سامانه پرداخت عوارض خودروی «سمیع» مورد بررسی قرار گرفت

در نشست روز نخست کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران: سامانه پرداخت عوارض خودروی «سمیع» مورد بررسی قرار گرفت

هفتاد‌و‌دومین نشست کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران، صبح امروز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه، به میزبانی شهرداری کرمان آغاز شد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان، در نشست کمیته تخصصی مدیران درآمد کلان‌شهرهای ایران، ضمن خیرمقدم به اعضای ‌حاضر در این نشست، گفت: امیدوارم طی دو روز برگزاری این نشست، علاوه بر نتایج عالی، خاطره خوبی از شهر کرمان برای شما رقم بخورد.

رضا دادگرپور با بیان اینکه شهر کرمان، بیشترین آثار تاریخی و میراثی ثبت‌شده جهانی را دارد گفت: مردم کرمان از حدود دو‌سال‌و‌نیم قبل به خود می‌بالند که می‌توانند خادمان خوبی برای زائران مرقد مطهر سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی باشند.

وی، سامانه سمیع (سامانه ملی یکپارچه عوارض خودرو) را از مهمترین موضوعاتی دانست که در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد، و گفت: مقرر شده کار دریافت عوارض خودرو از طریق سامانه ملی یکپارچه «سمیع» انجام شود که همین موضوع باعث دوگانگی شده است.

معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان افزود: به همین دلیل امروز با بررسی مشکلات این سامانه با حضور نماینده اتحادیه حمل‌ونقل همگانی و مدیر سامانه سمیع، درصدد رفع مشکل و ارایه راه‌کار در این خصوص هستیم.

دادگرپور ادامه داد: موضوع دیگر نحوه وصول مطالبات شهرداری‌ها از نهاد‌های دولتی و بررسی لایحه درآمدهای پایدار است.

در ادامه این نشست، دبیر کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با تشکر از میزبانی شهرداری کرمان گفت: لایحه درآمدهای پایدار و سامانه سمیع، دو موضوع مهم شهرداری‌های کشور هستند.

زهرا صباغیان افزود: در حال حاضر، ماده چهار لایحه درآمدهای پایدار در مجلس در حال درج عناوین عوارض محلی که با توجه به این تغییرات، عملاً عوارض پایدار، به عوارض ناپایدار تبدیل می‌شود.

پس از آن کاندیداهای ریاست کمیته درآمد، درخصوص سوابق خود توضیحاتی ارایه کردند تا رییس این کمیته انتخاب شود که با موافقت و تاکید اعضای حاضر مبنی بر انتخاب رییس با دوری از مرکزگرایی و انتخاب از مکانی غیر از پایتخت، «مسعود قاسمی»، مدیرکل درآمد شهرداری اصفهان که ۱۳ سال سابقه حضور در شهرداری را دارد و کارشناسی مسئول درآمد، رییس اداره درآمد، شهردار منطقه، کارشناس کمیسیون ماده ۷۷ وغیره را در کارنامه خود دارد، به‌عنوان رییس کمیته درآمد کلان‌شهرهای ایران انتخاب شد.

در ادامه این نشست، اعضا پس از توضیحات «محمدمهدی قدیری»، مدیر سامانه «سمیع» در مورد قابلیت‌ها و مزایای این سامانه، سوالات، مشکلات ایجاد شده در هنگام استفاده، مشکلات احتمالی، اشکالات موجود و نیازها و خواست‌های خود را مطرح و بر رفع آن‌ها تاکید کردند.

وحید عرب، مدیر مالی شهرداری تهران بر شفاف‌شدن چند درخصوص این سامانه مطرح کرد و گفت: چه تضمینی وجود دارد که اطلاعات شهرداری‌ها محرمانه بماند؟

وی افزود: سامانه «هم‌فکران» که تاکنون فعال بوده، با سعی و خطا شروع کرد و الان در کار خود به بلوغ رسیده است؛ به همین دلیل، شهرداری‌ها نمی‌خواهند سامانه‌ای را که آزمون و خطا کرده و به بلوغ رسیده، رها کنند و به یک سامانه‌ای که آینده‌ای روشن دارد، ولی بلوغ لازم را ندارد، بسپارند.

مدیر مالی شهرداری تهران تاکید کرد: شهرداری‌ها نیازمند سامانه‌ای هستند که نیازها و مشکلاتش رفع شده باشد؛ به نظر من سامانه جدید دوسال زمان نیاز دارد تا به بلوغ برسد.

عرب افزود: همچنین باید به موضوع گزارش‌گیری‌ها توجه کرد و برای مواردی که سیستم قطع شده، امکان دستی بودن ثبت اطلاعات هم وجود داشته باشد .

در ادامه، با اعلام و بررسی موارد مطروح‌شده درخصوص سامانه «سمیع»، معاون مالی و اقتصادی شهردار کرمان، بعد از جمع‌بندی این موارد توسط اعضا گفت: با مباحث و تبادل نظر بیان شده، مقرر می‌شود شهر «کرج» که آمادگی بیشتری در استفاده از سامانه «سمیع» دارد، به‌عنوان پایلوت انتخاب شود و کمیته فنی معین از مدیران درآمد کلان‌شهرها در این زمینه تشکیل شود تا با هماهنگی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های، موضوعات را پیگیری کند.

دادگرپور اظهار داشت: همچنین تمام کلان‌شهرها تا یک‌شنبه هفته آینده با هر موضوعی که در سامانه «سمیع» مواجه هستند، به کمیسیون مالی و اقتصاد شهری مجمع ارایه دهند تا در قالب کمیته فنی بررسی شود و براساس نتایج به‌دست آمده از کمیته فنی، موارد اعلام شود تا اصلاحیه صادر و در هیات وزیران تصمیم نهایی گرفته شود .

وی گفت: همچنین پیشنهاد کمیته درآمد، اجرای همزمان در سامانه «سمیع» و «هم‌فکران» تا پایان سال‌جاری است که به تصویب کمیته رسید.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات