تسریع در فرآیند انتخاب معاون شهرسازی و معماری  ...

تسریع در فرآیند انتخاب معاون شهرسازی و معماری ...

تسریع در فرآیند انتخاب معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد/ تسهیل سازوکارهای حوزه شهرسازی در دستورکار قرار گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، حمید ضمیری در گفتگویی ضمن تاکید بر تسریع در انتخاب معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد، به تشریح و لزوم اجرایی شدن سیاست‌های کلی کمیسیون در شهرداری و معاونت مذکور پرداخت.

وی در ابتدا با بیان اینکه محور و اساس مشهد مقدس، وجود بارگاه منور رضوی است، اظهارکرد: برهمین اساس، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری باید شناخت کاملی نسبت به هویت منحصر به فرد مذهبی- زیارتی و فرهنگی این شهر داشته باشد.

ضمیری ارائه برنامه مدون در خصوص شناسایی، تقویت و ایجاد عناصر هویت‌بخش سیما و منظر شهری با رویکرد معماری ایرانی-اسلامی در سطوح مختلف را امری ضروری دانست و گفت: یکی از نکات مهم و حائز اهمیت برای مشهد مقدس، طرح‌های ‌توسعه شهری اعم از طرح‌های تفصیلی است؛ این طرح‌ها باید توسعه متوازن و عدالت‌محور سرانه‌های خدماتی، با نگاه ویژه به حاشیه شهر را دنبال کنند.

وی افزود: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری مشهد براساس این نگاه و رویکرد شورای ششم باید برنامه‌ریزی کرده و این تغییر رویکرد را در فرایند تهیه طرح‌های مذکور اعمال نماید.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه اساس کار و فعالیت شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره، «مسجدمحوری» و «مردم‌محوری» است، تصریح کرد: مردم‌مداری، جلب مشارکت شهروندان و استفاده از ظرفیت‌ سازمان‌های مردم‌نهاد، مساجد، شوراهای اجتماعی محلات و ... در سطوح مختلف به منظور اخذ تصمیمات راهبردی مانند تهیه طرح‌های تفصیلی و لوایح، بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و غیره باید در راس برنامه معاونت شهرسازی و معماری قرار گیرد.

ضمیری با تاکید بر اینکه شهرداری باید به سمت کسب درآمدهای پایدار گام بردارد، گفت: معاونت شهرسازی و معماری باید برنامه مدون و اجرایی به منظور کاهش وابستگی منابع درآمدی شهرداری به درآمدهای حاصل از صدور مجوزات ساختمانی و جرایم تخلفات به منظور اجرا، طی یک دوره 4 ساله تهیه نماید.

وی افزود: با توجه به اینکه بیش از 70 درصد مراجعات مردمی به شهرداری، مربوط به حوزه شهرسازی است، نقش این مجموعه در ایجاد رضایتمندی عمومی بسیار حائز اهمیت است؛ لذا برنامه آموزشی و ارزیابی عملکرد فردی مستمر به منظور ارتقاء سطح علمی و تخصصی کارکنان حوزه معاونت معماری و شهرسازی باید ارائه شود.

ضمیری، برنامه‌ریزی به منظور پیاده‌سازی سیاست‌های انسان‌مداری با نگاه ویژه به تامین نیازهای اقشار خاص اعم از کودکان، سالمندان، معلولین و جانبازان، در تهیه و تدوین طرح‌های توسعه شهری و ضوابط ملاک عمل در بهره‌برداری ساختمان‌ها را دیگر محور فعالیت معاونت شهرسازی و معماری دانست و گفت: علاوه بر این، برنامه مدونی نیز به منظور رونق صنعت ساختمان در شهر مشهد مقدس با نگاه ویژه به تسهیل، تسریع و هوشمندسازی در صدور مجوزهای ساختمانی منطبق بر قوانین بالادست و تعامل حداکثری با سایر دستگاه‌های دخیل در این امر نیز باید ارائه شود.

ضمیری گفت: ارائه برنامه در خصوص افزایش حداکثری شفافیت و حذف امضاء‌های طلایی در خصوص کلیه تصمیمات خرد و کلان حوزه شهرسازی در همه سطوح در شهر مشهد، ارائه برنامه مشخص و اجرایی در خصوص ساماندهی و حفاظت از املاک و اراضی واقع در محدوده و حریم شهر از حیث نظارت بر تخلفات ساختمانی و برنامه‌ریزی به منظور تسهیل فرآیند توافق و تشویق با مالکین املاک درشت دانه در مشارکت اجرای طرح‌های توسعه شهری و جلوگیری از ریزدانگی و توسعه حاشیه نشینی، دیگر اقداماتی است که این حوزه باید انجام دهد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات