اخطار به جامانده‌های مسکن مهر

اخطار به جامانده‌های مسکن مهر

http://www.bananews.ir/مسوول پیش فروش و واگذاری واحدهای مسکونی مهر در شهر جدید پرند ضمن هشدار به متقاضیان بابت اینکه فقط حدود ۳۰ درصد از واحدها برای پیش خرید باقی مانده است، اعلام کرد: تعداد قابل‌توجهی از تعاونی‌های مسکن مهر که از سال ۸۶ در پرند ثبت‌نام کرده‌اند به رغم نامه نگاری‌های متعدد با آنها هنوز برای پیگیری امور اخذ واحد برای اعضای خود اقدام نکرده‌اند که در صورت به پایان رسیدن پیش فروش واحدهای باقیمانده، مدیران این تعاونی‌ها خودشان باید پاسخگوی اعضا باشند. برآوردها از تعداد اعضای تعاونی‌های معطل، رقم ۵۰ هزار متقاضی را نشان می‌دهد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) زنگ خطر برای اعضای در بند تعاونی‌های مسکن‌مهر که به دلایلی از جمله مناسبات مالی یا کج‌فهمی مدیران تعاونی‌ها، بعد از سه‌سال انتظار هنوز نتوانسته‌اند به چشمه تحویل این واحدها دست پیدا کنند، به صدا درآمد.

مدارکی که به تازگی از ثبت‌نام‌ سال‌های ۸۶‌تا۸۸ تعاونی‌های مسکن‌مهر، گردآوری شده نشان می‌دهد در تهران حدود ۴۰۰ تعاونی مسکن‌مهر اعضای خود را بلاتکلیف گذاشته‌اند و از تسویه‌حساب با آنها یا پیگیری امور اخذ واحد از وزارت راه‌وشهرسازی خودداری می‌کنند.

این تعلل عمدی یا سهوی مدیران عامل تعاونی‌های مسکن‌مهر در صورتی که یک ماه دیگر ادامه پیدا کند، اعضای آنها برای همیشه باید با «سکونت در مسکن‌مهر» خداحافظی کنند. نماینده وزارت راه‌وشهرسازی در حوزه پیش‌فروش واحدهای مسکونی‌مهر مخصوص متقاضیان ساکن تهران در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: ساخت‌وسازهای ۹۹ساله شهر جدید پرند طبق مقررات این وزارتخانه فقط به متقاضیان شهر تهران تعلق می‌گیرد و در طرف مقابل، متقاضیان مسکن‌مهر ساکن تهران نیز فقط می‌توانند از پرند واحد دریافت کنند.

محمود قلعه‌نوئی – مدیر پیش‌فروش مسکن‌مهر در شهر جدید پرند- افزود: به‌رغم چندین مکاتبه در یک‌سال گذشته با تعاونی‌هایی که طی سه سال گذشته در مسکن‌مهر تهران ثبت‌نام کرده‌اند، تاکنون فقط ۲۰ درصد این تعاونی‌ها برای پیش‌خرید واحدهای مسکونی‌مهر به شرکت عمران پرند مراجعه کرده‌اند و مابقی که تعدادشان حداقل ۴۰۰ تعاونی است، عملا اعضای خود را بلاتکلیف گذاشته‌اند.

عضو هیات مدیره شهر جدید پرند ضمن هشدار به ادامه رفتار این تعاونی‌ها، تاکید کرد: تا روز گذشته از ۹۰ هزار واحد مسکونی‌مهر در حال ساخت در پرند، ۷۵ هزار واحد توسط متقاضیانی که به صورت انفرادی به این شهر مراجعه کرده‌اند، پیش‌‌خرید شده است و مابقی واحدها نیز تا پایان این فصل به افراد واجدشرایط پیش‌فروش می‌شود.

قلعه‌نوئی ادامه داد: اگر مدیران تعاونی‌های مسکن‌مهر شهر تهران برای تعیین تکلیف واحدهای اعضای خود تا پیش از پیش‌فروش کامل واحدهای پرند مراجعه نکنند، خودشان باید پاسخگوی تعهدی که در قالب دریافت آورده نقدی از اعضا ایجاد کرده‌اند باشند.

جزئیات پرونده‌های قدیمی تعاونی‌های مسکن‌مهر در شهر جدید پرند حاکی از معلق بودن ۵۰ هزار متقاضی واجدشرایط مسکن‌مهر بین تعاونی‌ها و واحدها است.

در فاصله سال‌های ۸۶ تا ۸۸، سکان هدایت مسکن‌مهر عملا در اختیار تعاونی‌های مسکن بود به گونه‌ای که دولت بدون دخالت در ساخت این واحدها، زمین۹۹ساله به مدیران تعاونی‌ها تحویل می‌داد و اختیار دریافت پول متقاضیان را نیز به تعاونی‌ها سپرده بود. اما این شیوه در آن سال‌ها نه تنها منجر به ساخت انبوه مسکن‌مهر نشد که تا امروز هر کدام از اعضای این تعاونی‌ها حداقل بین یک تا ۵ میلیون تومان، پول نقد به حساب تعاونی مسکن واریز کرده‌اند بدون آنکه سودی به آن تعلق بگیرد.

همچنین این پول‌ها -لااقل برای ۴۰۰ تعاونی بلاتکلیف در شهر جدید پرند- هنوز به دست سازنده‌های مسکن‌مهر نرسیده است؛ چون اگر رسیده بود به معنی پیش‌خرید واحدها برای اعضای تعاونی‌ها بود.

هر چند مسوولان درباره اینکه مدیران تعاونی‌های مسکن‌مهر جامانده از بازار تحویل واحدها، با پول‌های دریافتی از اعضای خود در این سال‌ها، چه اقدامی کرده‌اند، پاسخ روشن نمی‌دهند اما هر چه که هست، از امروز باید اعضای تعاونی‌هایی که مدیران‌شان پیگیر خانه‌دار کردن آنها نیستند، به دنبال تسویه‌حساب و مراجعه سریع به وزارت راه‌وشهرسازی برای پیش‌خرید واحدهای در حال ساخت باشند.

در شهر جدید پرند از سال گذشته مقرر شد، پیش‌فروش واحدهای مسکونی‌مهر به افرادی که به صورت انفرادی مراجعه می‌کنند، آغاز شود. تا پیش از این، تحویل مسکن‌مهر فقط به تعاونی‌های مسکن‌مهر انجام می‌شد.

البته طی یک‌سال گذشته، پرند همزمان با پیش‌فروش واحد به افراد، به تعاونی‌هایی که از قبل تشکیل شده‌اند نیز واحد پیش‌فروش می‌کرد، اما در این میان، بیش از ۵۰۰ تعاونی‌ از قبل در پرند تشکیل پرونده داده بودند که تا امروز فقط ۱۶۰ تعاونی برای پیگیری وضعیت اعضایشان مراجعه کرده‌اند.

در این باره عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر پرند با بیان اینکه تعلل بسیاری از تعاونی‌های مسکن‌مهر نسبت به انجام تعهدات خود، بدبینی را در ذهن برخی متقاضیان نسبت به مسکن‌مهر به وجود آورده است، اظهار کرد: همه روزه افراد بسیاری با مراجعه به واحد واگذاری شرکت عمران پرند خواهان رسیدگی به مشکلات‌شان در خصوص ثبت‌نام مسکن مهر در تعاونی می‌شوند.

وی ادامه داد: در صورت عدم ارسال پرونده اعضا توسط تعاونی های مذکور تا تاریخ ۳۱ /۱/ ۹۱ شرکت عمران پرند از پذیرش تعاونی ها پس از تاریخ قید شده خودداری کرده و با توجه به استقبال گسترده از مسکن مهر جدید پرند، متقاضیان انفرادی جایگزین آنها قرار می‌گیرند.

قلعه نوئی خطاب به متقاضیانی که تا کنون در تعاونی ثبت‌نام کرده اما هنوز تکلیف مسکن مهر آنها مشخص نشده است، بیان کرد: این افراد می‌توانند با انصراف و پس گرفتن وجه خود از تعاونی مربوطه، به شرکت عمران پرند مراجعه و اقدام به ثبت نام کنند تا هرچه سریع‌تر مسکن خود را تحویل گیرند.

 

 

    نظرات