بورس و پیش‌بینی رشد بازار مسکن در سال ۹۱

بورس و پیش‌بینی رشد بازار مسکن در سال ۹۱

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت ساختمانی باغمیشه از انتشار اوراق مشارکت توسط این شرکت فرابورسی خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سیروس فتحعلیزاده  افزود: «باغمیشه» پس از ورود به فرابورس در اردیبهشت‌ماه سال گذشته در فاصله کوتاهی اقدام به افزایش سرمایه کرد و اکنون پس از اخذ مجوزهای لازم اوراق مشارکت منتشر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای تامین مالی شرکت، مشارکت با بخش‌خصوصی است، گفت: شرکت به جای استفاده از تسهیلات بانکی و افزایش هزینه‌های تامین مالی با استفاده از منابع و سرمایه‌های بخش‌خصوصی اقدام به اجرای پروژه‌های خود می‌کند.

او از تاسیس صندوق و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در این راستا نام برد و افزود: ترجیح می‌دهیم از سرمایه‌های مردم و برند شرکت استفاده کنیم؛ زیرا این‌گونه تامین منابع به انجام تشریفات خاص و تامین وثایق و تضامین نیز نیاز ندارد.

فتحعلیزاده در ادامه با تاکید بر اینکه سعی شرکت بر این است تا بیشترین درآمد را از پیش‌فروش پروژه‌ها تامین کند، اضافه کرد: به لحاظ رعایت قوانین مسکن و شهرسازی نمی‌توانیم کمتر از ۳۰ درصد از پروژه‌هایمان را پیش‌فروش کنیم وگرنه از این طریق به راحتی می‌توانیم تامین اعتبار کرده و نیازی به وام بانکی نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نقدینگی شرکت علت تقسیم سود بسیار سنگین ۴۸ میلیارد تومانی در مجمع آن هم پس از اجرای افزایش سرمایه چه بوده، گفت: نظر سهامدار عمده این بود که چنین سودی تقسیم شود، اما پیش‌بینی تامین نقدینگی لازم برای اجرای پروژه‌ها در برنامه‌های آتی شرکت صورت گرفته و شرکت با مشکل مواجه نخواهد شد.

استراتژی‌های دوگانه

مدیرعامل باغمیشه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سودآوری شرکت در سال گذشته ۴۹ میلیارد تومان بوده، اما خروجی نقدی آن در همین دوره دومیلیارد تومان بوده است و اینکه این رسوب در بخش پروژه‌ها اتفاق افتاده و اغلب مربوط به دریافت زمین و ساختمان در قبال معاوضه با دارایی‌های شرکت است، به سیاست‌های شرکت در دو بخش اشاره کرد.

وی بخش اول را بسترسازی برای فعالیت‌های آتی شرکت دانست، به این معنی که شرکت در عین اجرا واحدهای پروژه‌های جاری و در دست اجرای خود، بستر فعالیت‌های آتی خود را نیز در نظر گرفته و برای فعالیت‌های آتی پیش‌بینی و زمینه سازی را از طریق فراهم کردن زمین‌های مناسب و با توجیه‌پذیری بالا انجام می‌دهد.

فتحعلیزاده همچنین بخش دوم را مربوط به تامین نقدینگی دانست که براساس بررسی‌های صورت گرفته این منابع در کوتاه‌مدت (سه ماهه و شش‌ماهه) از محل موجودی‌های قابل فروش شرکت امکان تامین نداشت، لذا شرکت اقدام به تهاتر قسمتی از زمین‌های خود با واحد مسکونی آماده فروش کرد، تا از محل فروش سریع آنها نقدینگی موردنیاز خود را تامین کند. البته در این راستا لازم به ذکر است که شرکت به دلیل انجام عملیات آماده‌سازی و تعریف کاربری‌ها و اخذ پروانه، زمین‌های مزبور را با ارزش افزوده بالایی به فروش می‌رساند و حتی براساس بررسی‌های انجام گرفته ارزش افزوده و سود حاصل از این بخش از کار از سود حاصل از احداث واحد‌های مسکونی به مراتب بیشتر است.

فروش محصول در اوج سودآوری

به گفته وی، یکی از موضوعات فعالیت اصلی این شرکت شهرک‌سازی است و در پروسه اجرایی پروژه‌ها محصول در هر مقطعی که بیشترین سوددهی را برای شرکت داشته باشد به فروش می‌رسد.

در این راستا از فعالیت‌های باارزش افزوده قابل توجه شرکت، خرید اراضی خام است که پس از طی مراحل قانونی مربوطه از جمله کمیسیون ماده ۵ و تفکیک به قطعات با کاربری‌های مختلف مسکونی، تجاری، خدماتی و ... و انجام عملیاتی از قبیل تسطیح، خیابان‌کشی، جدول‌گذاری، نیرورسانی برق، گاز، شبکه و فاضلاب، مخابرات و ... ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد می‌کنند. همچنین برخی قطعات در این مرحله به فروش می‌رسند و برخی دیگر نیز که تحلیل و توجیه اقتصادی، گزینه ساختمان‌سازی را در آنها پیش‌روی شرکت قرار دهد، در پروسه احداث بنا قرار می‌گیرند و با کاربری‌های مختلف و با برنامه‌ریزی مشخص به فروش می‌رسند. اما تصمیم‌گیری اقتضائی ایجاب می‌کند که محصولات شرکت در چه مرحله‌ای و با حداکثر سوددهی به فروش برسند.

نگران نباشید، ما به پیش‌بینی‌ها می‌رسیم

این مقام مسوول در باغمیشه درباره کاهش پی ‌بر ای شرکت که با توجه به تامین بخش عمده سودآوری از محل معاوضه املاک و اتکای شدید سودآوری شرکت به پروژه رشدیه گفت: روزهای پررونق بازار ارز و طلا در سال‌جاری باعث توجه کمتر به بازار سهام شده؛ به ویژه افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی و وجود ریسک بورس به دلایل عدیده، کاهش میانگین P/E را در بازار به وجود آورده است.

افزون بر این، روال سودسازی شرکت طی سال‌های گذشته و پروژه‌های متعدد در دست اجرای شرکت با توجیه‌های اقتصادی بسیار قوی و مطمئن بیانگر پایدار بودن تداوم سوددهی در سال‌های بعد است.

ضمن اینکه روند صعودی و افزایش سود طی سال‌های (۹۰ تا ۹۴) در برنامه پنجساله شرکت مشخص و تعریف شده است و با توجه به شناسایی درآمد به تفکیک پروژه‌ها طی این دوره و پیشرفت فیزیکی آنها به سودهای پیش‌بینی شده خواهیم رسید.

مدیرعامل «ثباغ» همچنین با اشاره به وضعیت سودآوری شرکت از سال‌های گذشته تاکنون گفت: باغمیشه با سرمایه ۲۵ میلیارد تومانی در سال ۸۷ مبلغ ۱۸ میلیارد ریال سود داشت که این رقم در سال ۸۸ به ۱۴ میلیارد ریال و در سال ۸۹ به ۵۴ میلیارد ریال رسید.

فتحعلیزاده سود سال ۹۰ شرکت را ۴۹ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: شرکت سود سال‌های ۹۱ تا ۹۵ را نیز تضمین می‌کند.

یک پیش‌بینی از رشد بازار مسکن

وی با اشاره به اینکه «باغمیشه» حتی در زمان رکود نیز در زمینه فروش مشکل نداشته، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم رشد بازار مسکن فراتر از ۲۰ درصد باشد.

مدیرعامل این شرکت فرابورسی در پاسخ به سوالی که پیش‌بینی سودآوری شرکت را برای سال‌جاری خوشبینانه مطرح می‌کند، گفت: بودجه سال جاری براساس شناسایی درآمد هر یک از پروژه‌های در دست اجرا پیش‌بینی شده که در مقاطع مختلف سال مالی نیز مورد کنترل قرار می‌گیرد و در صورت فاصله گرفتن از هر یک از آنها از برنامه زمانبندی شده، پروژه جایگزین تعریف می‌شود؛ اما با توجه به نوسانات و متغیرهای قابل توجه در بستر اقتصادی کنونی، تصمیمات نیز در راستای تحقق سود پیش‌بینی شده قابل بازنگری است.

وی در ادامه امکان تعدیل بودجه سال‌جاری را وابسته به سیاست‌های کلان سهامدار عمده دانست.

مدیرعامل «باغمیشه» روند صعودی و افزایش سود شرکت طی سال‌های (۹۰ تا ۹۴) در برنامه پنجساله را مشخص و تعریف شده دانست و افزود: شناسایی درآمد به تفکیک پروژه‌ها طی این دوره اجرایی است؛ ولی همان‌گونه که گفته شد نوسانات تاثیرگذار در بخش مسکن بسیار چشمگیر و قابل توجه است و می‌تواند برنامه زمانبندی اجرای پروژه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

فتحعلیزاده در ادامه به ۴۱ پروژه بزرگ شرکت طی برنامه پنجساله ۹۰ تا ۹۴ اشاره کرد و گفت: این پروژه‌ها در زمین‌هایی به مساحت ۲۴۲ هزار و ۱۱۰ مترمربع با کاربری‌های متفاوت اعم از مسکونی (آپارتمانی و ویلایی)، تجاری، آموزشی، بهداشتی، درمانی، فرهنگی و مذهبی، ورزشی و خدماتی با زیربنای حدود ۵۸۹ هزار مترمربع احداث می‌شوند.

تشریح وضعیت پروژه‌های مهم

وی هزینه اجرای این پروژه‌ها را حدود چهارهزار میلیارد ریال و درآمد حاصل از فروش آنها را بالغ بر ۹ هزار میلیارد ریال برآورد کرد.

مدیرعامل ثباغ به هفت پروژه شاخص و مهم شرکت خارج از ۴۷ هکتاری شهرک رشدیه اشاره کرد.

مدیرعامل «باغمیشه» گفت: پروژه‌‌های تجاری، خدماتی، تفریحی و توریستی ۳۰ هکتاری رشدیه تبریز با ۲۵ هزار و ۸۶۶ مترمربع زمین برای بخش تجاری و ۴۰ هزار و ۳۲۰ مترمربع زمین برای کاربری ورزشی و به همین میزان نیز برای کاربری خدماتی و مابقی نیز برای کاربری آموزشی و بهداشتی – درمانی و فرهنگی – مذهبی از جمله پروژه‌های این شرکت است.

به گفته وی، «برج بین‌المللی تبریز» با زیربنای تقریبی ۸۷ هزار و ۲۶۱ مترمربع با ۳۸ طبقه سازه‌ای و با کاربری مختلط

تجاری – خدماتی و مسکونی، از دیگر پروژه‌هایی است که در حال حاضر در مرحله اجرا است. وی افزود: پروژه «کوی فردوس» در زمینی به مساحت یک‌هزار و ۸۵۱ مترمربع، پروژه «تجاری، خدماتی شهریار» به مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ مترمربع، پروژه تجاری «اطلس» کوی ولیعصر در زمینی به مساحت سه‌هزار و ۶۰۰ مترمربع، پروژه مسکونی «یادمان» اردبیل در زمینی به مساحت چهارهزار مترمربع و پروژه «تفریحی، توریستی و تجاری سرعین» در زمینی به مساحت ۳۶ هزار و ۴۸۹ مترمربع از دیگر پروژه‌های شرکت ساختمانی باغمیشه هستند.

توصیه‌ای به سهامداران

مدیرعامل شرکت خانه‌سازی «باغمیشه» در پایان از سهامداران شرکت خواست تا با حمایت‌های خود و با عدم اصرار در تقسیم نقدی سودهای سنواتی کسب شده منابع لازم را برای اجرای پروژه‌ها در اختیار شرکت گذاشته و روند مطلوب سودآوری در سنوات آتی را میسر کنند.

وی مدیریت سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز در بستر کنونی را نیازمند تفکر و تصمیم‌گیری‌های اقتضایی دانست تا بهترین بازدهی را به همراه داشته باشد.

 

 

    نظرات