اثر طرح تفصیلی بر ساخت و ساز

اثر طرح تفصیلی بر ساخت و ساز

http://www.bananews.ir/جزئیات طرح تفصیلی تهران بالاخره در اختیار دفاتر خدمات الکترونیک شهر قرار گرفت و هم‌اکنون در این دفاتر برای صدور پروانه ساختمانی، فقط به محتوای این طرح استناد می‌شود و مقررات قدیمی کنار گذاشته شده است. هر چند هنوز متن کامل طرح تفصیلی به صورت عمومی منتشر نشده، اما در مراجعه‌های روزهای اخیر انبوه‌سازان به دفاتر خدمات الکترونیک، مشخص شده ساخت‌وسازهای جدید، مشمول سه تغییر عمده می‌شوند که تغییر در تعداد طبقات قابل‌ساخت مهم‌ترین آنها است. سازنده‌ها در عین حال خواستار انتشار زیروبم طرح تفصیلی برای تصمیم‌گیری راحت در تعریف پروژه‌های جدید شده‌اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دفاتر خدمات الکترونیک در تهران که تا ۱۰ روز پیش خبر «اجرای طرح تفصیلی» را مردود اعلام کرده بودند روز گذشته استفاده از این طرح را به عنوان نقشه‌جدید برای صدور پروانه‌های ساختمانی تایید کردند.

در حال حاضر در همه دفاتر خدمات الکترونیک شهر، مجوزهای ساختمانی براساس طرح تفصیلی جدید، صادر می‌شود طوری که انبوه‌سازان طی روزهای اخیر با اطلاع از مقررات موجود در طرح تفصیلی، متوجه شده‌اند این طرح ۳ تغییر عمده را در ساخت‌وساز بوجود می‌آورد.

مدیران دفاتر خدمات الکترونیک در مناطق مختلف تهران در این باره به دنیای‌اقتصاد اعلام کردند: در سطح تهران تحت تاثیر اجرای طرح تفصیلی جدید، سه ویژگی عمده ساخت‌وسازها شامل تعداد طبقات قابل ساخت، سطح اشغال و کاربری زمین‌ تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است.

همچنین مدیر عامل موسسه فن‌آوران شهر – مسوول ارشد دفاتر خدمات الکترونیک در شهرداری‌تهران- درباره اینکه چه نوع ساخت‌وسازی مشمول طرح تفصیلی می‌شود؟ گفت: همه سازنده‌هایی که تا تاریخ ۶ فروردین امسال موفق به اخذ «دستور نقشه» نشده باشند، مشمول رعایت مقررات جدید ناشی از اجرای طرح تفصیلی خواهند شد.

محمدباقر دشتگردی با تاکید براینکه شرط استناد به مقررات قدیمی، داشتن تاییدیه نقشه‌ساخت قبل از ۶ فروردین است، تصریح کرد: حتی برای ساخت‌وسازهایی که پروانه‌ساخت تا پیش از ۶ فروردین گرفته‌اند، اما تا آن زمان دستور نقشه از شهرداری نگرفته‌‌اند و نقشه‌های آنها تا ۶ فروردین تایید نشده است، ضوابط طرح‌تفصیلی اعمال خواهد شد.

هم اکنون طرح تفصیلی جدید تهران در سیستم صدور پروانه و تشکیل پرونده دفاتر خدمات الکترونیک شهر جای گرفته است. در حالی مدیران دفاتر خدمات الکترونیک شهر از پیاده سازی طرح تفصیلی جدید تهران روی سیستم‌های تشکیل و صدور پروانه خبر می‌دهند که هنوز از نحوه اجرای طرح گله دارند. طوری که مدیران فنی برخی از دفاتر از تعدد و تغییر برخی از قوانین تشکیل پرونده در چند روز اخیر صحبت می‌کنند.

براین اساس تمامی‌تشکیل پرونده‌های جدید حتی پرونده‌هایی که پروانه دریافت کرده‌اند؛ اما هنوز به مرحله دستور نقشه نرسیده‌اند بر مبنای طرح تفصیلی جدید تهران پیش خواهند رفت و تنها پرونده‌هایی اجازه دارند براساس طرح تفصیلی قدیم عمل کنند که دستور نقشه پرونده خود را تا قبل از ابلاغ طرح تفصیلی جدید؛ یعنی ۶ فروردین ماه دریافت کرده باشند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» اجرای طرح تفصیلی جدید تهران که از ۶ فروردین امسال کلید خورد با فراز و نشیب‌های زیادی همچون عدم اطلاع رسانی دقیق در خصوص نحوه اجرا به مدیران دفاتر خدمات الکترونیک و بی‌خبری مردم از قوانین جدید ساخت وساز بود.

با این وجود مسوولان طرح تفصیلی جدید در شهرداری تهران اقدام به آموزش سه روزه مدیران دفاتر خدمات الکترونیک شهر کرده‌اند که به نظر می‌رسد در پیشبرد بهتر طرح تفصیلی موثر باشد؛ هرچند که کارشناسان و تحلیلگران شهری قضاوت راجع به تاثیرات احتمالی طرح تفصیلی جدید را به دو ماه آینده موکول می‌کنند.

شفاف سازی لایه‌های بیرونی طرح تفصیلی

مدیران فنی برخی دفاتر خدمات الکترونیک با اشاره به آموزش‌های هفته گذشته از دریافت ابلاغیه شهردار تهران در مورد اجرای کامل طرح تفصیلی جدید تهران خبر دادند و اظهار کردند: سه روز پایانی هفته گذشته مدیران مسوول و مدیران فنی دفاتر در خصوص تاریخچه طرح تفصیلی و تغییرات اعمال شده در روند کاری دفاتر خدمات الکترونیک آموزش‌هایی دیدند و جزوه‌هایی در مورد مبانی تئوری طرح تفصیلی جدید در اختیار آنها قرار گرفت.

یکی از مدیران دفاتر تصریح کرد: طبق آنچه اعلام شده است مرحله بعدی، آموزش کارشناسان است که به نظر می‌رسد درگیری کاری بیشتری با تغییرات اعمال شده در سیستم دارند.

صدور پروانه فقط بر مبنای طرح

محمد باقر دشتگردی مدیر عامل موسسه فناوران شهر در خصوص روند تشکیل پرونده‌های جدید به «دنیای اقتصاد» گفت: تمامی‌پرونده‌هایی که پس از ابلاغ طرح تفصیلی جدید تهران تشکیل می‌شوند بر مبنای طرح تفصیلی جدید تهران خواهند بود مگر پرونده‌هایی که تا سال گذشته و قبل از ابلاغ طرح تفصیلی جدید دستور نقشه پرونده خود را دریافت کرده‌اند که در این صورت می‌توانند براساس طرح تفصیلی قدیم عمل کنند.

او افزود: البته پرونده‌هایی که پروانه دریافت کرده‌اند؛ اما هنوز به مرحله دستور نقشه نرسیده‌اند شامل حال طرح تفصیلی قدیم نمی‌شوند و باید بر مبنای طرح جدید عمل کنند.

افزایش ارتفاع،کاهش سطح اشغال

یکی از مدیران دفاتر خدمات الکترونیک در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به تغییرات سیستم‌های صدور پروانه براساس طرح تفصیلی جدید اظهار کرد: همان‌طور که قبلا هم پیش‌بینی می‌شد تعداد طبقات، تغییر کاربری و سطح اشغال در ساخت وساز هر منطقه مهم‌ترین تغییر سیستم جدید تشکیل و صدور پروانه‌های ساختمانی است.

او ادامه داد: همه مناطق مشمول کاهش تعداد طبقات نشده‌اند حتی در برخی مناطق هم افزایش تعداد طبقه را داشته‌ایم. به عنوان مثال در منطقه ما کاربری‌های تجاری و اداری بیش از گذشته شده‌اند؛ اما سطح اشغال آنها کاهش یافته است.

طرح تفصیلی هنوز در مناطق اجرا نمی‌شود!

گرچه اجرای طرح تفصیلی در سیستم دفاتر خدمات الکترونیک آغاز شده است، اما اظهارات برخی از مدیران دفاتر خبر از به‌هم‌ریختگی اجرای طرح تفصیلی جدید در برخی شهرداری‌های مناطق به عنوان ادامه‌دهنده کار دفاتر خدمات الکترونیک می‌دهد.

یکی از مدیران فنی دفاتر خدمات الکترونیک در این باره گفت: سیستم‌های دفاتر خدمات الکترونیک همراستا با طرح تفصیلی جدید تهران بعد از یک دوره قطعی کوتاه وصل شده‌اند و تغییرات جدید در آنها اعمال شده است و پس از آن تمامی‌پرونده‌ها براساس طرح تفصیلی جدید پیش می‌روند؛ اما برخی شهرداری مناطق هنوز به مرحله اجرای طرح تفصیلی جدید نرسیده‌اند.

او اضافه کرد: علاوه بر این طرح تفصیلی جدید منجر به بروز آشفتگی در روند کارها شده است تا جایی که در مواردی اگر شهرداری مناطق تعداد طبقات مجاز در یک منطقه را یک عدد اعلام کرده است مواردی اتفاق افتاده که این تعداد با گذشت یک روز تغییر پیدا کرده است.

سوال از طرح تفصیلی

گرچه ابهام طرح تفصیلی تهران در مواردی برای دفاتر خدمات الکترونیک شهر برطرف شده است، اما مردم همچنان پیگیر تغییرات احتمالی در روند ساخت‌وساز با اجرای طرح تفصیلی جدید هستند.

یکی از مدیران دفاتر خدمات الکترونیک در این زمینه گفت: مردم همچنان برای اطلاع از وضعیت ساخت‌وساز به دفاتر مراجعه می‌کنند و از وضع نامشخص اجرای طرح نگرانند.

انبوه‌سازانی که در دو هفته گذشته برای اخذ پروانه‌ساختمانی مجبور شده‌اند با طرح تفصیلی جدید تهران سروکار پپدا کنند، به‌خاطر محدودیت دسترسی به همه محتوای طرح، از شهرداری خواسته‌اند، زیر و بم این طرح را منتشر کند تا مشخص شود تکلیف ساخت‌وساز چگونه است.

این سازنده‌ها معتقدند، لینک فعلی در سایت شهرداری برای اطلاع از تغییراتی که در املاک با اجرای طرح تفصیلی به‌وجود آمده، نیاز آنها را تامین نمی‌کند.

‌اجرای طرح تفصیلی شهر تهران که به گفته مدیران شهری پایتخت شش روز پس از آغاز سال جدید آغاز شده است در گام اول انبوه‌سازان تهرانی را با ابهامات بسیاری برای ساخت‌وساز مواجه کرده است.

این در حالی است که‌اندکی پس از راه‌اندازی سامانه استعلام طرح تفصیلی جدید از سوی شهرداری در سایت‌این سازمان،‌ انبوه‌سازان اعلام کردند که اطلاعات‌این سامانه بسیار محدود است و قابلیت‌ها و مشخصات ضروری ملک را به سازنده یا مالک نشان نمی‌دهد.

حالا انبوه‌سازان در‌این زمینه به شهرداری توصیه می‌کنند تا با تکمیل اطلاعات و امکان دسترسی بیشتر به مشخصات املاک برای مالکان،‌ دریافت اطلاعات ملک از طریق مراجع غیر رسمی‌و رابطه‌های شخصی با مطلعین را به حداقل برساند. سازندگان همچنین پیش‌بینی کردند طرح تفصیلی زمینه را برای رونق ساخت‌وساز در برخی مناطق که امکان اخذ تراکم بیشتر برای آنها وجود دارد، در مقابل رکود ناشی از امکان اخذ تراکم کمتر، فراهم می‌کند.

دسترسی تسهیل شود

در همین زمینه،‌ محمد مهدی مافی از انبوه‌سازان فعال در شهر تهران با انتقاد از وضعیت سامانه استعلام طرح تفصیلی جدید به «دنیای اقتصاد» گفت: لینکی که شهرداری برای اطلاع مالکان از وضعیت ملک خود پس از اعمال ضوابط طرح تفصیلی در سایت شهرداری قرار داده است پاسخگوی نیاز اطلاعاتی شهروندان نیست.

مافی افزود: در‌این سامانه تنها ضوابط پهنه‌بندی ملک درج شده است و به تعداد طبقات، قابلیت ساخت یا طرح‌های شهری، درصد تراکم و سطح اشتغال ساخت‌وساز اشاره‌ای نشده است.وی ادامه داد: دسترسی به‌این گونه اطلاعات تنها پس از تشکیل پرونده و اقدام برای کسب مجوز ساخت امکان‌پذیر است،‌ این در حالی است که بسیاری از مالکان که تمایل به اطلاع از وضعیت ملک خود پس از اعمال ضوابط طرح تفصیلی، دارند شاید تا مدت‌ها بعد، قصد ساخت نداشته باشند.

وقفه در کار انبوه‌سازی

مافی در خصوص تاثیر ابلاغ طرح تفصیلی جدید در فعالیت‌های انبوه‌سازان گفت:‌ از آنجا که از ابتدای تشکیل پرونده در دفاتر خدمات الکترونیکی تا رسیدن به مرحله دستور نقشه پروسه‌ای حداقل یک یا دوماهه طی می‌شود، هنوز نقشه‌ای که براساس طرح تفصیلی جدید مجوز ساخت گرفته باشد در ‌این دفاتر به ثبت نرسیده است.

وی افزود: تغییراتی که در نتیجه اجرای طرح تفصیلی‌ایجاد می‌شود به طور قطع فعالیت انبوه‌سازان را با وقفه مواجه می‌کند، هر چند‌این وقفه را نمی‌توان به عنوان «اختلالی عمده» قابل توجه قرار داد.

مافی با اشاره به تاثیر روانی ناشی از اجرای طرح تفصیلی بر رفتار انبوه‌سازان تصریح کرد: ‌اجرای ‌این طرح جدای از تاثیراتی که در زمینه ارزش افزوده برخی املاک در برخی پهنه‌ها و کاهش ارزش برخی دیگر در سایر پهنه‌ها می‌گذارد دربردارنده آثار حقوقی است، از ‌این نظر که‌ این امر به معنای کاستن از سرمایه عده‌ای از افراد و افزودن به سرمایه عده‌ای دیگر است.

تشنج در ساخت‌وساز؟

همچنین، سیروس تابش انبوه‌ساز دیگری که در شهر تهران فعالیت می‌کند با اشاره به برخی بی نظمی‌ها برای اجرای طرح تفصیلی  گفت: ‌در حال حاضر بازار ساخت‌وساز با حالتی متشنج روبه‌رو شده است.

وی افزود: بسیاری از انبوه‌سازان قبل از سال جدید به دلیل ترس از اختلال‌های ناشی از اجرای طرح تفصیلی در امور مربوط به ساخت‌وساز اقدام به دریافت مجوزها و پروانه‌های مورد نظر خود کرده‌اند تا در سال جدید درگیر بی‌نظمی‌های ناشی از اجرای طرح نشوند.

تابش با انتقاد از تغییر مکرر سیاست‌ها در راستای اجرای طرح تفصیلی از روزهای ابتدایی سال تاکنون خاطرنشان کرد: در یک نمونه عینی در ساختمانی که قرار بود تنها مجوز ساخت سه طبقه برای آن صادر شود ظرف دو روز گذشته اعلام شده است که تراکم ساخت برای آن، چهار طبقه است.

 

 

    نظرات