گاز صادراتی ایران به پاکستان ارزان‌تر از گاز ترکمنستان و قطر

گاز صادراتی ایران به پاکستان ارزان‌تر از گاز ترکمنستان و قطر

http://www.bananews.ir/یک پایگاه خبری پاکستان با اشاره به بن بست رسیدن مذاکرات قطر و پاکستان بر سر خرید ال ان جی اعلام کرد قیمت مورد نظر قطر برای ال ان جی صادراتی خود ۱۸ دلار در برابر یک میلیون بی تی یو است و این رقم برای گاز ایران ۱۱ دلار و برای گاز ترکمنستان ۱۳ دلار است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از اکسپرس تریبیون، مذاکرات قطر و پاکستان برای واردات ال ان جی به دلیل اختلاف بر سر قیمت به بن بست رسیده است.

بر اساس این گزارش پاکستان که به شدت به واردات انرژی وابسته است هنوز نتوانسته است به منبع مطمئنی دراین زمینه دست پیدا کند. ساده ترین راه تامین انرژی مورد نیاز این کشور خط لوله انتقال گاز ایران است که با مخالفت آمریکا مواجه شده است. خط لوله انتقال گاز ترکمنستان نیز از طریق مناطق ناامن افغانستان می گذرد. اخیرا افغانستان از احتمال کنارکشیدن خود از این پروژه خبر داده است.

یک مقام ارشد وزارت نفت پاکستان گفت قطر نیز برای فروش ال ان جی به ایران بهای گزافی را طلب می کند. به گفته وی قطر در برابر هر یک میلیون واحد حرارتی(بی تی یو) ال ان جی صادراتی خود ۱۸ دلار مطالبه می کند که بسیار بیشتر از قیمت گاز ایران و حتی ترکمنستان است.

بر اساس این گزارش قیمت فروش گاز ایران به پاکستان ۱۱ دلار در هر یک میلیون بی تی یو است و این رقم برای گاز ترکمنستان ۱۳ دلار تعیین شده است.

افزایش تقاضا برای ال ان جی علت افزایش قیمت این محصول از سوی قطر عنوان شده است. به گفته مقامات پاکستانی این کشور قرار است برای واردات ال ان جی با مالزی نیز وارد مذاکره شود.

بر اساس یادداشت تفاهم امضا شده بین قطر و پاکستان قرار است روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب ال ان جی از قطر به پاکستان صادر شود. این حجم گاز برای تولید ۲۵۰۰ مگاوات برق کافی است.

 

    نظرات