نقش بی بدیل روابط عمومی ها در تبیین طرح «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها»
نظر به اهمیت و کارکرد روابط عمومی ها در انتقال سریع و صحیح اطلاعات، ارتقای سطح سواد رسانه ای در جامعه و نیز تبیین عملکرد و فعالیت های دستگاه های مختلف، از سال 1385 و با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز 27 اردیبهشت به عنوان «روز ملی ارتباطات و روابط عمومی» نامگذاری شد .
امروز و پس از گذشت 16 سال از این نامگذاری و
با گسترش رسانه های جمعی اعم از دیداری، شنیداری، مکتوب و مهم تر از همه، آنلاین و
شبکه های اجتماعی، نقش بی مانند روابط عمومی ها در جهت دهی به افکار عمومی بیش از
گذشته مورد توجه قرار گرفته است، آن هم در زمانه ای که مخاطبان از هر سو در
معرض بمباران اطلاعات و اخبار درست و نادرست قرار گرفته اند که گاهی شناخت این
دو از هم را اگر نه غیرممکن که دشوار می سازد.
از مصادیق این امر می توان به اجرای طرح «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها» اشاره کرد. طرحی که به منظور عدالت در توزیع سرمایه های کشور و جلوگیری از هدررفت منابع و همچنین اصلاح شیوه اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی به نفع مردم به ویژه دهک های کم برخوردار، از سوی مجلس شورای اسلامی در قالب قانون بودجه 1401 تصویب شد و دولت را مکلف کرد که نسبت به اصلاح اختصاص ارز ترجیحی اقدام کند .
پس از اجرای این طرح و شروع هجمه های گوناگون از سوی بدخواهان و مغرضان، لزوم اقناع افکار عمومی درباره ضرورت، اهداف، برنامه ها و نتایج مثبت این طرح برای اعتمادسازی و اطمینان بخشی به جامعه هدف درباره حمایت های یارانه ای دولت، ایجاد اجماع نخبگانی میان مراجع فکری جامعه و نیز خنثی سازی جریان ها و هجمه های رسانه ای بیش از همیشه احساس می شود .
بر این اساس، روابط عمومی های دستگاه مختلف اجرایی به عنوان پل ارتباطی دولت با جامعه می بایست در خط مقدم ایفای این رسالت خطیر قرار گیرند و با بهره گیری از تکنیک های موثر ارتباطی، به تبیین بایدها و نبایدهای اجرای این طرح از جمله بیان شرایط بحرانی غذا در جهان امروز و دورنمای مخاطره آمیز امنیت غذایی در کشور، مفسده آمیز بودن ارز ترجیحی، جلوگیری از قاچاق کالاهای یارانه دار و برنامه دولت برای بهینه سازی تخصیص یارانه ها بپردازند .
پرواضح است که پشتیبانی دستگاه های مختلف از روابط عمومی های خود برای تولید محتواهای رسانه ای و تبلیغ و ترویج اهداف و برنامه های طرح «مردمی سازی و توزیع عائلانه یارانه ها»، از الزامات موفقیت این طرح است و می بایست به جد در دستور کار مدیران و مسوولان دولتی قرار بگیرد.
محسن
نقیلو
–
مدیرکل روابط عمومی
و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست
نظرات