رخت بهاری بر تن تبریز

رخت بهاری بر تن تبریز

شهریار تبریز: قبای بهار که بر تن شهر می‌نشیند، رنگ و عطر گلهای بهاری هم در شهر می‌پیچد و با هر نسیمی که در کوی و خیابان می‌وزد، بهارانه‌ای رنگین در پیش چشم همگان نقش می‌بندد.   امسال هم به سان دیگر بهاران، جعبه‌های بنفشه و گلدان‌های شب بو راهی شهر شدند تا گلچینی از زیبایی ها را عرضه کنند، تا پیام آور بهار باشند و پشت کردن به زمستان.

جای جای شهر؛ از میدان‌های کوچک و بزرگ گرفته تا بلوارها و خیابان‌ها، از بوستان‌ها گرفته تا محلات، از شمال تا جنوب، غرب تا شرق، همه و همه بساط پر رونق خود را پهن کردند تا شهر را در مسیر نو شدن همراهی کنند.

مهدی یوسفی سرپرست شهرداری تبریز در این خصوص می گوید: شهرداری از دهم اسفند سال گذشته هم‌زمان با نزدیک شدن به سال جدید و با هدف ارتقاء نشاط اجتماعی با بسیج کلیه  امکانات و نیروهای خود، طرح استقبال از بهار را در مناطق مختلف شهری آغاز کرد.

یوسفی می افزاید: طرح استقبال از بهار شامل آیتم‌های مختلف از جمله لکه‌گیری و چاله‌زدایی معابر، پاکسازی و شستشوی مبلمان شهری، حذف موانع فیزیکی و جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی، امحاء دیوار نوشته‌های غیر مجاز و سفیدکاری دیوارها، ترمیم جداول و پل‌ها و همسطح‌سازی دریچه‌ها، لایروبی جوب‌ها و کانال‌ها، ساماندهی، پاکسازی و شست و شوی باکس‌های زباله، شستشو و رنگ‌آمیزی جداول، نرده‌ها و تابلوهای ترافیکی، رسیدگی به وضعیت سرویس‌های بهداشتی عمومی سطح معابر، رسیدگی به وضعیت روشنایی معابر، رفع و ساماندهی سد معابر،   زیباسازی و ساماندهی ورودی شهر بوده است که به منظور ارتقاء حقوق شهروندی، تامین رفاه و آسایش شهروندان و آماده‌سازی ورودی های شهر تبریز برای استفاده شهروندان، گردشگران و میهمانان تا پایان اسفند ماه با جدیت ادامه یافت.

از افزایش ۱۵ درصدی سطح کاشت گلهای بهاره تا نصب باکس گل بر روی نرده‌های ترافیکی

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری طی روزهای گذشته از افزایش ۱۵ درصدی سطح زیر کاشت گلهای بهاره طی نوروز امسال خبر داده است.

اکبر امجدی با اشاره به برنامه‌های استقبال از نوروز این مجموعه گفت: آنچه که در تبریز نماد نوروز و بهار محسوب می‌شود، گلکاری بهاره است و بر همین اساس، امسال حدود ۹ میلیون بوته بنفشه در سطح شهر کاشته شده است.

او همچنین از نصب باکس گل بر روی نرده‌های ترافیکی در سطح شهر تبریز خبر داد و گفت: ایجاد فضایی زیبا و با نشاط در مکان‌های عمومی شهر و به ویژه در مسیرهای تردد شهروندان عزیز، یکی از برنامه‌های سازمان در قالب طرح‌های استقبال از بهار بود و بر همین اساس، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری نسبت به نصب و جاگذاری باکس‌های گل بر روی نرده‌های ترافیکی موجود در فضاهای عمومی سطح شهر اقدام کرده است.

نصب ۵۰۰ گلجای در نقاط مختلف شهر تبریز

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری در بخش دیگری از سخنان خود از نصب ۵۰۰ گلجای در نقاط مختلف شهر تبریز خبر داد و گفت: این سازمان با نصب ۵۰۰ گلجای با طرح‌هایی زیبا در سطح شهر و قرار دادن گلدان‌هایی از گلهای بهاری در این گلجاها، تلاش داشته فضای شهر را بیش از پیش بهاری ‌کند.

بافت تاریخی فرهنگی تبریز، رنگ و بوی بهار به خود گرفت

در آستانه سال نو شمسی و با کاشت انبوه ۴۸۰ هزار بوته گل بهاری در سطح شهرداری منطقه ۸، بافت تاریخی فرهنگی شهر، رنگ و بوی بهار به خود گرفت.

شهرداری منطقه ۸ تبریز با کاشت انواع گلهای بهاره از جمله ۳۰۰۰۰ بوته گل شب بو، ۴۰۰ هزار بوته بنفشه و ۴۰ هزار بوته گل مینای چمنی، ۵۰۰۰ همیشه بهار و ۳۰۰۰ آنمون، بافت تاریخی فرهنگی منطقه ۸ را گلباران کرده است.

در گلکاری‌های بهاره امسال بالغ بر ۴۸۰ هزار بوته گل بهاری کاشت شده است که گلهای کاشت شده متناسب و سازگار با آب و هوای اقلیمی کلانشهر تبریز انتخاب شده تا بیشترین زیبایی و دوام و ماندگاری لازم در شرایط جوی را داشته باشند.

نصب هرم‌ها و باکس‌های گل در معابر اصلی جنوب غرب تبریز

شهرداری منطقه ۷ تبریز نیز با نصب هرم‌ها و باکس‌های گل در معابر اصلی جنوب غرب تبریز طرحی نو در انداخته است و باکس و خورجین و هرم‌های نصب گلدان در مسیرهای مختلف در جنوب غرب تبریز در راستای زیباسازی جاگذاری و نصب شده‌اند.

طرح استقبال از بهار این منطقه در زمینه‌های مختلف انجام یافته که از جمله آنها کاشت گل‌های بهاری و ایجاد فرش گل و طرح‌های متنوع با گلکاری، زیباسازی فضای سبز و رفوژها با چیپست و تراشه‌های رنگی، نصب و جاگذاری المان‌های نوروزی، رنگ‌آمیزی المان‌ها، نصب و جاگذاری باکس و هرم‌های گل در معابر اصلی و مبادی ورودی شهر در حوزه جنوب غرب تبریز است.

محور پرتردد چایکنار؛ مسیری که سبز می‌شود

از مسیر میدان شهدا که عبور کنیم و مسیر چایکنار را ادامه دهیم، در این محور پر تردد که گوشه‌های شهر را به یکدیگر متصل می‌کند و همه روزه مسیر عبور شهروندان بسیاری است، گلکاری های متنوع، فرش گلها و المان هایی متعددی را می‌بینیم که برای چشم نوازی در این مسیر گنجانده شده‌اند.

و اصلا بهار و نو شدن مگر بدون این چشم نوازی‌ها هم ممکن می‌شود؟

گلکاری‌های بهاره در سال‌های اخیر دچار تحولات بی‌نظیری شده که دیگر از آن طرح‌های کلاسیک سنتی عبور کرده و هر منطقه از شهر با طراحی و ایجاد گلکاری های منحصر بفرد، بهار امسال را با طراوتی دو چندان آغاز کرد.

هر چند همه می دانند و می دانیم که هر روزی که از نو آغاز می شود، حکم نوروز را دارد ولی ماجرای باهار انگار فرق می کند و تمام معادلات را بر هم می‌زند.

نوروزگان جز این ترکیب رنگ ها، نسیم باهاری، ترکیب عطرهای طبیعی در فضای شهر و شکفتن شکوفه هم مگر معنا پیدا می‌کند؟ زندگی همین هاست انگار. همین طراوت تازه‌ی بهاری. همین که آدم های غمگین و دلمرده را میهمان لبخند می‌کند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات