15 واگن جدید به خط یک قطارشهری افزوده می‌شود

15 واگن جدید به خط یک قطارشهری افزوده می‌شود

15 واگن جدید به خط یک قطارشهری افزوده می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، ایمان فرهمندی در جلسه گفتگوی اینترنتی که با موضوع بهای تمام شده خدمات و سیاست های کسر کرایه حمل و نقل برگزار شد، با بیان اینکه «حمل‌و‌نقل»، به عنوان یک صنعت بر پایه اقتصاد حمل‌و‌نقل برپا شده، اظهارکرد: اگر در این صنعت موضوع اقتصاد مورد توجه قرار نگیرد و هزینه‌ها تامین نشود، خدمات حوزه حمل‌‎ونقل، به عنوان یک خدمت اضطراری برای مردم، قابلیت استمرار ندارد.

وی با تاکید بر اینکه نرخ‌گذاری بهای خدمات باید به نحوی انجام شود که از یکسو تامین‌کننده هزینه‌ها باشد و از سوی دیگر، امکان بهره‌برداری از آن برای عموم مردم مهیا باشد، گفت: اگر به دنبال ارائه خدمات پایدار هستیم، بهای پرداختی باید واقعی باشد ولی در چنین شرایطی، استفاده‌کننده از خدمات، ممکن است که توان پرداخت نداشته باشد؛ در چنین شرایطی یارانه‌های دولتی و عمومی به کمک می‌آید.

فرهمندی افزود: براساس توافق‌نامه‌ای که سال‌ها قبل تنظیم شده، بهای پرداختی برای استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی به 3 بخش، شامل دولت، شهرداری و مردم تقسیم شده است؛ متاسفانه بخش زیادی از سهم دولت تاکنون محقق نشده، امکان افزایش بهای خدمات مطابق با نرخ تورم و دریافت یک سوم بهای تمام شده برای مردم نیز فراهم نیست و لذا سهم پرداختی شهرداری به شدت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بهای تمام شده هر سفر با ناوگان اتوبوسرانی در سال 98، 4 هزار و 100 تومان بوده و این عدد در سال جاری به حدود 8 هزار تومان افزایش می‌یابد، تصریح کرد: شهروندان مشهدی در شرایطی برای هر سفر با اتوبوس 750 تومان پرداخت می‌کنند که سال گذشته هزینه سفر 6 هزار و 500 تومان بوده است؛ تنها 12 درصد از بهای تمام شده از سوی عموم شهروندان پرداخت شده و کمک‌های دولتی هم نداشته‌ایم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: در سال گذشته، شهرداری مشهد 1500 میلیارد تومان یارانه به قطارشهری و اتوبوسرانی پرداخت کرده و این در شرایطی است که پرداختی دولت تنها 13 میلیارد تومان بوده است؛ بهای پرداختی از سوی مردم با استفاده از من‌کارت و پرداخت نقدی نیز 155 میلیارد تومان برآورد شده است.

فرهمندی با بیان اینکه اگر شهرداری به حوزه اتوبوسرانی یارانه پرداخت نکند، سهم هر شهروند به 6500 تومان افزایش می‌یابد، افزود: درصورتیکه هزینه‌های ساخت سیستم ریلی و خرید ناوگان حمل و نقل عمومی و ... را حساب کنیم، این عدد به 20 تا 30 هزار تومان خواهد رسید.

وی درخصوص تاکسیرانی هم گفت: جنس فعالیت تاکسیرانی با قطارشهری و اتوبوسرانی متفاوت است؛ در تاکسیرانی، تاکسیران سرمایه‌گذاری کرده و ناوگان حمل‌ونقل عمومی را خریداری نموده و یارانه‌ای هم از شهرداری و دولت دریافت نمی‌کند؛ پس نرخ دریافتی بابت خدمات توسط آنها باید بر مبنای بهای تمام شده باشد.

فرهمندی خاطرنشان کرد: نرخ و بهای خدمات ناوگان تاکسیرانی در قالب لایحه به شورای شهر ارسال می‌شود؛ در کمیسیون تخصصی، نرخ‌نامه پیشنهادی مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد و براساس تورم، افزایش قیمت لوازم یدکی و ... جمع‌بندی نهایی صورت می‌گیرد و نرخ‌نامه تصویب و جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری، قیمت لوازم یدکی خودروها در چندین نوبت افزایش یافته که اگر لحاظ کنیم، افزایش نرخ کرایه چشمگیر می‌شود، گفت: در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری شاهد بازار رقابتی هستیم و مجموعه‌های رسمی و غیررسمی درحال فعالیت و ارائه خدمت هستند؛ قیمت، مولفه اثرگذاری روی موضوع ارائه خدمت است و اگر نرخ‌ها را خیلی افزایش دهیم، امکان مسافرگیری از تاکسیرانان سلب می‌شود.

فرهمندی افزود: کیفیت ارائه خدمات در ناوگان تاکسیرانی را باید حفظ کنیم که این مهم مستلزم تضمین حداقل درآمد برای تاکسیرانان است؛ در همین راستا، در سال گذشته برای اولین بار، دو مرتبه شاهد افزایش بهای خدمات تاکسیرانی بودیم و مورد تایید قرار گرفت.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه در سال 1401، 35 درصد افزایش برای بهای خدمات تاکسیرانی درنظر گرفته‌ایم که هنوز تایید و ابلاغ نشده، اظهارکرد: در موضوع نرخ‌گذاری 2 رویکرد داریم؛ اولین اینکه سیستم خدمات‌دهی باید پایدار باشد و قابلیت استمرار داشته باشد و مردم توان پرداخت بهای آن را داشته باشند؛ دوم اینکه اینکه نرخ کرایه به نحوی باشد که شیوه سفر مردم را مدیریت کند و انها را به استفاده از حمل‌ونقل عمومی تشویق نماید.

فرهمندی تاکید کرد: به منظور اجرایی کردن چنین سیاست و رویکردی، بهای خدمات حمل و نقل عمومی باید حتی الامکان کاهش و برای خودروهای شخصی هزینه ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه به منظور تشویق مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی باید 3 اقدام زیرساختی انجام دهیم، گفت: اول اینکه باید به دنبال توسعه زیرساخت‌ها باشیم، دوم، آموزش، اطلاع‌رسانی و تبلیغات و فرهنگسازی را همزمان با ارتقاء کیفیت دنبال کنیم و در نهایت ضمانت اجرایی داشته باشیم و با اقدامات سلبی، مردم را به استفاده از حمل‌ونقل عمومی تشویق کنیم.

فرهمندی درخصوص پارکینگ‌ها نیز تصریح کرد: براساس قانون، بهای دریافتی در قبال خدمات پارکینگ‌های حاشیه‌‍ای باید بر مبنای بهای تمام شده اخذ شود؛ نرخ‌گذاری نیز به نحوی باشد که موجب کاهش زمان توقف و استفاده از وسایل نقلیه شخصی گردد.

وی افزود: از سوی دیگر، سیاستی را دنبال می‌کنیم که براساس آن، استفاده از حمل‌ونقل عمومی و پاک باید کم‌هزینه و آسان باشد و در مقابل، محدودیت‌هایی را برای استفاده از خودروهای شخصی وضع کنیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس از رویکرد حمایتی شورای ششم در حوزه حمل‌ونقل نسبت به ساکنان حاشیه شهر و محلات کم‌برخوردار سخن گفت و اظهارکرد: در موضوع اتوبوسرانی، 13 خط با نرخ پایین‌تر از بهای مصوب درنظر گرفته شده که این نرخ بین 30 تا 90 درصد کمتر از بهای تصویب شده است.

فرهمندی گفت: در 4 ایستگاه خط 2 قطارشهری مشهد که در حاشیه شهر قرار گرفته نیز قیمت دریافتی، متناسب با بهای اتوبوس خواهد بود و بهای پرداختی در شرایط عادی تفاوت دارد.

** محدودیت منابع، تنها مانع پیش روی تسریع در احداث خطوط مترو

وی در ادامه به تشریح آخرین وضعیت خطوط قطارشهری مشهد پرداخت و تصریح کرد: خط 2 که کاملا به بهره‌برداری رسیده و یک ایستگاه، شهدای سلامت باقی مانده است؛ عملیات حفاری خط 3 نیز که با 40 کیلومتر طول، طولانی‌ترین خط قطارشهری مشهد محسوب می‌شود، در دو جبهه درحال اجراست که در یک سمت به بولوار شهید اصلانی(صبا) رسیده و دستگاه حفار به زودی خارج می‌شود و در جبهه شمالی نیز تا انتهای امامت پیش رفته‌ایم.

فرهمندی با اشاره به اجرای حفاری با استفاده از تکنولوژی متفاوت در خط 3، افزود: دستگاه حفار پس از تکمیل جبهه جنوبی خط 2، به جبهه شمالی انتقال می‌یابد که موجب تسریع در کار شود.

وی با بیان اینکه هر کیلومتر حفاری بالغ بر 500 میلیارد تومان برای مدیریت شهری هزینه دارد، گفت: باید توجه داشت که تکمیل و راه‌اندازی هر خط مترو، امروز بالغ بر 1500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خاطرنشان کرد: تنها محدودیت مدیریت شهری در موضوع توسعه خطوط ریلی، محدودیت مالی و تامین منابع است؛ اگر این محدودیت برطرف شود، حفاری تمام خطوط مترو مشهد را تا پایان این دوره به اتمام خواهیم رساند.

