احیای محدوده «قلعه‌دختر» و «قلعه‌اردشیر» سرعت می‌گیرد

در نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان بیان شد: احیای محدوده «قلعه‌دختر» و «قلعه‌اردشیر» سرعت می‌گیرد
نشست عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با حضور رییس سایر اعضای شورا و شهردار کرمان برگزار شد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، علیرضا نادری، رییس شورای اسلامی شهر کرمان در این نشست، ضمن تسلیت عروج ملکوتی استاد فرزانه آیت‌الله فاطمی‌نیا، این عالم ربانی را از مفسران معروف و زبردست صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه دانست و گفت: وی، استاد اخلاق و مورخ اسلامی و مولف آثار بزرگی ازجمله «فرهنگ انتظار» بود.

در ادامه، در دستور کار جلسه، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا ضمن تبریک فرارسیدن روز ارتباطات و روابط‌عمومی، با بیان اینکه در اجرای تبصره‌های بودجه ۱۴۰۱ مقرر شده که شهرداری طبق زمان‌بندی گزارش‌های خود را به شورا اعلام کند، گفت: شهرداری طبق تبصره ۱۰ و ۱۱ بودجه، ‌باید گزارشی را به شورا ارائه کند و این گزارش‌ها باید برای مردم قابل استفاده باشد.

حسین چناریان افزود: طبق تبصره ۱۱، شهرداری باید لیست پروژه‌های عمرانیِ سال جدید را براساس مبلغ، تاریخ، مکان و برنامه زمان‌بندی ارائه کند که در این خصوص شهرداری گزارشی جهت اطلاع‌رسانی به شورا ارائه کرده و ازسوی شورای شهر، تذکراتی در خصوص رفع  ابهامات نیز داده شد.

وی با بیان اینکه گزارش‌های ارائه‌شده از فهرست و لیست پروژه‌های عمرانی در دو قسمت پروژه‌های کلی براساس بودجه مصوب و دیگری براساس فهرست پروژه‌های سازمانی ارائه شده است، افزود: نیاز است با درنظر گرفتن تاریخ شروع، برنامه زمان‌بندی و اولویت‌بندی، فهرست پروژه‌ها مجدد ارائه شود و منتظر  هستیم تا در جلسه آینده بر این تبصره‌ها تاکید شده و گزارش‌ها آماده شود.

چناریان تصریح کرد: از لحاظ زمانی، فرصت چندانی برای گزارش تفریغ بودجه سال گذشته نداریم که باید هرچه زودتر این گزارش ارائه و در اختیار حسابرس قرار گیرد؛ بنابراین، تاکید می‌شود شهرداری گزارش کاملی از تفریغ بودجه را نیز ارائه کند و اقدامات لازم در مورد بودجه و آنچه را که تبصره‌ تکلیف کرده، به شورا ارائه دهد.

وی اعلام گزارش درآمدی مربوط به دو ماه اخیر را خوب ارزیابی نکرد و افزود: برای مجموع درآمدها جای نگرانی وجود دارد که لازم است یادآوری کنیم «کمیته اخذ درآمد» در شهرداری فعال شود.

چناریان در ادامه، با اشاره به نامه شهرداری و مطالبات تامین اجتماعی، گفت: این مطالبات، ۲۸ میلیون و ۵۵۷ هزار ریال برآورد می‌شود که طبق موافقت شورا، از محل دیون پرداخت خواهد شد.

شهردار کرمان درخصوص مطالبه شورای شهر از مصوبات بودجه، بر اجرای تبصره‌های بودجه ۱۴۰۱ براساس زمان‌بندی تاکید کرد و با بیان اینکه ریزپروژه‌های عمرانی را از سه ماه قبل از انتهای سال ۱۴۰۰ داشتیم، اما مجموع پروژه‌های عمرانی تقریباً ۲.۵ برابر ظرفیت بودجه بوده است، گفت: این میزان درنهایت اصلاح و  توسط شورا اولویت‌بندی شده که در حال حاضر هر کدام از سازمان‌ها و مناطق اولیت‌بندی داخلیِ خود را دارند.

سعید شعرباف افزود: با توجه به ضعفی که در بودجه است، موارد مطرح‌شده باید در کنار هم قرار گیرند و با جمع‌بندی نهایی، اولویت مناطق و سازمان‌ها نیز در نظر گرفته شده و مقایسه شود.

وی به برگزاری جلسات مستمر درخصوص مطالبات شورا اشاره و بیان کرد: به‌زودی این بخش از کار را تکمیل می‌کنیم و لیست پروژه‌های عمرانی در سطح کلان را نیز با زمان‌بندی و بودجه مشخص، به شورا ارائه می‌دهیم.

شعرباف همچنین با بیان اینکه در حوزه درآمدها در حال تلاش هستیم تا بعضی از درآمدها را محقق کنیم، ادامه داد: «کمیته تامین درآمد» نیز در مناطق پنج‌گانه شهرداری به‌صورت  منظم تشکیل می‌شود و در شهرداری مرکز هم هر دو هفته یک‌بار تشکیل جلسه می‌دهد.

وی با بیان اینکه به نسبت کل بودجه، تحقق درآمدی در دوماه اخیر به نسبت به سال گذشته چند درصد بیشتر بوده است، افزود: امیدواریم در مدت چهارماه، درصد بالاتری از درآمد را نسبت به سال گذشته شاهد باشیم؛ به خصوص اینکه در زمینه تسهیلات اوراق مشارکت به‌صورت جدی پیگیر هستیم و برای خرید ماشین‌آلات مورد نیاز از این رویه پیروی می‌کنیم.

شهردار کرمان در ادامه، به پیگیری مصوبات بودجه از طریق معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اشاره کرد و گفت: این مصوبه‌ها هرچند کار را برای شهرداری سخت‌تر کرده، اما به نظر می‌رسد سخت‌گیری به‌جایی است؛ زیرا نظم بودجه‌ای بهتر پیش می‌رود.

وی افزود: برای واریزی‌ها و هزینه‌ها عین بودجه را لحاظ می‌کنیم و قصد داریم به بودجه مصوب بدون انحرافات عمل کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، به مصوبه ایجاد مجموعه فرهنگی، ورزشی و تفریحی برای کودک و نوجوان اشاره کرد و با بیان اینکه بسیاری از امور تربیتی و موضوعات فرهنگی را می‌توان در قالب بازی به کودکان ارائه کرد، گفت: چند طرح در این خصوص مطرح و  بررسی‌های لازم انجام و پیشنهاد ایجاد شهربازی مقاومت مطرح شده است.

عشرت کردستانی، به تجربه اجرا شده در مشهد درخصوص ایجاد این شهربازی، اشاره و خاطرنشان کرد: مقرر شد کارشناسان و طراحان این شهربازی به کرمان دعوت شوند و در این خصوص با توضیحات ارائه‌شده و جمع‌بندی نهایی، کار اجرایی شود.

وی ادامه داد: مصوب شد شهربازی تفریحی کودکان به ۵۵ طرح اولویت‌دار شهرداری که در دست اقدام است، اضافه شود.

کردستانی بیان کرد: می‌توان در قالب سرمایه‌گذاری و کمک خیران، این شهربازی را براساس برنامه شهرداری در کنار دهکده فرهنگی و اجتماعی بانوان اجرا کرد.

وی در ادامه، با بیان اینکه اقداماتی درخصوص واگذاری املاک برای کار فرهنگی باید به کارگروه ویژه‌ای در ذیل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارجاع داده شود، ادامه داد: تشکلی به نام «جمعیت عهد سلیمانی» که برای نوجوانان دهه ۹۰ ایجاد شده، خواستار در نظرگرفتن مکانی برای تشکل خود هستند که مقرر شد با موافقت اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و کمیته زیرمجموعه آن، در این خصوص تصمیم‌گیری و مکان مناسب در اختیار آن‌ها قرار داده شود.

شهردار کرمان در این خصوص با تایید اینکه باید تمام درخواست‌ها و واگذاری‌ها در کمیته‌ای که برای این کار در نظر گرفته شده، مطرح و تصمیم‌گیری شود، گفت: با همه درخواست‌کنندگان در قالب ارائه خدمت همکاری می‌کنیم و این‌گونه نیست که مکانی را رایگان در اختیار مجموعه‌ای قرار دهیم.

شعرباف افزود: اگر مجموعه‌ای بتواند پروژه یا کاری را که نیاز شهر است انجام دهد، ما در قالب آن کار، اجاره مکان را تسهیل می‌کنیم؛ به این معنی که مکان واگذارشده در ازای خدمات ارائه‌شده به شهر و عموم مردم، تهاتر می‌شود.

در ادامه، رییس کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت و محیط زیست شورا درخصوص واگذاری وسایل جمع‌آوری‌شده در انبارها در جریان تخلفات سد معبر طی سال‌های گذشته گفت: متاسفانه شهرداری‌های مناطق در تحویل وسایل به مراجعه‌کنندگان همکاری نمی‌کنند.

فتح‌الله مویدی، با بیان اینکه شورا درخصوص واگذاری اموال به صاحبان آن‌ها مصوبه داشته و این خواسته باید اجرا می‌شد، افزود: مسئولان مربوط از مراجعه‌کنندگان سند و مدرک می‌خواهند که تعدادی از آن‌ها به‌دلیل اینکه فاقد سند و مدرک هستند، در انبار باقی ماندند.

وی با تاکید بر اینکه در زمان گرفتن وسایل سد معبر ‌باید مدرک و رسیدی گرفته می‌شد، ادامه داد: این موضوع تحویل وسایل را دچار مشکل کرده وتعداد زیادی از وسایل هنوز در انبارها باقی مانده است.

مویدی افزود: لازم است مهلت تعیین‌شده تمدید شود و با تعیین مدرک مشخص، وسایل به خود صاحبان بازگردانده شود.

وی همچنین به موضوع آرامستان و ساخت غسالخانه اشاره و بر لزوم انتقال صنف سنگ‌تراش‌ها به مکان دیگر تاکید کرد و افزود: سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری کرمان باید پیگیری کند و به‌دلیل آلایندگی محیطی، درخصوص جابه‌جایی هرچه زودتر این صنف به جای دیگر تصمیم بگیرد.

شهردار کرمان در پاسخ به عدم همکاری شهرداری‌های مناطق در واگذاری وسایل جمع‌آوری و نگهداری‌شده در انبارها به صاحبان آن‌ها گفت: اگر بخواهیم وسایل را به صاحبان اصلی تحویل دهیم، برای شناسایی فرد باید فرایندی وجود داشته باشد و فرد سند معتبری ارائه دهد.

شعرباف ادامه داد: هرچند قبول دارم که باید برای تحویل وسایل جمع‌آوری‌شده، فرایند کوتاهی تعریف می‌شد؛ اما متاسفانه تعدادی از آن‌ها رسید ندارند و قبل از سال  ۹۵ بوده‌اند؛ بنابراین، لازم است این‌ نوع وسایل، تحویل مجموعه قضایی شده و تعیین‌تکلیف شود.

وی افزود: اینکه در زمان تحویل وسیله، چه مدارکی را باید از مالک بگیرند، اعلام کردیم، اما موضوع  وسایل بدون صاحب را پیگیری خواهیم کرد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا نیز با اشاره به ۲۷ اردیبهشت‌ماه و گرامی‌داشت روز روابط‌عمومی، درخصوص اعلام گزارش این کمیسیون از نشست هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان با اعضای این کمیسیون خبر داد و افزود: در این جلسه مباحث مختلف و دغدغه‌های انجمن  مطرح و درنهایت تصمیم‌گیری شد تا در سطح کارشناسی بین شهرداری و انجمن، جلسه‌ای برگزار و تفاهم‌نامه‌ای در جهت تسهیل امور منعقد شود.

منصور ایرانمنش، دو موضوع «مجری ذی‌صلاح« و «بافت قدیم» را ازجمله موارد مطرح‌شده در این نشست اعلام و تاکید کرد: شهرداری در راستای کمک به مشکلات انجمن انبوه‌سازان، باید در جریان مشکلات پیش‌ رو در روند ساخت‌وساز قرار گیرد.

حسین چناریان، رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز در این خصوص گفت: این شبهه وجود دارد که شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان با انبوه‌سازان همکاری نمی‌کنند؛ بنابراین، لازم است جلسه ضروری تشکیل شود و در کنار آن برای شفافیت بیشتر موضوع، شهرداری با انجام کار رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی در این خصوص، موضع خود را برای همکاری با ساخت‌وساز و انبوه‌سازی مشخص کند.

در ادامه، شهردار کرمان با بیان اینکه فضای عمومی کرمان برای انبوه‌سازی مثبت نیست و نیاز است با در نظر گرفتن همه ابعاد، بسته‌های تشویقی برای انبوه‌سازی ایجاد شود، گفت: هرچند در گذشته بسته‌های تشویقی وجود داشته، اما تبدیل به رانت شده است.

شعرباف افزود: از انجمن انبوه‌سازان خواستم پیش‌نویسی برای مشوق‌های ساخت‌وساز و تخفیف‌های احتمالی اعلام کنند تا این موارد در شورای شهر مطرح و برای ساخت‌و‌ساز با متراژ تعیین‌شده، مشوق‌هایی تعیین شود.

وی تاکید کرد: این موضوع نیاز فوری است و پیشنهادهای انجمن باید در شورا مطرح شود و کار عملی انجام گیرد.

رییس کمیسیون میراث فرهنگی و گردشگری شورا هم از برگزاری جلسه‌ای درخصوص ««قلعه‌دختر» و «قلعه‌اردشیر» با حضور شهردار منطقه چهار، مسئول اموال و املاک این منطقه و شهردار منطقه پنج در خصوص لزوم مشخص‌شدن محدوده نهایی طرح این دو قلعه خبر داد و گفت: طبق تاکید معاون عمرانی استاندار مقرر شد در هفته آینده با حضور نمایندگان راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شورای اسلامی ‌شهر و شهرداری، جلسه‌ای برگزار و با مشخص‌شدن محدوده طرح نهایی میراث، کار شروع شود.

محمدرضا کمساری، به لزوم انتقال شهرداری منطقه پنج در ملکی واقع در کنار «قلعه‌محمود» اشاره کرد و افزود: این ملک متعلق به شهرداری و در اختیار آموزش و پرورش است؛ درخصوص اثبات مالکیت آن، استانداری از اداره‌کل  آموزش و پرورش خواسته تا مستندات مربوط به مالکیت مکان را ارائه کند که هنوز چنین اقدامی انجام نشده است.

وی بیان کرد: قرار است در اولین فرصت، مدیرکل آموزش و پرورش و شهردار با برگزاری جلسه‌ای آن را تعیین‌تکلیف کنند؛ زیرا شهرداری منطقه پنج با فضای موجود در ارائه خدمات با مشکل مواجه شده و امکان حضور مردم بیش از آن، غیرممکن است.

کمساری در ادامه، بر ارائه گزارشی از اقدامات شهرداری در ایام نوروز و اقدامات گردشگری در این خصوص، تاکید و خاطرنشان کرد: با ارائه این گزارش می‌توانیم اقدامات را ارزیابی کرده و با رصد‌کردن فضای ایجاد شده، مشکلات را در سال آینده برطرف و  خدمات ارائه‌شده را  تقویت کنیم.

وی به مصاحبه شهردار منطقه پنج شهر کرمان درباره تکمیل پروژه خیابان «شهید تجلی» در بازه زمانی تعیین‌شده اشاره کرد و یادآور شد: از شهردار می‌خواهیم درخصوص تامین مصالح و نیروی انسانی مورد نیاز، کمک کند تا به قول داده شده عمل شود.

در پاسخ، شهردار کرمان، با بیان اینکه دستور احیای «قلعه‌دختر» و «قلعه‌اردشیر» توسط وزیر راه و شهرسازی صادر شده و شهرداری در این خصوص بسیار پیگیر است، گفت: موضوع مهم دیگر وضعیت شهرداری منطقه پنج و لزوم انتقال آن به مکان دیگری است؛ چراکه فضای خدمت‌رسانی در این منطقه بحرانی است و مبلغ اجاره آن هنوز تامین نشده است.

شعرباف، با بیان اینکه مالکیت ملک مدنظر برای استقرار شهرداری منطقه پنج کاملاً مشخص است، گفت: زمین و ساختمان متعلق به شهرداری است و نیاز است که این موضوع با صلح و سازش حل‌و‌فصل شود.

در ادامه این نشست، محمد امینی‌زاده، رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا به برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده درخصوص تعیین‌تکلیف کشتارگاه شهر کرمان و نحوه واگذاری آن به بخش خصوصی مواردی را مطرح کرد.

رییس کمیسیون هوشمندسازی، شفافیت و بهره‌وری شورا نیز بر تعیین‌تکلیف موضوعات مطرح شده در شورا، تاکید کرد و با اشاره به اینکه تفسیر بعضی از موضوعات در دوره‌های گذشته شورای شهر، در حال حاضر ممکن است نامفهوم باشد، اما این مسئله بلاتکلیف گذاشتن موضوعات را توجیه نمی‌کند، گفت: ما مدافع حقوق شهر و شهرداری هستیم و با شخص یا گروهی مشکل شخصی نداریم.

سیدمحمد موسوی در ادامه، خواستار خرید سامانه‌ای با هدف اطلاع‌رسانی عملکرد شورای شهر از اقدامات، اهداف و برنامه‌های پیش رو شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات