ضرورت همزمان انجام مطالعات جامع شهرسازی با مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک

شهردار کرمان تاکید کرد:

ضرورت همزمان انجام مطالعات جامع شهرسازی با مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک

شهردار کرمان بر ضرورت آغاز همزمان انجام مطالعات جامع شهرسازی با مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر کرمان تاکید کرد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، سعید شَعرباف، در جلسه‌ای که به‌منظور هماهنگی آغاز کار مطالعات پژوهشی جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر کرمان و با حضور رییس پلیس راهور شهرستان، معاون اداره‌کل راه و شهرسازی، کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان، معاون اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی و معاون خدمات‌شهری شهردار، شهرداران مناطق پنج‌گانه شهری، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر، مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل و مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان و تیم مشاور طرح از دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: مدیران شهری و استانی از این پس، هر مداخله کلان یا مقیاس متوسطی در شهر را حتماً با استعلام از مشاور طرح حمل‌ونقل و ترافیک شهر کرمان انجام دهند.

وی افزود: در رابطه با طرح جامع مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک لازم است به چند نکته اشاره کنم؛ اول اینکه این مطالعات برای شهر کرمان بسیار کلیدی و مهم است و ما برای حل بسیاری از مشکلات شهر کرمان به نتایج این مطالعات چشم داریم؛ بنابراین، لازم است بدنه مدیریتی شهرداری و استان، این طرح را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری به نتایج میانی و نهایی این مطالعات وابسته است و طرح مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک، یکی از دو سند کلیدی شهر کرمان محسوب می‌شود که وضیعت ۱۰ سال آینده شهر را تعیین می‌کند.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده مطالعات جامع ترافیک بدون مطالعات جامع شهرسازی شکست می‌خورد؛ نمی‌توان وارد نظام حرکت و دسترسی شد، اما به نظام کاربری‌ها و فضای عمومی بی‌توجه بود.

شعرباف بیان کرد: کرمان جزو معدود شهرهایی است که اجازه بازنگری در طرح جامع را قبل از موعد گرفته ‌است؛ بنابراین، هر تلاشی لازم است باید انجام شود که مشاور بتواند مطالعات جامع شهرسازی را همزمان با مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شروع کند تا بتوانیم چالش‌های اساسی که در حوزه کاربری داریم را هم‌زمان با حوزه ترافیک جلو ببریم.

وی افزود: نگرانی ما از این است که مطالعات ترافیک جلو برود و بعد مطالعات شهرسازی انجام شود؛ چراکه در این صورت، خیلی از ناهماهنگی‌ها باقی می‌ماند و تداوم مشکلات به شهر ضربه خواهد زد.

شهردار کرمان یادآور شد: برای مثال، شاید نتیجه مطالعات ترافیکی در مورد سه‌راهی «شرف‌آباد» مشخص کند که نیاز به ساخت تقاطع غیرهمسطح داریم، اما با اندک نگاهی به کاربری‌های ضلع شمالی خیابان «۲۴ آذر» در نقشه تفکیکی، خواهید دید که شاید بعد از تحقق حجم عظیمی از کاربری‌ها و بعد از ساخت تقاطع در سه‌راهی شرف‌آباد، نیاز به ساخت تقاطع غیرهمسطح ۲۴ آذر نداشته باشیم و شاید به این نتیجه برسیم که این تقاطع را در مقایسه با «۲۴ آذر» نباید می‌ساختیم.

شعرباف، اهمیت توجه به مطالعات اقتصادی را سومین نکته مهم مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک دانست و افزود: در شهرداری‌ها مسئله هزینه برای اجرای طرح‌ها خیلی مهم است؛ باید ببینیم آیا هدف موردنظر با هزینه محدود شهرداری قابل اجراست یا خیر؛ بنابراین، مطالعات پایه اقتصادی حتماً باید دیده شود و ما بدانیم چه هزینه و فایده‌ای برای شهرداری در بردارد.

وی، توجه به مسئله ارزیابی آثار اجتماعی و فرهنگی به‌ویژه در پیشنهادهای ترافیکی برای بافت مرکزی شهر را یکی دیگر از نکات مهم طرح جامع ترافیک بیان کرد و یادآور شد: خیلی از پیشنهادهای ترافیکی را به‌سختی می‌توانیم در بافت مرکزی اجرا کنیم که به‌خاطر آثار اجتماعی آن‌هاست.

شهردار کرمان ادامه داد: نکته پنجم این است که در برخی موضوعات چالشی مثل تعریض یا تقاطع غیرهمسطح حتماً نیاز به مطالعات مقیاس شبکه‌ای داریم و استفاده از داده‌های به‌هنگام و به‌روزشونده خیلی مهم است؛ زیرا با استفاده از این اطلاعات، انعطاف و به‌روز بودن مطالعات تا حدی تامین خواهد شد.

شعرباف با تاکید بر اینکه منتظر نتایج مطالعات ترافیکی هستیم و حتی از خروجی‌ها و اطلاعات میان‌مدت طرح استفاده خواهیم کرد، یادآور شد: در برخی موارد مثل گلزار شهدا و بافت تاریخی، از این حیث که کاربری‌هایی دارد تعریف می‌شود و قرار است طرح جامعی برای آن محدوده نوشته شود، نیاز سریع‌تری به نتیجه مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک داریم و از مشاور درخواست داریم در صورت امکان، مطالعات را در برخی نقاط خاص بیشتر متمرکز کند تا طراحی آن‌ها زودتر انجام شود.

وی، ابراز امیدواری کرد مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک کمک کند زندگی آرام‌تری در شهر کرمان داشته باشیم و تاکید کرد: مدیران شهری و استانی از این پس باید هر مداخله کلان یا مقیاس متوسطی در شهر را حتماً با استعلام از مشاور طرح انجام دهند.

ضرورت به‌روزرسانی طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر کرمان

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان نیز خاطرنشان کرد: این جلسه با هدف هماهنگی جهت آغاز کار طرح پژوهشی جامع مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک شهر کرمان تشکیل شده که قرار است توسط اساتید دانشگاه تربیت مدرس انجام شود.

مهدی نیکویی با بیان اینکه مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر کرمان ۱۰ سال قبل انجام شده و باید به‌روزرسانی می‌شد، به عجین بودن مطالعات حمل‌ونقل با مطالعات جامع شهرسازی اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین معضلات شهرها مشکل در ساختار و برنامه‌ریزی شهری است، اگر بعد از اجرا بخواهیم مشکلات را اصلاح کنیم باید هزینه‌های گزافی صرف کنیم؛ اما اگر از ابتدا برنامه‌ریزی‌شده جلو برویم، از بسیاری هزینه‌ها جلوگیری می‌شود.

وی بیان کرد: شرح خدمات طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر کرمان طی دو سال باید انجام شود و در طول این دو سال هم با مشاور در ارتباط خواهیم بود.

ضرورت طراحی یک خط ویژه رفت و برگشت از فرودگاه تا گلزار شهدا

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان نیز در این جلسه، بیان کرد: یکی از معضلات شهر کرمان مربوط به ترافیک خیابان «شهید بهشتی» و «شریعتی» از میدان «آزادی» تا میدان «شهدا» است که در این مسیر خط ویژه نداریم و تردد در این مسیر در شرایط ترافیک عادی حدود ۲۰ دقیقه و در شرایط خاص و ترافیک سنگین، گاهی تا یک ساعت هم طول می‌کشد و باید در طرح جامع ترافیک، در این رابطه چاره‌اندیشی شود.

محمود ایرانمنش با اشاره به ضرورت طراحی یک خط ویژه رفت و برگشت از فرودگاه تا گلزار شهدا، یادآور شد: می‌توان برای سه مسیر فرودگاه تا میدان «آزادی»، میدان «آزادی» تا میدان «شهدا»، و میدان «شهدا» تا گلزار شهدا خط BRT در نظر گرفت.

وی افزود: ورودی شهر کرمان از انتهای خیابان «شهید رجایی» تا میدان «هفت‌باغ» نیز با توجه به اینکه مسیر گردشگری است، باید در برنامه قرار گیرد.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد از شهرها و روستاهای اطراف به‌صورت روزانه به کرمان می‌آیند و برمی‌گردند، باید در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر، پایانه در رینگ شهر پیش‌بینی و طراحی شود و از ورود اتوبوس‌ها به داخل شهر که ترافیک اضافه‌ای برای شهر به‌دنبال دارد، جلوگیری شود.

ایرانمنش ادامه داد: احداث پایانه به‌ویژه در میدان «آزادی»، ابتدای خیابان «آیت‌الله صدوقی»، خیابان «۱۷ شهریور»، میدان «شهدا»، گلزار شهدا و بافت تاریخی ضرورت دارد و باید در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک لحاظ شود.

کریم‌دادی دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان نیز در این جلسه، بر ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی در شهرداری برای نظارت بر مطالعات و آمارگیری‌ها تاکید کرد و افزود: پروژه‌ها باید واقعی و در حد توان شهرداری تعریف شود؛ ضمن اینکه لازم است درخصوص طرح حمل‌ونقل ریلی شهر کرمان هم امکان‌سنجی شود.

وی، این سوال را هم مطرح کرد که توصیه شورای عالی هماهنگی ترافیک بر بازنگری طرح موجود بود، آیا الآن قرار است طرح جدیدی تدوین شود یا طرح موجود بازنگری خواهد شد؟

ممدوحی، از تیم مشاور طرح، در پاسخ گفت: طرح ترافیک موجود به‌عنوان یکی از مطالعات بالادستی ما هست، اما آمارگیری مجدد انجام می‌شود.

سرهنگ پاک‌ایزدی، رییس پلیس راهور شهرستان کرمان نیز در این جلسه بیان کرد: یکی از مشکلات امروز شهر کرمان، ذهنیت ستاره‌دار بودن برخی مدرسه‌هاست که موجب جابه‌جایی‌های گسترده در سطح شهر برای دسترسی به این مدارس می‌شود و در افزایش ترافیک شهر خیلی تاثیر دارد و باید اصلاح شود.

شفق، معاون اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هم بیان کرد: درخواست ما این است که پایانه‌ها از متمرکز به نیمه متمرکز و غیرمتمرکز تبدیل شود و این مسئله به‌طور ویژه دیده شود.

قریشی، کارشناس مسئول آلودگی هوا و تغییر اقلیم اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر کرمان باید به گونه‌ای باشد که باعث کاهش مخاطرات و آلودگی‌های زیست‌محیطی شود، خاطرنشان کرد: در شهرها نقاطی را داریم که بار ترافیکی زیادی دارند و ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای در این مناطق قرار دارد که باعث پدیده وارونگی هوا می‌شود، بنابراین پیشنهاد ما این است که از طرح جامع مطالعه هوای شهر کرمان که پیش از این توسط دانشگاه فردوسی مشهد تهیه و تدوین شده، استفاده شود.

علی زنگی‌آبادی، جانشین معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان نیز بر ضرورت نظارت بر نحوه آمارگیری با هدف جلوگیری از ایجاد مشکل در نتیجه‌گیری نهایی تاکید کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری کرمان نیز بیان کرد: در حال حاضر، رینگ شهر کرمان، از حالت کمربندی خارج شده و عملاً وارد شهر شده که حتماً باید به این مسئله توجه شود.

مهدی طهماسبی افزود: با توجه به جاذبه گردشگری مذهبی گلزار شهدای شهر کرمان، این محدوده نیاز به مطالعات ویژه دارد و مسیرهای منتهی به گلزار باید حتماً در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: نقاطی مثل پارکینگ و پایانه مسافربری که در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک پیش‌بینی می‌شود باید به گونه‌ای باشد که امکان اجرا داشته باشند.

محمود صفارزاده، مشاور طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر کرمان، از دانشگاه تربیت مدرس نیز از مشارکت حاضران و پاسخ به پرسش‌نامه و همچنین تشکیل این جلسه در شهرداری کرمان تشکر کرد و توضیحاتی راجع به سوابق طراحی طرح‌های ترافیکی در شهرهای مختلف کشور که توسط این تیم انجام شده، ارائه کرد.

وی تصریح کرد: تهیه طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک نیاز به همکاری و در اختیار گذاشتن اطلاعات دارد؛ در غیر این صورت، نتیجه مطلوب را نخواهد داشت.

صفارزاده با بیان اینکه ترافیک فی‌نفسه بد نیست و این تراکم و بی‌نظمی ترافیک است که آزاردهنده و یک چالش است، خاطرنشان کرد: از نظرها و پیشنهادهای مدیران شهری استقبال می‌کنیم؛ ضمن اینکه رفتارشناسی مردم و برداشت اطلاعات هم خیلی مهم است؛ باید انعکاس برنامه را ببینیم؛ اگر اطلاعات پایه درست و دقیقی داشته باشد، ابزاری در دست مدیران شهری خواهد بود.

گفتنی است؛ در این جلسه، شرح خدمات توسط مشاور طرح ارائه شد و پرسش‌نامه‌ای در اختیار حضار قرار گرفت که شامل نظرسنجی درخصوص اهداف و مسایل حمل‌ونقل و میزان شدت مسایل برای شهر کرمان بود و مدیران و کارشناسان حاضر در جلسه، ضمن پاسخ به پرسش‌نامه، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات