برنامهریزی برای حمل یکمیلیون تن بنزین در سال توسط راهآهن
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی نیرو با بیان اینکه هماکنون راهآهن هیچ نقشی در جابهجایی سه میلیون تن بنزینی که در کشور جابهجا میشود، ندارد، گفت: پیشبینی شده است در فاز اول حداقل یک میلیون تن بنزین توسط مخزنداران ریلی جابهجا شود.
به گزارش بنانیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، محمد ساطعی با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت حمل فرآوردههای نفتی از طریق ریل در حال انجام است، اظهار داشت: حمل فرآوردههای نفتی از طریق خط لوله، شبکه جادهای، شبکه ریلی، و حتی هوایی امکانپذیر است که هر کدام از این اشکال حمل و نقلی دارای مزیتهای ذاتی ـ نسبی هستند که با یکدیگر همافزایی خواهند داشت و ظرفیت بالایی در حمل این کالا ایجاد میکنند.
وی ضمن بیان اینکه شرکت حمل ونقل ریلی نیرو بیش از ۱۴۰۰ دستگاه واگن مخزندار در ناوگان خود دارد، گفت: آمادگی داریم فرآوردههای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی نفتگاز و پتروشیمی را به تمامی نقاط ایران، کشورهای CIS و ترکیه با بهترین شرایط، از طریق ریلی حمل نماییم.
ساطعی تصریح کرد: فرآوردههایی که از حوزه کشورهای CIS شامل ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان و مجموعه کشورهای شمال خزر برای انتقال به سایر کشورها به سمت بنادر جنوبی نظیر بندرعباس جابهجا میشود، پتانسیلی بالغ بر ۴۰ میلیون تن در سال است که هنوز نتوانستهایم از تمامی این ظرفیت استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی نیرو با اشاره به اینکه خط لوله نکا ـ جاسک میتواند تحولی در این بخش ایجاد کند، توضیح داد: احداث خط لوله برای جابهجایی فرآوردههای نفتی طبیعتأ سرمایهگذاری اولیه بسیار بالایی نیاز دارد ضمن آنکه تک منظوره است، اما با توجه به حجم مطالبات در منطقه قطعأ باید این پروژه نیز اجرا شود.
ساطعی با اشاره به اینکه شبکه ریلی دارای مزیتهای زیادی در حوزه حمل مسافر و انواع کالاها است، به کمهزینه بودن حمل بار در شبکه ریلی اشاره کرد و افزود: حمل فرآوردههای نفتی توسط ریل در مقایسه با هزینه زیاد خط لوله نکا ـ جاسک که به عنوان پروژه بلندمدت مطرح است، ارجحیت دارد.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی نیرو با اشاره به آغاز حمل بنزین توسط مخزن دارای ریلی، اظهار داشت: موافقتهای اصولی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و راهآهن جمهوری اسلامی ایران در اینباره گرفته شده است، عملیات حمل این فرآورده در مرحله تستهای آزمایشی است تا مجوز نهایی صادر شود.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی نیرو با اشاره به اینکه میزان حمل بنزین در کشور سالانه سه میلیون تن در سال است، افزود: امید است بتوان در راستای توسعه حمل و نقل ریلی کالا و کاهش هزینههای حمل فرآوردههای نفتی، بخشی از این میزان حمل بنزین را به شبکه ریلی انتقال داد.
ساطعی با اشاره به اینکه در حال حاضر راهآهن هیچ نقشی در جابهجایی سه میلیون تن بنزینی که در کشور جابهجا میشود، ندارد، تصریح کرد: طی برنامهریزیهای انجام شده پیشبینی شده است در فاز اول حداقل یک میلیون تن بنزین توسط مخزنداران ریلی جابهجا شود و در فازهای بعدی این رقم افزایش مییابد.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی نیرو توضیح داد: مقرر شده است مخزن واگنهای فعلی که تاکنون برای جابهجایی نفت استفاده میشد، با استفاه از شیوه اسفنجهای آلومینیومی و سیستمهای کنترل انفجار، برای جابهجایی بنزین نیز تجهیز شوند.
ساطعی خاطرنشان کرد: برنامه داریم طی تعامل با سازندگان داخلی، واگن مخصوص حمل بنزین طراحی شود.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی نیرو خاطرنشان کرد: با توجه به پروژهریل نفت که توسط این شرکت در حال انجام است، طی جلساتی کارشناسی، راهکارهای برطرف کردن گلوگاههای حمل و نقل فرآوردههای نفتی توسط ریل بررسی میشود.
به گزارش فارس، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز چندی پیش در این باره به فارس گفته بود: وزارت نفت تنها سه ماه از سال را در فصل زمستان، متقاضی است که راهآهن فرآوردههای نفتی آنها را حمل کند و در بقیه طول سال، فرآوردههای نفتی از طریق جاده حمل میشود.
به گفته صاحب محمدی طی توافق با وزارت نفت، موضوع انتقال دائمی فرآوردههای نفتی توسط حمل و نقل ریلی بررسی شد.
نظرات