هوشمندسازی و کنترل‌پذیری 50 تا 60 درصد بار مصرفي شبكه برق در سال جاری

هوشمندسازی و کنترل‌پذیری 50 تا 60 درصد بار مصرفي شبكه برق در سال جاری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "آرش كردي" در این رابطه افزود: صنعت برق برنامه‌هاي پيش‌رو براي گذر موفق از پيك تابستان 1401 را به شكل منسجم و ويژه‌اي در دست پيگيري و اقدام دارد.
وي با بيان اينكه تمام بخش‌هاي صنعت برق شامل توليد، انتقال و توزيع، برنامه‌ها را به شكل مدون از ماه‌ها قبل تدوين و عمليات اجرايي طرح‌ها را شروع كرده‌اند، افزود: يكي از بزرگترين وجه تمايز برنامه‌هاي مديريت مصرف امسال نسبت به سال‌هاي گذشته، اجراي برنامه‌ها با محوریت هوشمند سازي و كنترل پذيري مصارف است.
مديرعامل توانير اظهار داشت: در همين راستا هوشمند سازي عمده بارها به لحاظ قرائت و از لحاظ كنترل در دست اجراست و بر اساس برنامه‌ريزي‌ها بين 50 تا 60 درصد بارهاي مصرفي شبكه برق در تابستان امسال، قابل رصد و پايش دقيق خواهد بود.
كردي در عين حال با اشاره به اين كه هوشمند سازي و كنترل بارهاي مصرفي به اين معنا نيست كه رصد در ساير بخش‌ها صورت نمي‌گيرد، تصريح كرد: رصد هوشمند به اين معناست كه اگر مصارف از حدودي كه تعيين مي‌شود افزايش يابد، دچار محدوديت‌هايي خواهند شد و اين محدوديت‌ها آنها را سوق مي‌دهد كه مصرف خودشان را در سطوحي كه تعيين مي‌شود، مديريت كنند و اين بخش مهمترين وجه تمايز برنامه‌هاي مديريت مصرف امسال با سال‌هاي گذشته خواهد بود.
وي همچنين تلاش‌هاي صورت گرفته براي تامين برق در زمستان 1400 را نيز مورد اشاره قرار داد و گفت: در زمستان 1400 قابليت خوبي به لحاظ جلوگيري از خاموشي و مديريت محدوديت‌هاي ناشي از سوخت ايجاد شد و اين موضوع كه پتانسيل‌هاي مناسبي براي كنترل مصرف و موضوعات مربوط به كاهش خاموشي‌ها يا محدوديت‌ها وجود دارد را به اثبات رساند.
مديرعامل توانير با بيان اينكه از تجربه زمستان پارسال در تابستان امسال هم استفاده خواهيم كرد، به فعاليت صنعت برق از ابتداي نوروز اشاره كرد و اظهار داشت: صنعت برق تعطيلي نداشت و از آغازين روزهاي سال جديد، جلسات مداومي با شركت‌ها تشكيل و با 15 شركت توزيع برق سراسر كشور نشست‌هاي كاري فشرده‌اي به منظور بررسي و تدوين دقيق برنامه‌هاي پيك بار 1401 برگزار شد.
كردي ادامه داد: در اين جلسات تفاهمات لازم صورت گرفت تا بتوانيم با وضعيت مناسبي بر اساس ظرفيت‌هاي موجود در مناطق مختلف كشور، مصرف را هوشمندانه مديريت كنيم.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات