برای جلوگیری از تصرفات غیرقانونی به طرح هادی روستایی نیاز داریم

شهردار کرمان در بازدید از محدوده‌های حاشیه‌ای شهر کرمان:

برای جلوگیری از تصرفات غیرقانونی به طرح هادی روستایی نیاز داریم

شهردار کرمان گفت: برای جلوگیری از تصرفات غیرقانونی در محدوده روستاهای «شیشه‌گر» و «چهارده‌معصوم» به طرح هادی نیاز داریم.

به گزارش کرمان‌آنلاین، سعید شعرباف، در جلسه‌ای که با حضور شهردار کرمان، معاون دادستان کرمان، مدیر دفتر تسهیل‌گری روستای «الله‌آباد» و شهردار منطقه سه، در پایگاه پیشگیری و انسجام‌بخشی اجتماعی و قضایی، به‌منظور بررسی وضعیت تصرفات روستای «شیشه‌گر»، منطقه «چهارده‌معصوم» و پلاک «۲۹۷۵» برگزار شد، با بیان اینکه شورای تامین استان کرمان، در سال ۹۹ مصوبه داده که تا اطلاع ثانوی برای طرح هادی منطقه «شیشه‌گر» و «چهارده‌معصوم» اقدامی نشود، گفت: به‌دنبال این مصوبه، بنیاد مسکن نیز اعلام کرده که طبق مصوبه شورای تامین، اقدامی برای طرح هادی انجام نمی‌دهد.

وی افزود: این منطقه به طرح هادی نیاز دارد و راه‌حل پیشنهاد شده این است که یا به روستای «الله‌آباد» ملحق شود یا برای روستای «شیشه‌گر» و «چهارده‌معصوم» یک طرح هادی نوشته شود.

شهردار کرمان با تاکید بر اینکه این منطقه نمی‌تواند در محدوده شهری قرار بگیرد، ادامه داد: تا زمانی که اقدام مشخصی برای ساماندهی این وضعیت انجام نشود، نمی‌توان هیچ‌گونه کار زیرساختی انجام داد یا خدماتی ارایه کرد.

شعرباف، به مشخص نبودن خط معابر و کاربری‌ها در روستای شیشه‌گر، چهارده‌معصوم و پلاک ۲۹۷۵ اشاره کرد و با بیان اینکه همه تصرفات در این محدوده غیرقانونی است، گفت: اگر فرد خیّری بخواهد در این منطقه مدرسه بسازد، محل قرارگیری کاربری آموزشی، در این منطقه معلوم نیست.

وی افزود: تنها راه‌کار آن این است که بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی با تایید شورای تامین استان کرمان، طرح هادی تهیه کند؛ زیرا تا زمانی که مشکل اصلی و زیرساختی این منطقه حل‌وفصل نشود، موارد دیگر نیز حل‌نشده باقی خواهد ماند.

شهردار کرمان، با اشاره به وضعیت ساماندهی روستای «الله‌آباد» نسبت به منطقه «چهارده‌معصوم» گفت: با وجود طرح هادی، کاربری‌ها در روستای «الله‌آباد» مشخص است.

وی با بیان اینکه تا زمان تعیین‌تکلیف طرح هادی، نباید این منطقه را رها کرد، افزود: در محدوده، نهاد عمومی همچون شهرداری مالکیت دارد و هر روز که از این وضعیت غفلت شود، ضرر آن متوجه شهر و شهرداری است.

شهردار کرمان، به وجود زمین‌های بزرگ در این منطقه اشاره کرد و یادآور شد: باید زمین‌ها حصارکشی شود و در صورتی که عزمی در مقیاس استانی،  پای کار نیاید، وضعیت بدتر شده و تصرفات بیشتر می‌شود.

شعرباف، به بازدید اخیر از روستای «الله‌آباد» اشاره کرد و گفت: در این منطقه نیز در دایره بعضی از تصرفات، قطعه‌ای وسط مانده که باید آن را با واگذاری به نهادی عمومی نجات داد، اما در این خصوص لازم است که دادستانی و مجموعه قضایی کمک کنند.

وی در این خصوص توضیح داد: به‌منظور جلوگیری از تصرفات، قطعاتی از زمین‌های تحت مالکیت شهرداری را جهت بهره‌برداری به نهادهای عمومی واگذار می‌کنیم.

شهردار کرمان ادامه داد: در صورتی که نهادهای عمومی متقاضی حضور در مناطق مدنظر هستند، می‌توانیم زمین‌های تحت مالکیت شهرداری را طی انعقاد تفاهم‌نامه‌ای، جهت بهره‌برداری به نهاد عمومی واگذار کنیم.

شعرباف با بیان اینکه واگذاری زمین‌ به نهادها عمومی و مجموعه‌های خدمت‌رسان، جهت بهره‌برداری، در قالب قرارداد «BOT» و از طریق بنیاد بناهای ماندگار با حفظ مالکیت شهرداری بر زمین انجام می‌شود، گفت: این اقدام در جاهایی که تصرف بیشتری وجود دارد، باید فوری انجام شود؛ زیرا به‌طور روزانه در حال از دست دادن زمین‌های شهرداری هستیم.

وی خاطرنشان کرد: راه‌سازی یا ایجاد کمربند سبز مانع توسعه حاشیه‌نشینی نمی‌شود و تجربه ثابت کرده که گذاشتن کاربری با حضور بزرگ‌مالک، می‌تواند از این روند جلوگیری کند؛ بنابراین، با ارایه طرحی ویژه ازسوی مشاور کارآمد و حضور دو بزرگ‌مالک در مناطق مدنظر، می‌توان جلوی تصرفات را گرفت، اما این اقدام به عزمی ملی نیاز دارد و تنها برعهده شهرداری نیست.

شعرباف، با اشاره به اینکه در حال حاضر در قدم اول با ایجاد حصارکشی باید از توسعه بیشتر تصرفات جلوگیری کنیم و در این راستا به کمک نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی نیاز داریم، افزود: در عین حال باید کاری کرد تا تبعات اجتماعی ایجاد نشود.

وی اعلام کرد: راه‌حل جلوگیری از تصرفات در وهله اول با ایجاد طرح هادی، حصارکشی املاک تحت مالکیت و واگذاری زمین‌ها به نهادهای عمومی میسر می‌شود و در مرحله بعد باید کارهای اجتماعی و درنهایت حل مالکیت املاک تصرف‌شده را مدنظر قرار داد.

در این جلسه، معاون دادستان کرمان نیز ضمن تایید گفته‌های شهردار و با تاکید بر اقدام ضربتی برای جلوگیری از تصرفات، گفت: نباید بگذاریم تا زمین‌خوران از ما جلو بیفتند؛ بنابراین، دستگاه قضا در کنار شهرداری به‌صورت جدی با این موضوع برخورد می‌کند.

حسین رییسی‌نژاد، با بیان اینکه این وضعیت از سال‌های گذشته تاکنون وجود داشته است، افزود: در حال حاضر، وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در این مناطق به مسیری می‌رود که اگر از آن غفلت شود، گذشت زمان شرایط را خراب‌تر می‌کند.

وی افزود: قسمتی از روستای «شرف‌آباد» نیز در وضعیت تصرفات غیرقانونی قرار گرفته که لازم است به این محدوده نیز توجه شود.

لازم به ذکر است؛ با حضور  شهردار کرمان و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان و جمعی از مسئولان شهرداری و دستگاه قضایی، از مناطق تصرف‌شده در روستای «شیشه‌گر» و منطقه «چهارده‌معصوم» بازدید شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات