اولین انحراف در بازار اجاره‌مسکن

اولین انحراف در بازار اجاره‌مسکن

http://www.bananews.ir/در سالی که پیش‌بینی شده اجاره‌بهای مسکن به سرنوشت نرخ‌های سال۹۰ دچار نمی‌شود، تعدادی از موجران تصمیم گرفته‌اند با پیشنهادهای غیرمتعارف به مستاجران، بازار را از مسیر اصلی خود خارج کنند.

در چند روز گذشته اولین انحراف در بازار اجاره با رفتار عجیب برخی مالکان کلید خورد.

برخی مالکان از مستاجر‌های خود خواسته‌اند قبل از آنکه قراردادشان به پایان برسد، مبلغ اجاره‌بها را چند درصدی افزایش دهند.

این رفتار که کاملا غیرقانونی و قابل پیگرد توسط مستاجر است، در شرایطی سرزده که طبق مقررات اجاره‌نشینی، هرگونه تغییر چه افزایش چه کاهش اجاره‌بها، منوط به پایان زمان قرارداد است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در مسیر انحرافی که طی چند روز گذشته ایجاد شده، درخواست اصلی موجران، افزایش مبلغ اجاره ماهانه است. این در حالی است که مستاجران نسبت به افزایش یکی دو میلیون تومانی مبلغ رهن، تمایل نشان داده، اما با مخالفت موجر روبه‌رو شده‌اند.

انحراف دیگر در این بازار، مخالفت موجران نسبت به مراجعه به بنگاه‌مسکن است.

اجاره‌نشین‌ها می‌گویند برخی موجران مشاوران‌املاک را قبول ندارند و خودشان می‌خواهند نرخ جدید را تعیین کنند!

در برخی از مناطق شهر تعدادی از مالکان پیش از موعد تمدید قرارداد اقدام به افزایش میزان اجاره بهای واحد مسکونی خود کرده‌اند و از مستاجران درخواست افزایش اجاره بهای پرداختی کرده‌اند.

موارد مشاهده شده در بازار نشان می‌دهد مالکان همچون سال گذشته به دریافت اجاره ماهانه بیشتر از افزایش مبلغ ودیعه رغبت نشان می‌دهند با این تفاوت که در موارد بررسی شده درصد افزایش مبلغ اجاره ماهانه در سال جدید بیش از سال گذشته است.

به عنوان مثال یک واحد مسکونی ۹۰ متری در شرق تهران که در سال گذشته ۱۵ درصد افزایش اجاره بها داشته امسال مالک این واحد مسکونی خواستار افزایش ۲۰ درصدی اجاره بها شده است.

به گفته برخی از مستاجران، افزایش ۲۰ درصدی اجاره بها در سال جاری در حالی است که اجاره بهای درخواستی مالک برخلاف قیمت تعیین شده از سوی مشاوران املاک منطقه است.

عده‌ای از مستاجران اظهار می‌کنند: از آنجایی که افزایش مبلغ اجاره بیش از مبلغ هر سال است به مالک پیشنهاد تعیین قیمت اجاره از سوی مشاور املاک منطقه را دادیم؛ اما مالک قیمت تعیین شده از سوی بنگاه محله را که از قیمت درخواستی او پایین‌تر است قبول نمی‌کند و خواستار دریافت اجاره پیشنهادی خود است.

دنیای اقتصاد

 

    نظرات