فرهمندی درخصوص فاز یک خط 3 مترو نیز گفت: تکمیل این فاز نیازمند 5 هزار میلیاردتومان اعتبار است و امیدواریم حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام‌رضا(ع) را در همین دوره به بهره‌برداری برسانیم؛ شهرداری در بودجه 1401، 2 هزار میلیارد تومان اعتبار به این موضوع اختصاص داده و دولت هم در سفر اخیر رئیس جمهور و اعضای هیات دولت به مشهد، قول تامین 1 هزار میلیاردتومان اعتبار را داده است.

** تکلیف شهرداری به استفاده از ناوگان اتوبوسرانی جدید در حاشیه شهر

وی در خصوص فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی هم گفت: سن ناوگان اتوبوسرانی در مشهد از حد فرسودگی عبور کرده و متوسط عمر این ناوگان، علیرغم وجود ناوگان جدید، به 10 سال رسیده است؛ البته وضعیت ناوگان مشهد مقدس نسبت به سایر شهرهای کشور بسیار خوب است ولی در عین حال شرایط، مطلوب ما نیست و به همت شهرداری و همراهی دولت امیدواریم بتوانیم اقدامات سازنده‌ای در جهت ورود ناوگان جدید را شاهد باشیم.

فرهمندی با بیان اینکه توزیع اتوبوس در سطح شهر صرفا براساس تقاضا و حجم تراکنش‌های ایستگاه‌های اتوبوسرانی است، تصریح کرد: در عین حال، به شهرداری تاکید شده که ناوگان جدید الورود را در خطوط حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار مورد استفاده قرار دهد.

**اجرایی شدن طرح ترافیک منوط به نظر کارشناسان و متولیان امر است

یکی از حاضران در نشست مجازی علت و چرایی عدم اجرای طرح ترافیک را جویا شد و فرهمندی گفت: طرح ترافیک یکی از ابزارهای مدیریت شیوه حمل‌ونقل بوده که کارایی‌های خاص خود را دارد و اغلب در هسته‌های مرکزی شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باید توجه داشت که هسته مرکزی مشهد متفاوت از سایر شهرهاست و مهمترین نقطه کشور، یعنی حرم مطهر رضوی در این هسته واقع شده، اظهارکرد: برهمین اساس، تدابیر و سیاست‌گذاری‌های ترافیکی باید به نحوی باشد که آسیبی به زیارت مردم وارد نشود.

فرهمندی افزود: با توجه به بهبود شرایط از حیث شیوع ویروس کرونا و بازگشت سفرهای مردم به شرایط عادی، این طرح ممکن است در محدوده حرم مطهر رضوی و سایر محدوده‌های شهر لازم‌الاجرا باشد که وابسته به نظر کارشناسان و تصویب مراجع ذی‌صلاح است.

** پرداخت بهای مترو براساس مسافت، در دست بررسی است

پرداخت بهای مترو بر مبنای طول سفر، محور سوال دیگر مخاطبان بود و رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این خصوص گفت: این سیاست‌ها در قالب یک لایحه جامع درحال تدوین است که امیدواریم زودتر از سوی شهرداری به شورا ارائه شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: الزاما پرداخت کرایه بر مبنای طول سفر، ممکن است که روش عادلانه‌ای نباشد و نرخ‌گذاری‌ها بیشتر باید بر مبنای سیاست‌های ترافیکی و حمل‌ونقلی باشد؛ قطارشهری برای سفرهای انبوه با طول بلند درنظر گرفته شده و اتوبوس و تاکسی و ... برای سفر با بعد مسافتی کوتاه‌تر.

** خط یک قطارشهری نیازمند 60 واگن است

فرهمندی در ادامه از کمبود 60 واگن برای خط یک قطارشهری سخن گفت و تصریح کرد: درخصوص تامین این واگن‌ها، مذاکراتی با دولت صورت گرفته است؛ با توجه به اینکه واگن‌های این خط با واگن‌های سایر قطارهای شهری کشور متفاوت است، احداث خط تولید برای این 60 واگن در داخل، توجیه اقتصادی ندارد و درصدد هستیم که مجوز خرید و واردات این 60 واگن را اخذ کنیم.

وی گفت: اعتبارات لازم برای خرید 15 واگن در بودجه سال جاری شهرداری دیده شده و امیدواریم بتوانیم شاهد به‌کارگیری آنها در خط یک باشیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات