زمین، امشب یک ساعت تاریک می‌شود

زمین، امشب یک ساعت تاریک می‌شود

به گزارش شهریار به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، «ساعت زمین» یک رویداد جهانی سازماندهی شده توسط «صندوق جهانی طبیعت» (World Wide Fund for Nature) است که طی آن خانواده‌ها و صاحبان مشاغل چراغ‌ها و سایر دستگاه‌های الکتریکی غیرضروری خود را به مدت یک ساعت خاموش می‌کنند تا اثرات تغییرات آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان را به یاد آورند.

شهر تهران نیز از سال ۱۳۹۰ با خاموشی برخی نمادهای مهم شهری همچون برج میلاد، برج آزادی و دیگر نمادهای مهم مناطق ۲۲ گانه به رویداد بین‌المللی ساعت زمین که در آخرین شنبه ماه مارس به مدت یک ساعت در سراسر جهان به وقت محلی از ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۱:۳۰ برگزار می‌شود، پیوسته است.

«ساعت زمین» رویدادی است که نخستین بار در روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در سال ۲۰۰۷ مطرح شد و ۲.۲ میلیون نفر از ساکنین سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری خود کردند و به دنبال این اقدام، بسیاری از شهرهای دیگر جهان، این رویداد را انجام دادند. «ساعت زمین» بهانه‌ای است برای جلب توجه مردم جهان به وضعیت محیط زیست، آموزش جوامع محلی، لزوم توجه به درختکاری و جلب توجه مقامات سیاسی به برنامه‌های مرتبط با این رویداد.

«ساعت زمین» در ایران از سال ۱۳۹۰ با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران آغاز شد و در سال ۱۳۹۱ تعداد بیشتری از شهرهای کشور به این حرکت پیوستند و علاوه بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سی‌وسه پل اصفهان، پل سفید اهواز و ساعت میدان شهرداری رشت و... در طی این رویداد چراغ‌های خود را خاموش کردند.

با توجه به اهمیت جلب مشارکت مردم و افزایش آگاهی عمومی نسبت به گرمایش جهانی و لزوم تشویق شهروندان به کاهش مصرف انرژی موضوع به شهرداری‌های مناطق ابلاغ شده و این برنامه در طرح استقبال از نوروز ۱۴۰۱ با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی با مشارکت خانه‌های محیط زیست محلات و کانون‌های محیط‌زیست با مضمون اصلی خاموش کردن روشنایی المان‌های مهم و شاخص منطقه و فضاهای شهری دارای پتانسیل، در قالب رویداد ساعت زمین در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۲۲ میلادی ۶ فروردین ۱۴۰۱ در دستور کار قرار دارد.

آئین «ساعت زمین» ۱۴۰۱ شنبه، ۶ فروردین مصادف با ۲۶ مارچ از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه الی ۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی در سراسر جهان برگزار می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات