مروری بر الزامات شعار سال 1401  ( تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین )

مروری بر الزامات شعار سال 1401 ( تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین )

همت مسئولان و آحاد مردم

تاکید رهبر فرزانه انقلاب بر مقوله تولید در یک دهه اخیر، توجه بسیاری از نخبگان، مسئولان و دست اندرکاران کشوری و لشکری را بر این مقوله مهم و کارساز به همراه داشته است. مقام معظم رهبری به عنوان سکاندار انقلاب اسلامی با بینش دقیق نسبت به افق آینده کشور که توسعه، پیشرفت و آبادانی را برای آن به همراه دارد بر موضوع مهم «تولید ملی» تاکید داشته‌اند. شعار سال ۱۴۰۱ هم با همین نگاه تعیین شده و جای امید فراوان است که در پرتو همت مسئولان کشور و آحاد مردم، سال ۱۴۰۱، سال عبور از این مشکل و کاهش چشمگیر آن باشد.

اندیشه ورزی و گفتمان سازی نخبگان

نگاهی به نامگذاری سال‌ها در یک دهه اخیر به خوبی بیانگر دغدغه رهبر انقلاب بر این موضوع است. مسئله‌ای که بارها در دیگر سخنرانی‌های ایشان و حتی بیانیه گام دوم انقلاب نیز بیان شده و مورد تأکید قرار گرفته است.

بدون شک مقوله تولید ملی و تلاش برای تبدیل آن به گفتمان قالب در بین آحاد جامعه، موضوعی چندبعدی و چند لایه و نیازمند توجه نخبگان ، اهالی رسانه، اندیشمندان  و آحاد جامعه است.

به عنوان مثال در شعار سال 1401 که از سوی رهبر حکیم انقلاب بیان شد، بُعد جدیدی از این موضوع کلان معرفی شد. بُعدی مشتمل بر دو زیرشاخه اصلی؛ یعنی «دانش بنیان» و «اشتغال آفرین». این موضوع دقیقاً همان نقطه عطفی است که اندیشه‌ورزی، جامع‌نگری و گفتمان‌سازی نخبگان کشور را می‌طلبد.

ریل گذاری هدفمند حرکتهای نظام

مقام معظم رهبری سال1401 را سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» معرفی کردند. روشن است که هدف معظم‌له انجام یک کار نمایشی نبوده و ریل گذاری هدفمندِ حرکت‌های نظام را مدنظر دارند. آن‌چه که در این نامگذاری قابل توجه و تامل است، تأکید بر دانش بنیان بودن تولید، به عنوان یکی از ویژگی‌های بارز آن است که با مفهوم اخیر جهادتبیین نیز پیوندی عمیق دارد.

تمرکز راهبردی بر موضوع « تولید » در شعارهای سال های گذشته، دارای یک منطق قوی علمی و تجربی است. این منطق در پیام نوروزی رهبر حکیم انقلاب اسلامی این چنین تشریح شد: « در این چندساله بنده برای شعار سال، ( تولید ) را عمدتا محور قرار دادم با یک "قیدی"، یا یک "خصوصیتی"؛ علت هم این است که "تولید" کلید حل مشکل اقتصادی کشور است.»

تمرکز بر تولید ملی بعنوان راه اصلی پیشرفت اقتصادی و رفاه عمومی

تولیدملی در واقع راه اصلی عبور از سختی ها و دشواری های اقتصادی برای کشور است. یعنی مهم ترین مسائل اقتصادی کشور را، مسئله ( تولید )، رواج تولیدملی و رونق تولیدملی حل می کند. طبیعت تولید این است. این است که ما بر روی تولید تکیه کردیم، یعنی رشد اقتصادی را افزایش می دهد، اشتغال ایجاد می کند، تورم را کاهش می دهد، درآمد سرانه را افزایش می دهد و رفاه عمومی ایجاد می کند. علاوه بر این؛ دارای تاثیرات روانی است، اعتماد به نفس ملی را بالا می برد و احساس عزت مندی را در ملت بوجود می آورد. تولید یک چنین « اکسیری» است.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی با چنین منطقی، در شعار سال۱۴۰۱ نیز بر موضوع « تولید » با دو قید جهت دهنده، تعیین کننده و سرنوشت ساز تکیه کرده و سه کلمه « تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین » را  به عنوان شعار سال ۱۴۰۱، اعلام کردند.

تحقق شعار سال ، مطالبه بحق مردم

گرچه شعارها در سال های گذشته تا حدودی کارساز بوده و بعضا گره هایی را گشوده، اما در مواردی هم این شعارها، به طور شایسته و بایسته مورد توجه قرار نگرفت و به همین دلیل، مشکلات اقتصادی استمرار یافته است. باتوجه اینکه دولت سیزدهم بعنوان دولتی مردمی با رویکرد انقلابی و جهادی اینک سرکار است و بار اصلی پیاده سازی این شعار هم بر عهده دولت میباشد ، بسیار جای امیدواری است که شعار سال ۱۴۰۱، به معنای دقیق کلمه مورد توجه واقع شود. این مهم و انتظار نیز از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفت و فرمودند: « البته این دولت با وضعی که من مشاهده می کنم، با تحرکی که رئیس جمهور محترم و همکارانشان دارند، ان شاءالله پیشرفت خواهد کرد. یعنی این شعار روی زمین نخواهد ماند.

امید آن است که پس از یک دوره طولانی و چندین ساله، سال ۱۴۰۱ از جهت جدی تر گرفته شدن شعار سال برای پیاده سازی و تحقق، سالی کاملا متفاوت از سال های پیشین باشد. مطالبه رهبر عزیزمان از دستگاه ها و روسای قوا و به ویژه از دولت برای حل مشکل اقتصادی، در واقع همان مطالبه بحق مردم عزیزمان می باشد.  تولید دانش بنیان با رویکرد اشتغال زایی، راهبرد اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، رسیدن به استقلال اقتصادی و قطع وابستگی های آزاردهنده در حوزه اقتصاد و معیشت مردم است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر ساری

    منبع خبر

    شورای شهر ساری

    شورای شهر ساری یک شورای شهر در شهر ساری می باشد

      نظرات