تاثیر مثبت ساماندهی اراضی ارتش روی 900 هکتار از  ...

تاثیر مثبت ساماندهی اراضی ارتش روی 900 هکتار از ...

تاثیر مثبت ساماندهی اراضی ارتش روی 900 هکتار از اراضی مجاور مجموعه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، مهدی ناصحی در جلسه گفتگوی اینترنتی که با موضوع ساماندهی اراضی پادگان لشکر 77 ارتش، در صفحه اینستاگرامی «شورای من» برگزار شد، ضمن گرامیداشت 25 اردیبهشت‌ماه، سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، بزرگترین حماسه‌سرا ایرانی، اظهارکرد: فردوسی نقش بزرگی در تمدن ایران اسلامی بازی می‌کند و شورای شهر مشهد مقدس، به همین اعتبار، جایگاه ویژه‌ای برای این شاعر فرزانه و خطه تاریخی توس قائل است زیرا موجب ارتقاء هویت شهر می‌‎شود.

وی در ادامه به موضوع «ساماندهی اراضی پادگان لشکر 77 ارتش» اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه و مصوبات اولیه در خصوص این پروژه مهم، در سال 1385 شکل گرفت و مبتنی بر آن، مقرر گردید که اراضی پادگان ساماندهی شود.

ناصحی با بیان اینکه حدود 400 هکتار زمین در دو سوی بزرگراه شهید «کلانتری» به پادگان ارتش اختصاص داشت، افزود: زمین معوض این اراضی، در اختیار ارتش قرار گرفت و درحال طراحی برای استقرار کامل بودند؛ ضمن اینکه سال 1388 انتقال پادگان ارتش نهایی شد.

وی تصریح: 17 سال از این توافقات اولیه گذشت و بسیار خرسندیم با ورود رئیس قوه قضائیه و طرح موضوع انتقال پادگان توسط شهردار مشهد در جلسه شورای اداری، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح مامور می‌شود که ظرف مدت 2 ماه این موضوع را رفع و رجوع کند.

ناصحی با بیان اینکه جلسات کارشناسی با حضور مدیران آستان قدس‌، به عنوان مالک، ارتش، به عنوان مستاجر و شهرداری به عنوان طرف سوم برگزار شد، گفت: سرانجام تفاهمنامه مربوطه به تصویب کمیسیون ماده 5 استان رسید و نقشه‌های اجرایی در فرایندی ارزشمند و زمانی کوتاه، با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی، استانداری خراسان رضوی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تولیت معزز آستان قدس رضوی، فرمانده نیروی زمینی ارتش و مدیریت شهری، تاییدیه شورای عالی معماری و شهرسازی را دریافت کرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خاطرنشان کرد: تفاهمنامه 3 جانبه انتقال پادگان از مولفه‌هایی برخوردار بوده که قابل توجه است و امیدواریم با اجرایی شدن آن، زائران و مجاوران رضوی به سرعت از مواهب آن بتوان بهره‌مند شوند.

ناصحی با اشاره به پیش‌بینی 5 معبر شرقی-غربی در این اراضی و حفظ میراث طبیعی پادگان، گفت: مسیرهای یاد شده به نحوی هستند که حداقل مداخله در جابجایی درختان و فضای سبز را داریم؛ امیدواریم با بازگشایی معابر، موجب کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر شد چراکه 5 مرکز درمانی شهر مشهد به واسطه این زمین‌ها دچار مشکل در دسترسی بودند.

وی از اثرگذاری مستقیم این ساماندهی بر روی سرانه‌های خدماتی، از جمله فضای سبز مشهد، به ویژه در محدوده مرکزی مشهد خبرداد و افزود: 110 هکتار فضای سبز در طرفین بزرگراه، به صورت متمرکز در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد؛ از قسمت شمالی پادگان تا اراضی کوهشار، مجموعه پیوسته‌ فضای سبز خواهیم داشت که می‌تواند ارتباطی با مجموعه‌های تفریحی اطراف داشته باشد.

ناصحی با بیان اینکه این فضای سبز ارزشمند و درختان با عمر چندده سال که در اختیار عموم قرار می‌گیرد، مرهون تلاش‌های ارتش است، گفت: با ایجاد پیاده‌راهی که از روی بزرگراه رد می‌شود، ضلع شمالی به جنوبی متصل شده و موجب ارتقاء شادی و نشاط و سلامت جسمی و روحی شهروندان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 5 هکتار زمین میراثی و فرهنگی در طرح موضعی پادگان دیده شده که امیدواریم با هماهنگی‌های صورت گرفته و نظر به وجود سازه‌های تاریخی و میراثی، بتوانیم بستری برای تولید آثار فاخر در حوزه انقلاب و تاریخ معاصر را با حفظ فضا، داشته باشیم.

عضو کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: زمین ورزشی خوبی هم در این اراضی داشتیم که کاربری آن تثبیت شده و زمین چمن را احیاء می‌کنیم تا در اختیار جوانان شهر مشهد قرار گیرد.

ناصحی با بیان اینکه براساس بررسی‌های صورت گرفته، به لحاظ فنی، ساماندهی اراضی پادگان ارتش 900 هکتار از اراضی مجاور این مجموعه را متاثر می‌کند، افزود: اراضی مجاور با تغییر کاربری، تاثیر مستقیم خواهند گرفت و منابع آن متوجه مردم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با هماهنگی استانداری، ارتش و آستان قدس رضوی طی روزهای آتی اتفاقات مبارکی در این خصوص رقم بخورد و جابجایی پادگان شکل اجرایی بگیرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه پاسخگوی سوالات مطرح شده در پخش زنده اینستاگرامی بود.

ناصحی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان پیشرفت تفاهمات برای انتقال پادگان ارتش در دوره‌های گذشته مدیریت شهری، گفت: این موضوع در ادوار گذشته نهایی نشده بوده ولی با پیگیری‌های 3 ماهه شبانه‌روزی بدنه مدیریت شهری که برخی از آنها مدیران دوره پنجم بوده‌اند، تلاش‌هایی صورت گرفت و در اقدامی ارزشمند، مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی اخذ شد؛ موضوع مهمی که در هیچ دوره‌ای تحقق پیدا نکرده بود.

ناصحی افزود: اقدام صورت گرفته را نباید کوچک کرد و ابعاد آن را ناقص جلوه داد؛ تفاهمات صورت گرفته در ادوار گذشته موجود است و البته برای انجام وظیفه در این دوره، هیچ منتی نداریم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خاطرنشان کرد: ساماندهی اراضی پادگان ارتش، اولین گره‌گشایی از مسائل شهری نبوده و آخرین گره‌گشایی هم نخواهد بود؛ در این دوره تحولات مثبتی نسبت به شهر و ارتقاء زیست‌پذیری شهری را دنبال می‌کنیم.

یکی از شرکت‌کنندگان در پخش زنده، دغدغه فضاهای تاریخی موجود در پادگان را داشت و ناصحی در پاسخ گفت: 5 هکتار فضای فرهنگی و تاریخی در این عرصه داریم که در اختیار مردم قرار می‌گیرد؛ از طرح‌های پیشنهادی درنظر گرفته شده برای این پهنه‌ها می‌توان به ایجاد شهرک «سینمایی انقلاب اسلامی» و «تاریخ انقلاب» اشاره کرد.

ارزیابی عملکرد شهردار، دیگر محور سوالات مطرح شده در جلسه بود و ناصحی ضمن راضی‌کننده دانستن این عملکرد، افزود: شهرداری مشهد، ابرسازمانی با 316 خدمت مختلف است؛ نظر به سرجمع اقدامات صورت گرفته با توجه به ماموریت‌های محوله به شهردار، از عملکرد وی رضایت دارم ولی ملاک اصلی، رضایت مردم نسبت به عملکرد شورای شهر و شهرداری است.

ناصحی با بیان اینکه عملکرد و اقدامات مدیریت شهری باید مستمر گزارش شود تا مردم نسبت به این عملکرد قضاوت کنند، گفت: البته باید توجه داشت که عملکرد 8 ماهه مدت زمان قابل قبولی برای ارزیابی اقدامات نیست.

وی تصریح کرد: اصلاح بودجه سال 1400، بودجه سال 1401، عملکرد در موضوعات کلان و گره‌گشایی از طرح‌های توسعه‌ای و ... نشان می‌دهد که شهرداری پویاست و مورد رضایت قرار دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه گفت: محدودیت‌های زیادی پیش روی شهرداری، آستان قدس و ارتش برای رسیدن به تفاهم وجود داشت که مهمترین آن حفظ اراضی فضای سبز و تاریخی بود؛ طرح‌های مختلفی برای این پهنه داشتیم ولی با توجه به حساسیت وزارت راه و شهرسازی، طرح فعلی به تایید رسید. اینکه در آینده چه اتفاقی بیفتد، تابع شرایط زمان است.

ناصحی درخصوص احتمال ثبت‌نام در انتخابات هیات فوتبال استان خراسان رضوی، افزود: درحال حاضر تصمیمی برای کاندیدا شدن ندارم ولی این تصمیم، تابعی از شرایط است و باید پیش برویم و شرایط را رصد کنیم؛ در هر عرصه‌ای که مطالبه شود و بتوانم منشاء اثرات خیر باشم، به عنوان سرباز حاضر می‌شوم و از وقت و جان و آبروی خود می‌گذارم تا نظام جمهوری اسلامی موفق شود.

