آب زیرزمینی، مرئیشدن نامرئی/ پیشگیری از مرگِ پنهانِ یک گنجِ نهان
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، شعار 2022 سازمان ملل، بیانگر اهمیت و توجه ویژه به نقش حیاتی منابع، آن هم در شرایطی است که با تقاضای روز افزون آب مواجه هستیم و این منبع آبی حتی مجال تجدید شدن ندارد.
نامگذاری دوم فروردین به عنوان روز جهانی آب، بهانهای برای بزرگداشت مهمترین سرچشمه حیات بر روی کرهزمین است. منبعی حیاتی که قابل بازتولید نیست و همه جانداران روی کرهزمین، میلیونها سال است که آن را با یکدیگر به اشتراک گذاشتهاند.
این منبعِ حیات انواع مختلفی دارد، یکی از آنها، آبهای زیرزمینیست، که هرچند نامرئیست اما تاثیر وجودی آن در همهجا قابل مشاهده است. این گنجِ پنهان، که دور از چشم و زیر پای ما قرار دارد زندگی بشریت را غنی میکند.
این نوع از آب که تقریباً تأمینکننده آب شیرین مایع جهان است و از سیستمهای بهداشتی، کشاورزی، صنعت و اکوسیستمها پشتیبانی میکند، در خشکترین نقاط جهان ممکن است تنها آبی باشد که مردم داشته باشند.
آب سرآغاز زندگی موجودات زنده است، همه موجودات کرهزمین به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه این حقیقت را درک میکنند که استمرار حیاتشان در گرو آب است. این کالا، باارزش و غیرقابل جایگزین در طبیعت است؛ شاید روزی کشاورزی بدون خاک امکانپذیر شود، اما کشاورزی بدون آب غیرممکن به نظر میرسد.
بنا بر این گزارش، ارزش آب بیشتر از قیمت آن بوده چراکه آب برای خانوارها، غذا، فرهنگ، بهداشت، آموزش، اقتصاد و یکپارچگی محیط طبیعی ما، دارای ارزش بسیار زیادی است. اگر هرکدام از این مقادیر یا ارزشها را نادیده بگیریم این منبع غیرقابل تعویض را در معرض خطر قرار میدهیم. اطمینان از آب و بهداشت برای همه بوده و بدون درک جامع از ارزش واقعی و چند بعدی آب، نمیتوانیم از این مایه حیات به نفع همه محافظت کنیم.
به اذعان کارشناسان، یکی از راههای افزایش آگاهی و ایجاد انگیزه و علاقهمندی برای صرفهجویی بین مردم تبلیغاتی است که رسانههای مختلف میتوانند انجام دهند. رسانهها باید مردم را از مشکلاتی که در اثر مصرف بیرویه آب با آن دست بهگریبان میشوند، بهتر و بیشتر آگاه کنند تا با جلب مشارکت مردم و هماهنگی گروههای مختلف مصرفکننده بتوان این معضل را تا حدودی برطرف کرد. در واقع مصرفکنندگان میدانند که تلاش امروز آنان برای رفاه بهتر فرزندانشان در آینده است و هدر دادن منابع فعلی آب، به معنی محروم کردن نسلهای بعدی از این موهبت الهی است.
در نهایت، آبهای زیرزمینی نقش مهمی در سازگاری با تغییرات آب و هوایی ایفا کرده که باید برای مدیریت و حفظ این منبع ارزشمند با یکدیگر همکاری کرد.
بر اساس این گزارش، تمام تلاشها برای این است که بتوانیم از این گنج نهان محافظت لازم را انجام داده تا از مرگ پنهان این مایه ارزشمند جلوگیری کنیم.
دوم فروردین (22 مارس) به نام «روز جهانی آب» نامگذاری شده و هر ساله بخش آب سازمان ملل (UN WATER) شعاری را برای این روز مطرح میکند. بر همین اساس در سال 2022 شعار "آب زیرزمینی، مرئیشدن نامرئی- GROUNDWATER – MAKING THE INVISIBLE VISIBLE" توسط این نهاد بینالمللی مطرح شده است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرونامگذاری دوم فروردین به عنوان روز جهانی آب، بهانهای برای بزرگداشت مهمترین سرچشمه حیات بر روی کرهزمین است. منبعی حیاتی که قابل بازتولید نیست و همه جانداران روی کرهزمین، میلیونها سال است که آن را با یکدیگر به اشتراک گذاشتهاند.
این منبعِ حیات انواع مختلفی دارد، یکی از آنها، آبهای زیرزمینیست، که هرچند نامرئیست اما تاثیر وجودی آن در همهجا قابل مشاهده است. این گنجِ پنهان، که دور از چشم و زیر پای ما قرار دارد زندگی بشریت را غنی میکند.
این نوع از آب که تقریباً تأمینکننده آب شیرین مایع جهان است و از سیستمهای بهداشتی، کشاورزی، صنعت و اکوسیستمها پشتیبانی میکند، در خشکترین نقاط جهان ممکن است تنها آبی باشد که مردم داشته باشند.
آب سرآغاز زندگی موجودات زنده است، همه موجودات کرهزمین به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه این حقیقت را درک میکنند که استمرار حیاتشان در گرو آب است. این کالا، باارزش و غیرقابل جایگزین در طبیعت است؛ شاید روزی کشاورزی بدون خاک امکانپذیر شود، اما کشاورزی بدون آب غیرممکن به نظر میرسد.
بنا بر این گزارش، ارزش آب بیشتر از قیمت آن بوده چراکه آب برای خانوارها، غذا، فرهنگ، بهداشت، آموزش، اقتصاد و یکپارچگی محیط طبیعی ما، دارای ارزش بسیار زیادی است. اگر هرکدام از این مقادیر یا ارزشها را نادیده بگیریم این منبع غیرقابل تعویض را در معرض خطر قرار میدهیم. اطمینان از آب و بهداشت برای همه بوده و بدون درک جامع از ارزش واقعی و چند بعدی آب، نمیتوانیم از این مایه حیات به نفع همه محافظت کنیم.
به اذعان کارشناسان، یکی از راههای افزایش آگاهی و ایجاد انگیزه و علاقهمندی برای صرفهجویی بین مردم تبلیغاتی است که رسانههای مختلف میتوانند انجام دهند. رسانهها باید مردم را از مشکلاتی که در اثر مصرف بیرویه آب با آن دست بهگریبان میشوند، بهتر و بیشتر آگاه کنند تا با جلب مشارکت مردم و هماهنگی گروههای مختلف مصرفکننده بتوان این معضل را تا حدودی برطرف کرد. در واقع مصرفکنندگان میدانند که تلاش امروز آنان برای رفاه بهتر فرزندانشان در آینده است و هدر دادن منابع فعلی آب، به معنی محروم کردن نسلهای بعدی از این موهبت الهی است.
در نهایت، آبهای زیرزمینی نقش مهمی در سازگاری با تغییرات آب و هوایی ایفا کرده که باید برای مدیریت و حفظ این منبع ارزشمند با یکدیگر همکاری کرد.
بر اساس این گزارش، تمام تلاشها برای این است که بتوانیم از این گنج نهان محافظت لازم را انجام داده تا از مرگ پنهان این مایه ارزشمند جلوگیری کنیم.
دوم فروردین (22 مارس) به نام «روز جهانی آب» نامگذاری شده و هر ساله بخش آب سازمان ملل (UN WATER) شعاری را برای این روز مطرح میکند. بر همین اساس در سال 2022 شعار "آب زیرزمینی، مرئیشدن نامرئی- GROUNDWATER – MAKING THE INVISIBLE VISIBLE" توسط این نهاد بینالمللی مطرح شده است.
نظرات