تاثیر طرح تفصیلی تهران بر خریداران مسکن چیست؟

تاثیر طرح تفصیلی تهران بر خریداران مسکن چیست؟

http://www.bananews.ir/از چند روز پیش که خبر اجرای طرح تفصیلی تهران در رسانه‌های مکتوب منتشر شد، گروهی از دلالان ملکی در مناطق مختلف پایتخت آگاهانه یا غیرعمدی، صحبت از اثرات مثبت و منفی طرح تفصیلی را در مناسبات خود با خریداران و فروشنده‌های ملک وارد کرده‌اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) تعدادی از متقاضیان مسکن اعلام کردند: مشاوران‌املاک می‌گویند با اجرای طرح تفصیلی، قیمت مسکن در برخی محله‌ها افزایش پیدا می‌کند و در برخی دیگر از مناطق، ارزش ملک با افت شدید مواجه می‌شود.

در حال حاضر این تصور در بازار مسکن به وجود آمده که اجرای طرح تفصیلی، تهران را به دو بخش تقسیم می‌کند؛ به طوری که محله‌هایی که در بخش اول قرار می‌گیرند با رشد قیمت و محله‌های گروه دوم نیز با افت قیمت روبه‌رو خواهند شد.

همچنین برخی دلالان ملکی در روزهای اخیر با سازنده‌های فعال در محله‌شان تماس گرفته‌اند و توصیه‌هایی بابت نحوه قیمت‌گذاری روی املاک فروشی‌ به آنها ارائه کرده‌اند.

گروهی دیگر از این واسطه‌ها نیز به خریداران توصیه کرده‌اند برای خرید عجله کنند تا مشمول زیان حاصل از اجرای طرح تفصیلی نشوند.

اما با توجه به وقایع این چند روز، لازم است خریداران مسکن با واقعیت طرح تفصیلی آشنا شوند تا نسبت به برخورد با شایعه‌ها و سوءرفتارهای گروهی دلال، رفتار مناسب از خود نشان دهند.

از اصل تاثیر اجرای طرح تفصیلی بر بازار مسکن حاکی است: خریداران مسکن در هر نقطه از تهران لازم است از امروز با توجه به اجرای طرح تفصیلی، قبل از خرید و تنظیم مبایعه‌نامه، درباره ملک مدنظر «استعلام» کنند.

خریداران مسکن که تا پیش از این، درباره داشتن پایان‌کار و عدم خلاف ملک مورد نظرشان، از طریق شهرداری‌های مناطق یکسری استعلام‌ها را دریافت می‌کردند از امروز باید علاوه بر مراحل قبلی استعلام، درباره موقعیت ملک در طرح تفصیلی نیز استعلام جدیدی به عمل بیاورند.

برای انجام این استعلام باید با مراجعه به سایت اینترنتی www.tehran.ir، مشخصات ملکی که قصد خرید آن را دارید، وارد لینک طرح تفصیلی کنید و نتایج آن را مشاهده کنید.

برای ورود مشخصات ملک به سایت طرح تفصیلی، کافی است شماره بلوک ملک قید شده در قبض نوسازی که هر سال از طرف شهرداری به درب منازل ارسال می‌شود را از صاحب ملک دریافت کنید و آن را وارد قسمت خالی موجود در سایت طرح تفصیلی کنید. پس از فشار دادن دکمه جست‌وجو در سایت، نام پهنه‌هایی که ملک در آن قرار گرفته، با یک کد برای شما به نمایش در می‌آید.

اگر ملک در پهنه مسکونی قرار گرفته باشد، کد R به نمایش در می‌آید و اگر ملک در پهنه‌ فعالیت، مختلط یا سبز باشد به ترتیب کدهای S، M و G به نمایش در می‌آید.

اگر شما با هدف سکونت، قصد خرید ملک را دارید و با استعلام آن در طرح تفصیلی متوجه شدید ملک در پهنه سکونت قرار ندارد، حتما از خرید آن پرهیز کنید و مراتب را از طریق مراجعه حضوری به شهرداری منطقه پیگیری کنید.

توصیه دیگری که باید این روزها مدنظر خریداران مسکن قرار بگیرد درباره حرف‌های دلالان بابت افزایش قیمت مسکن در اثر اجرای طرح تفصیلی است.

واقعیت این است که اجرای این طرح در دراز مدت ممکن است تغییراتی را در بازار مسکن به وجود بیاورد، اما اینکه آیا طی حداقل یکی دو فصل آینده، این تغییرات اتفاق می‌افتد یا نه؟ باید گفت پاسخ کاملا منفی است.

طرح تفصیلی تغییرات اساسی را در ساخت‌وساز ایجاد می‌کند؛ بنابراین اثر این طرح بر بازار مسکن از نیمه دوم امسال به تدریج بروز می‌کند. بنابراین به خریداران توصیه می‌شود در روزهای آتی بدون نگرانی بابت اجرای طرح تفصیلی، نسبت به جست‌وجو در محله‌های موردنظر اقدام کنند و با استعلام درست، احتمال سوءاستفاده برخی سودجویان را به صفر برسانند.

 

    نظرات