ناصحی در پاسخ به سوالی درخصوص امتیازات داده شده به ارتش و آستان قدس، گفت: هر زمینی که وارد محدوده خدمات شهری شود، سرانه‌هایی را باید بدهد و مابقی امتیازات متعلق به مالکان است؛ براساس تفاهم صورت گرفته، 56 درصد زمین در اختیار شهر قرار می‌گیرد و مابقی سهم آستان قدس و ارتش است.

یکی از حاضران در نشست نسبت به تغییر کاربری اراضی ابراز نگرانی کرده بود که ناصحی تصریح کرد: شهرداری مالک اراضی نیست، ضمانت و تضمین کاربری‌های تثبیت شده با وزارت راه و شهرسازی و نظارت بر آن بعهده اداره ساختمان‌های شهرداری است.

ناصحی گفت: نگرانی که نسبت به سایر پهنه‌های شهری وجود دارد، نسبت به اراضی پادگان هم وجود دارد چراکه بخشی از شهر خواهد شد و نظارت جدی‌تری باید در این خصوص صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص معماری ایرانی-اسلامی در مشهد مقدس، اظهارکرد: این موضوع را در کارگروه سیما و منظر شهری پیگیر هستیم و یکی از مهمترین موضوعات، عدم رعایت فرهنگی است که به مردم غالب شده و سازندگان هم تابعی از تامین رضایت مشتری برای تولید مسکن هستند.

ناصحی با تاکید بر لزوم پیش‌بینی مشوق‌هایی برای معماری ایرانی-اسلامی و غفلتی که تاکنون نسبت به این حوزه صورت گرفته، گفت: ضمانت اجرایی برای برخورد با مظاهر معماری بیگانه وجود ندارد و لذا کارگروه سیما و منظر شهری بررسی طرح‌هایی را شروع کرده و امیدواریم قوانین و قواعد سلبی در این خصوص به تصویب شورای شهر برسد و محدودیت‌هایی را به صورت پایلوت در گام نخست داشته باشیم.

وی افزود: نمای ساختمان، جزو مشاعات شهری است و فکر و روان مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ناصحی خاطرنشان کرد: مشهد مقدس به عنوان الگوی معماری ایرانی-اسلامی، ساماندهی سیما و منظر شهری را انجام می‌دهد و شورای شهر در این خصوص فعالیت مجدانه خواهد داشت؛ امیدواریم معماران هم در این خصوص یاری‌رسانی نمایند تا معماری ایرانی-اسلامی را به عنوان الگو در حوزه تمدنی مشهدالرضا(ع) توسعه یابد و از پلشتی بصری که شاهد هستیم، فاصله بگیریم.

یکی از شرکت‌کنندگان در جلسه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را مطرح کرده بود و ناصحی در این خصوص گفت: شورای ششم در ابتدای فعالیت خود با کسری منابع مواجه بود و شاهد اعتصاب و تجمع پیمانکاران بودیم؛ طبیعی است که در ابتدای دوره، پروژه‌های عمرانی را اولویت‌بندی کرد.

ناصحی گفت: با توجه به افزایش حقوق و دستمزدها، حدود 2100 میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت که با برنامه‌ریزی معاونت اقتصادی، امیدواریم بتوان تامین مناسب اعتبار برای پروژه‌ها را داشته باشیم.

وی اظهارکرد: درحال حاضر، پروژه تعطیل نداریم و البته تزریق منابع با مشکلاتی همراه است؛ خود را متعهد به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام می‌دانیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس درخصوص کوهستان پارک هم گفت: جلسات متعدد و پیگیری‌های مختلفی در این خصوص صورت گرفته ولی با مالک مشکلاتی وجود دارد؛ سرمایه‌گذار هم آماده است ولی همه علاقه‌مند به حفظ حمیت سازمانی هستند.

ناصحی افزود: شورای ششم و مدیریت شهری پیگیر موضوع خواهد بود؛ ضمن اینکه برای کوهستان پارک و قلعه وکیل‌آباد برنامه‌های خوبی پیش‌بینی شده و خبرهای خوبی خواهیم داشت.

وی درخصوص حواشی مطرح شده برای تبلیغات محیطی پادگان ارتش، گفت: دوره زمانی برای این اکران شهری درنظر گرفته شده بود که به اتمام رسیده و روزهای آینده شاهد بازگشایی پادگان خواهیم بود؛ ارتش و آستان قدس رضوی، با ایثارگری و تلاش در جهت منافع مردم، پای کار هستند و با مشکلی مواجه نیستیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات