۱۱ استاندارد ملی بتن و مصالح سنگی تدوین شد

۱۱ استاندارد ملی بتن و مصالح سنگی تدوین شد

تهران - رئیس مرکز تحقیقات بتن گفت : براساس تفاهم صورت گرفته با سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تاکنون ۱۱ استاندارد ملی در زمینه بتن و مصالح سنگی تدوین شده ، اما در مرحله کنونی رعایت آن اجباری نیست.

'مصطفی احمدوند ' روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کنترل کیفیت شن وماسه اهمیت به سزایی در تولید بتن استاندارد خواهد داشت و اکنون از مجموع ۱۵ استاندارد ملی که تدوین آن وظیفه این مرکز قرار گرفته بود ،۱۱ استاندارد مدون شده است .

وی اضافه کرد: رعایت استانداردهای مذکور درمرحله فعلی تشویقی است و سپس به شکل اجباری دنبال می شود.

احمدوند ادامه داد :‌استاندارد اجباری مصالح ساختمانی از تیرماه ۸۸ به مورد اجرا گذاشته شده ، اما تاکنون در این بخش براساس گزارش های منتشر شده به طور متوسط ۷۰ درصد استاندارد تحقق یافته است .

وی یادآور شد : ایران بر روی کمربند زلزله واقع شده و پایداری سازه ها در برابر این پدیده از مهمترین مسایل این بخش است و از این روی تدوین استانداردها و رعایت آنها در دستور کار قرار گرفته و متخلفین نیز تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند .

به گفته رییس مرکز تحقیقات بتن ،‌براساس اطلاعات سرشماری نفوس ومسکن ۸۵ از مجموع حدود ۱۷ میلیون واحد مسکونی در سطح کشور سهم خانه‌هایی که دارای اسکلت فلزی و بتنی هستند ۳۸ درصد است .

وی اضافه کرد : اکنون در دوران فراصنعتی علاوه برمقاومت بتن موضوع دوام آن نیز مورد توجه قرار دارد و از این رو در همایش 'بتن و زلزله ' که پنجم و ششم دیماه سال جاری در تهران برگزار می شود به ابعاد این مهم پرداخته می شود .

احمدوند افزود : ایران در زمینه دانش روز بتن نسبت به کشورهای صنعتی کمبودی ندارد ، اما در حوزه اجرا که مربوط به آموزش نیروی انسانی است ، باید برنامه ریزی زمان بندی داشت .

وی گفت : در سطح بین المللی سازه‌های بتنی بیش از چهار طبقه مورد توجه جدی قرار دارد و مرکز تحقیقات بتن نیز به دستگاه های ذیربط پیشنهاد تجزیه وتحلیل دقیق در این ارتباط را مطرح ساخته است .

 

منبع:ایرنا

    نظرات