسیت‌زایی و بازگویی بیشتر است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، مجید طهوریان عسکری در حاشیه مراسم رونمایی از المان «گذر سیاوش»، اظهارکرد: خطه «توس» یکی از اولویت‌ها و نقاط مهم تفکری جریان انقلاب بوده و به عنوان قطعه‌ای از پازل گفتگویی نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه میراث، تاریخ و تمدن ایران است.

وی با بیان اینکه بیش از 400 شاعر، اندیشمند و چهره شاخص از جمله ابوالقاسم فردوسی و خواجه‌ نصیرالدین توسی برخاسته از خطه توس هستند، گفت: براساس نگاه مبنایی جمهوری اسلامی و نگاه انقلابی، در عرصه فرهنگی، توجه ویژه‌ای، از منظر هویتی باید به داشته‌های خود داشته باشیم.

طهوریان‌عسکری افزود: بخشی از نگاه هویتی ما در پهنه گفتمان انقلاب اسلامی، توجه به اندیشمندان، شعرا و دانشمندانی است که زادگاهشان در توس است.

وی با بیان اینکه شورای ششم در حوزه فرهنگی، توجه ویژه‌ای به مقوله فرهنگی و هویت‌بخشی دارد، تصریح کرد: برهمین اساس، پرداختن به حوزه مشاهیر و مفاخر، یکی از الزامات است؛ ضمن اینکه، اگر به دنبال هویت‌بخشی هستیم، زیرساخت‌هایی هم، در کنار بعد نرم‌افزاری، باید ایجاد شود.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: شورای ششم، در ادامه تلاش‌های مدیریت شهری در ادوار گذشته، توسعه حوزه‌های فرهنگی و تاریخی توس و همچنین ارتقاء سطح زیرساخت‌ها را دنبال خواهد کرد و این مهم را رسالت خود می‌داند.

طهوریان عسکری با بیان اینکه «دیوار باره توس» یکی از مولفه‌های زیرساختی و نقطه مشترک گفتگویی بین مدیریت شهری و میراث فرهنگی است، افزود: این دیوار تاریخی و میراثی، از جایگاه بسیار ارزشمندی برخوردار بوده و پیشنهاد می‌کنیم که اصحاب رسانه، پژوهشگران، تحلیل‌گران و اساتید دانشگاهی در این خصوص دست به قلم شوند و با این محور و موضوع، یادداشت‌هایی داشته باشند.

وی تصریح کرد: جایگاه و ارزش تاریخی دیوار باره توس، کمتر از «دیوار چین» نیست؛ نقش و اهمیت این دیواره نیازمند بازگویی بیشتر و حساسیت‌زایی به ویژه در جامعه نخبگانی است و مسئولان تصمیم‌گیر و متولیان اصلی این امر باید کمک کنند که این اثر فاخر، در دوره زمانی مشخص که می‌تواند 3 سال پیش رو باشد، احیاء و بازسازی شود و قلعه تاریخی توس را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

طهوریان عسکری با تاکید بر اینکه چنین اقدامات زیرساختی موجب رونق‎‌بخشی به بافت تاریخی توس می‌شود، گفت: در عین حال باید توجه داشت که توسعه و رونق‌بخشی با تکیه بر نگاه مردم‌محوری باشد؛ توسعه بدون درنظر گرفتن نقش مردم، کارساز نخواهد بود.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خاطرنشان کرد: یکی از نکات مورد تاکید در گفتمان شورای ششم، جهانشهر برکت و کرامت بوده و یکی از مصادیق عملی تحقق این مهم، توجه به خطه تاریخی توس در حوزه جهانشهری و ثبت جهانی توس در یونسکو است؛ اتفاق ارزشمندی که نیازمند توجه نخبگانی و دغدغه‌سازی عمومی و حتی اصحاب رسانه است.

طهوریان عسکری گفت: باید توجه داشت که میراث فرهنگی، متولی اصلی پیگیری ثبت جهانی توس بوده که به فضل الهی به کمک مدیریت شهری و دیگر نهادهای دولتی و مردمی این اتفاق را به نتیجه برساند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات