بازرسی و نظارت باید بدون حب‌ و بغض باشد

بازرسی و نظارت باید بدون حب‌ و بغض باشد

بازرسی و نظارت باید بدون حب‌ و بغض باشد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، هاشم دائمی در آیین تکریم و معارفه سرپرست اداره‌کل بازرسی و رسیدگی به شکایات شهرداری مشهد که با حضور شهردار و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برگزار شد، اظهارکرد: وقتی موضوع نظارت و بازرسی پیش می‌آید، به مفاهیم متعالی و مقدسی برمی‌خوریم؛ نظارت و بازرسی در نوع خود متعالی است زیرا نظارت خداوند بر اعمال و رفتار بندگانش در هر دقیقه، ساعت و روز در بهترین وجه ممکن در عالم هستی در حال تحقق است.

وی ادامه داد: در جایگاه دیگر، هرکس بر عملکرد خود ناظر است و هرکدام از ما بهترین ناظر بر اعمال خود هستیم و چه‌بسا بهتر از دستگاه‌های نظارتی ماهیت وجودی خودمان را می‌توانیم تحلیل کنیم.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: نظارت همگانی نیز جایی است که مردم، ما را مورد مطالبه قرار می‌دهند و به ما می‌گویند در طول مدت مسئولیت چه کرده‌ایم، با انجام تمام این موارد، نظارت سازمانی می‌تواند به‌صورت تخصصی محور استمرار پیدا کند.

دائمی بیان کرد: نظارت و بازرسی الزاماتی دارد که باید محقق شود در غیر این صورت محکوم‌به شکست می‌شود؛ طی این سال‌ها مجموعه بازرسی در شهرداری و مدیریت شهری جایگاه قابل قبولی داشته و زحماتی که دوستان در ادوار مختلف کشیده‌اند قابل‌تقدیر است، از آقای پیروی برای تلاش‌های مجدانه در این سال‌ها و زمانی که در نظارت عالیه شورای شهر، حضور داشتند تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی عنوان کرد: نظارتی که ابزارهای لازم را در اختیار نداشته باشد محکوم‌به شکست است و نظارتی که اطمینان‌بخش نباشد و محصول درستی به ما ارائه نکند بازهم در جایگاه مطلوبی نخواهد بود، نظارتی که در آن تخصص نباشد نیز اهمیتی ندارد.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در حوزه‌های مختلف مناطق و سازمان‌های تخصصی کار نظارتی به‌صورت احسن در حال انجام است اما باید بررسی شود فردی که در حال بازرسی است در این خصوص تحصیلات دانشگاهی دارد یا صرفاً به‌صورت تجربی فعالیت کرده است.

دائمی اظهار کرد: نکته‌ای که باید توجه کنیم تا نظارت و بازرسی درست محقق شوند و اتفاق بسیار خوبی رخ دهد، این است که دستگاه مجموعه نظارتی میزان سلامت و بیماری مجموعه نظارتی را مانند پزشک تشخیص دهد؛ یعنی هم نظارت بر فرایند و هم بر عملیات داشته باشیم که اگر این اتفاق بیفتد نظارت مدنظر ما محقق می‌شود.

وی مستمر، پویا و گویا بودن نظارت را بسیار مهم خواند و ادامه داد: موثر بودن مورد آخر نظارت است زیرا متوجه می‌شویم نقطه قوت و نقطه‌ضعف می‌شویم که باید اصلاح شود؛ ازاین‌رو وظایف مجموعه بازرسی و نظارت داخلی مجموعه شهرداری با شورای شهر همخوانی و هم‌پوشانی دارد.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: اعضای شورای شهر در جایگاه بالاتری نسبت به‌کل فعالیت‌ها نظارت دارند و بازوی عملیاتی و اجرایی مجموعه شهردار برای اصلاح فرایندها با رعایت الزامات گفته‌شده مجموعه بازرسی است.

دائمی بیان کرد: باید ببینیم پاشنه آشیل شهرداری و مدیریت شهری کجاست تا بتوانیم نقاط ضعف را کم و نقاط قوت را تقویت کنیم.

وی عنوان کرد: عمدتا در قراردادها و در حوزه‌های که منتهی به قرارداد می‌شود حضور و وجود بازرسی خود را بیشتر نشان می‌دهد و نسبت به این موضوع باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم، من نیز در کمیسیون حقوقی نظارت بر املاک و قراردادها شورای اسلامی شهر مشهد وظیفه پیگیری را دارم که با بازرسی شهرداری فصل مشترک فراوانی داریم و امیدواریم ازاین‌پس با حضور آقای موسوی که سابقه طولانی و کارنامه درخشانی در این مسئله‌دارند باعث خروجی موثرتری در حوزه نظارتی داشته باشم.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد توضیح داد: اگر بازرسی و نظارت ما در هر جایگاهی با حب و بغض تداخل پیدا کند خروجی موثری که هدف گذاشته بودیم محقق نخواهد شد؛ کما اینکه خروجی که مدنظر است به‌حق و عدالت باشد اما ارزش معنوی خود را از دست خواهد داد به همین دلیل عمده پیگیری مجموعه نظارت حول محور محرمانگی می‌چرخد، نباید پیش از قطعی شدن و برخورد قانونی نام افراد علنی شود و با آبروی فرد، جایگاه و مدیریت شهری بازی شود.

دائمی در پایان گفت: امیدواریم در مدت عمر باقی‌مانده شورای شهر و مدیریت شهری که بسیار کوتاه است فعالیت و نظارت‌ها بر اساس تعهد و تقوا انجام شود و آقای موسوی بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های شهرداری و شورای شهر، اداره کل بازرسی را به نقطه اوج خود برسانند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات