رشد 2 هزار مگاواتي مصرف برق با جلوگيري از تغيير رسمي ساعت كشور

رشد 2 هزار مگاواتي مصرف برق با جلوگيري از تغيير رسمي ساعت كشور

به گزارش پايگاه خبري توانير ،دكتر مصطفي رجبي مشهدي سخنگوي صنعت برق با حضور در گفت وگو ويژه خبري با اشاره به تمهيدات مورد نياز براي عدم تغيير ساعت رسمي كشور در ابتداي سال اظهار كرد: اجراي تمهيدات مجلس توسط دولت علاوه بر ابلاغ به دولت نيازمند اقداماتي از سوي دستگاه هاي اجرايي است،يك  بخشي از اين تمهيدات مربوط به حوزه فناوري است، امروزه گوشي هاي هوشمند به صورت خودكار در ابتداي فروردين يك ساعت به جلو كشيده مي شوند و در پايان  شهريور به حالا قبل خود باز مي گردند، توقف جلو كشيدن ساعت رسمي نياز به تغييراتي در  سيستم بانكي، سرورها و شبكه حمل و نقل دارد  تا اختلالي در زندگي مردم به وجود نيايد.
وي افزود: بعد از سال 86 در حوزه انرژي مطالعاتي فراواني در مركز پژوهش هاي مجلس انجام شد،  اين مطالعات به شكل تطبيفي در وزارت نيرو نيز صورت گرفت كه نتايج آن نشان داد، عدم جلو كشيدن ساعت رسمي كشور در ابتداي سال باعث افزايش تا  2درصدي مصرف در زمان پيك مصرف و بالا رفتن يك درصدي انرژي خواهد شد كه بايد تمهيداتي براي جبران و تامين اين ميزان مصرف خصوص انجام داد.

رجبي مشهدي بيان كرد: سيستم هاي اندازه گيري توانير شبكه برق را كنترل مي كند و  براساس روال سال هاي گذشته طوري تنظيم شده كه به صورت خودكار تغيير ساعت را انجام مي دهد و عدم تغيير ساعت رسمي باعث مي شود كه  حجم زيادي از سيستم هاي سنجش انرژي بايد دوباره تنظيم شود و اجراي آن  در برخي از اين سيستم ها بين چند هفته و تا چند ماه زمان نياز دارد.
سخنگوي صنعت برق ادامه داد: از طرفي بايد با مراجع بين المللي و استاندارهاي بين المللي نيز  هماهنگي صورت گيرد تا همه اين پروتكل ها انجام شود.
رجبي مشهدي با بيان اينكه به دليل گرما و خشكسالي امسال نتوانستيم از ظرفيت كامل نيروگاه هاي برقابي استفاده كنيم، اظهار كرد:براي سال 1401وزارت نيرو تمهيدات بسيار گسترده اي را  پيش بيني كرده است و در اين راستا افزايش ظرفيت نيروگاه را در دستور كار قرار داده است؛براي بهره برداري از نيروگاه برقابي  به سمت ذخيره سازي انرژي و  استفاده از آن در تابستان حركت كرده البته  اين ناترازي زياد است و متناسب با مقدورات اين كار را انجام دهيم.
سخنگوي صنعت برق بيان كرد: در مطالعات و بررسي هاي صورت گرفته سال 99 مشخص شد، عدم تغيير ساعت رسمي تا 2 هزار مگاوات افزايش مصرف را به دنبال داشته  است كه در صورت ابلاغ اين قانون به دولت و وزارت نيرو بايد تمهيدات لازم را انديشيده  و بررسي هاي لازم را انجام دهند تا از اين لحاظ محدوديت  نداشته باشيم البته با توضيحات سخنگوي شوراي نگهبان احتمالا اين مصوبه مجلس در شش ماه نخست امسال اجرايي نمي شود.
وي افزود:در مناطق گرمسير و مناطق جنوبي با رطوبت بالا از كولرهاي گازي كه مصرف بالايي دارند، استفاده مي شود و زماني كه ساعت به جلو كشيوه مي شود، مشتركان در اين مناطق  از خنكاي صبح استفاده خواهند كرد و ساعت اداري نيز سريع تر خاتمه پيدا مي كند و وسايل سرمايشي زودتر خاموش مي شوند و اين كمك مي كند ساعت اوج مصرف را با شرايط بهتري بگذريم.
به گفته وي؛ براساس مطالعات اتحاديه اروپا و كشورهاي حوزه آمريكا شمالي، كشورهايي كه پهناورتر هستند تايم زون هاي  مختلفي دارند  و كشوري كه پهناور است با يك ساعت رسمي  اداره نمي شود و اشخاص با رفتن به ايالت هاي مختلف، ساعت هاي خود را باز تنظيم مي كنند.
رجبي مشهدي افزود:  در همين خصوص مطالعات تطبيقي در وزارت نيرو صورت گرفته و اين الگو براي ايران نيز  مي تواند راهگشا باشد.
سخنگوي صنعت برق گفت: بعد از تغيير ساعت در ابتداي سال،  در شش ماه دوم وضعيت به روال گذشته خود باز خواهد گشت و اين فرصت وجود دارد تا تمهيدات و پيش بيني هاي لازم  صورت گيرد.
به گفته وي در صورت عدم جلو كشيدن ساعت در ابتداي سال ميزان مصرف در ساعت اوج مصرف بيش از 2 درصد افزايش مصرف و 8 دهم درصد افزايش انرژي خواهيم داشت.

لینک اصل خبر در سایت سایت خبری شرکت توانیر

    منبع خبر

    سایت خبری شرکت توانیر

    سایت خبری روابط عمومی شرکت توانیر

      نظرات