آمادگی مدیریت شهری برای معرفی و شناخت "حکیم  ...

آمادگی مدیریت شهری برای معرفی و شناخت "حکیم ...

آمادگی مدیریت شهری برای معرفی و شناخت "حکیم فردوسی و شاهنامه" در ابعاد بین المللی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، عصر امروز رویداد فرهنگی و هنری "حکیم توس" با حضور استاندار خراسان رضوی، رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، شهردار مشهد مقدس مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مدیران شهری و استانی در آرامگاه فردوسی برگزار شد.

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی در این رویداد اظهار کرد: مفتخریم که در سالگرد گرامیداشت شخصیتی حکیم، معتقد و ادیب گردهم‌ آییم و به محضر این شاعر حماسی اظهار ارادت کنیم؛ فردوسی سرودن شاهنامه را به عنوان یادگار و اثر برجسته، مبتنی بر یک نیاز و واقعیت سروده که دفاع از حریم جغرافیایی و اعتقادی بوده است.

وی افزود: انسان‌هایی می‌توانند در مقابل دشمنان از هویت شخصی، شخصیتی، دینی، اعتقادی و ملی دفاع کنند که روحیه حماسی و مقاومت در آن‌ها متبلور باشد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: فردوسی در متن و بطن شاهنامه به عنوان یک اثر ماندگار ضمن اینکه هنرمندانه و جذاب داستان سرایی می‌کند، حماسه تولید کرده و روحیه حماسه نیز درون داستان‌ها جلوه‌گری می‌کند که در عین حال مبتنی بر اصول و عقاید است.

وی با اشاره به اینکه فردوسی مسئله شناس است، گفت: فردوسی حکیم، نسبت به مرزهای ملی حساسیت و ایستادگی داشته و با ابزار ادب و سخن، به بهترین نحو، بهره‌ جسته و از قوه خلاقیت و داستان سرایی به خوبی استفاده کرد است.

عبدالله ارجاعی، شهردار مشهد در ادامه این مراسم بیان کرد: به تعبیر برخی علما، منابع قدرت بسیار است که می‌تواند شامل ثروت، علم، دانش و فناوری شود ولی کشوری قوی‌تر است که فرهنگ خود را بر عالم چیره کند.

وی افزود: پس از قدرت لایزال الهی، اصلی‌ترین قدرت در تمامی جوامع بشری، نخبگان، فرهیختگان و نیروی انسانی و دانشی جامعه است که می‌توان به واسطه آن به علم و ثروت دست یافت، فرهنگ ایجاد کرد، تاریخ ساز شد و در همه عرصه‌ها مولد گردید.

شهردار مشهد ادامه داد: مشهد مقدس شهر امام رضا(ع) است که در کمتر از ۱۲۰۰ سال، از یک باغ خصوصی به ابر شهر جهانی تبدیل شد که دلیل آن وجود حرم مطهر رضوی است؛ شهری که سرعت جمعیت پذیری آن بیشتر از سایر کهن شهرهای دیگر بوده است.

ارجاعی عنوان کرد: در کنار وجود مضجع منور رضوی، حکیمان، علما و صلحا بسیاری در این دیار زر خیز مدفون هستند که یکی از آن‌ها فردوسی حکیم بوده که افتخار توس و زبان فارسی است.

وی با تاکید بر اینکه فردوسی حکیم و شاهنامه ظرفیت بین المللی است،‌ گفت: شهرداری مشهد آمادگی خود را برای همکاری همه‌جانبه در خصوص معرفی و شناخت فردوسی و شاهنامه در ابعاد بین المللی اعلام می‌کند؛ امیدواریم بتوانیم با کمک جوامع دانشگاهی، فرهنگی و فعالان اجتماعی، از ظرفیت حکیم فرزانه استفاده کرده و آن را به جهانیان معرفی کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات