شهریار تبریز / آذر کریمزاده: با این حال، سایر جنبههای شهر آینده نگر شامل پایداری، فراگیری و تطبیق پذیری است. همچنین از فنآوریها برای ایجاد کیفیت جدیدی از زندگی در چارچوب تحولات برنامهریزی شدهای که از جنبه انسانی غافل نمیشود، استفاده میکنند. در این یادداشت، به برخی از پروژههای آینده نگر که در چندین شهر در سراسر جهان در حال انجام است، میپردازیم.
ساخت و ساز زیرزمینی
فضا و هزینههای کم انرژی و ساختوساز از جنبههای کلیدی هستند. سازههای زیرزمینی همه این جنبهها را پوشش میدهند. چگونه؟ آنها نیاز به فونداسیون را از بین میبرند و هزینههای ساخت و ساز را کاهش میدهند. علاوه بر این، دما ثابت میماند که میتواند صورت حسابهای گرمایش و سرمایش را تا ۸۰ درصد کاهش دهد. سازههای زیرزمینی همچنین میتوانند در مکانهایی که اغلب تحت تاثیر بلایای طبیعی قرار میگیرند، مقاومتر باشند.
کدام شهرها از سازههای زیرزمینی استفاده میکنند؟ سنگاپور نمونهای مثال زدنی است. از مراکز داده و نیروگاهها گرفته تا انبارها و پایانههای اتوبوس، دولت چگونگی استفاده بهینه از فضای زیرزمینی را کشف کرده است.
هلسینکی قصد دارد ردپای کربن خود را کاهش دهد و در زیر زمین گسترش یابد. پایتخت فنلاند یک شهر زیرزمینی با مراکز خرید، ایستگاههای مترو، استخرهای شنا و یکی از سبزترین مراکز داده در جهان ایجاد کرده است.
تونلی به سوی آینده
تونلهای آینده را فراموش نکنیم. در کوالالامپور، مدیریت آب سیلاب و تونل جادهای، یک بزرگراه زیرزمینی را با وسیلهای برای کنترل سیل ترکیب میکند. زمانی که فصل بارانهای موسمی فرا میرسد، لایه پایینی بزرگراه به یک کانال زهکشی تبدیل میشود تا در صورت سیل، آب را از شهر تخلیه کند.
چه نوآوریهای هیجان انگیز دیگری وجود دارد؟ حملونقل در تونل زیرزمینی در حال گسترش است. فنآوریهای حفاری امروزه بسیار سریعتر و مقرون به صرفهتر از گذشته هستند. بنابراین، شهر آینده راهحلهای بیشتری خواهد داشت. برای مثال، لندن قصد دارد یک شبکه زیرزمینی از تونلها ایجاد کند که قادر به حمل ۶۰۰ میلیون بسته در سال باشد.
سیستم حمل و نقل تونل بالای زمینی "Hyperloop" با پروژههای پیشنهادی در هند، دبی، ابوظبی، لاس وگاس و سوئیس در چهار تا پنج سال آینده در شهری نزدیک شما به بهرهبرداری خواهد رسید. Swisspod در حال توسعه یک سیستم هایپرلوپ است که میتواند مسافران و کالاها را در ۱۷ دقیقه از ژنو به زوریخ منتقل کند.
پلهایی بسوی آینده
پل آینده تنها برای اتصال نقطه A به نقطه B استفاده نمیشود. یک نمونه جالب در واشنگتن دی سی در دست ساخت است که تا سال ۲۰۲۴ تکمیل خواهد شد. این پل به ویژه شامل یک آمفی تئاتر، یک مسیر سوار شدن و همچنین مسیرهای پیادهروی و مسیرهای دوچرخه سواری برای عبور است.
گذرگاهها نیز بسیار جلب توجه میکنند. در حالی که نمونههای دیدنی مانند استخر بین دو برج در لندن هرگز از مجذوب کردن جمعیت باز نمیمانند، پیادهروها نیز راه حلهای عملی ارائه میدهند. شهرهای آینده مانند مجتمع پیوندی هیبریدی در پکن دارای دروازههای «برنامهی محصور شده» بیشتری خواهند بود که دفاتر و رستورانها را در خود جای میدهند.
برای دسترسی ساکنان به طبقات مختلف و فضاهای چند منظوره، شهرها به طور فزایندهای به نوآوریهایی مانند MULTI، اولین آسانسور بدون کابل که نه تنها به صورت عمودی، بلکه به صورت افقی نیز حرکت میکند، تکیه خواهند کرد.
شهرهای آینده چندمنظوره
توسعه چندمنظوره با کاربری مختلط، آینده شهری را رقم میزند که پیشتر توسط پروژه Sidewalk Labs در تورنتو به منصه ظهور گذاشته شده است. این پیشرفتها بر اساس سیستمهای ساختمان مدولار است که فضاهای مسکونی و تجاری، موسسات عمومی و پارکها را گردهم میآورد.
آنها محیطهای مشترکی را ایجاد میکنند که برای ترکیب ساختوسازهای نوآورانه پایدار و کم مصرف مناسبتر است. به عنوان مثال، آنها میتوانند بر روی مینی شبکه خود که از منابع تجدیدپذیر در محل استفاده میکند، کار کنند. ساخت و ساز انعطاف پذیر میتواند با نیازهای در حال تغییر شهر تکامل یابد تا به پویایی تخریب و بازسازی دائمی پایان دهد.
توسعه چندمنظوره در اشکال مختلف و در مقیاسهای مختلف رخ میدهد. در Medellin کلمبیا، راهکاری جهت پیوند جوامع مختلف است. به عنوان مثال، پارکهای کتابخانه، فضاهای چند منظورهای هستند که افراد محلههای مختلف را گردهم میآورند تا یک قطب شهری جدید ایجاد کنند.
خیابانهای هوشمند در شهرهای آینده
تجزیه و تحلیل کلان دادهها برای اطمینان از استفاده بهتر از خدمات شهری، خیابانها و حملونقل عمومی ادامه خواهد یافت. یک مثال خوب را میتوان در لسآنجلس یافت، با چراغهای خیابانی که به رویدادهای خارجی واکنش نشان میدهند. به عنوان مثال، اگر جمعیتی در نیمهشب ورزشگاه را ترک کنند، چراغهای خیابان روشن میشوند تا راه را روشن کنند - یا شروع به چشمک زدن برای هشدار رسیدن آمبولانس میکنند.
پیشرفتها در شبکههای کم مصرف (LPWA) و ۵G امکان اتصال بهتر بین تعداد زیادی دستگاه و در فواصل طولانی را فراهم میکند. برنامههای شهری با فنآوری واقعیت جایگزین ادغام میشوند تا پیشنهادهای شخصی و هوشمندانهای را برای یک تجربه شهری بسیار بصری ارائه دهند.
آیندهای پویا
شکی نیست که شهر آینده خودروهای کمتر و وسایل نقلیه خودران بیشتری خواهد داشت. ساکنان به وسایل نقلیه مشترک و کپسولهای حملونقل عمومی برای تماس از طریق یک اپلیکیشن وابسته میشوند. این شهر برای عابران پیاده و دوچرخه سواران ساخته خواهد شد. با راه حلهایی از پیادهروهای متحرک گرفته تا مسیرهای دوچرخه سواری زیرزمینی و حتی مرتفع.
و نسل بعدی حمل و نقل عمومی؟ وسایل نقلیه پرنده! وسایل نقلیه برخاست و فرود عمودی که چابکی یک هلیکوپتر و اندازه یک خودرو را دارند توسط شرکتهایی مانند Uber Elevate در حال توسعه هستند.
اگرچه برخی از پروژهها برای شهر آینده مانند وسایل نقلیه پرنده و ساختوسازهای زیرزمینی مستقیماً از یک رمان علمی تخیلی به نظر میرسند، بیشتر ایدهها از یک تعهد بسیار عملگرایانه ناشی میشوند که شامل حفظ پایداری، زیستپذیری و اجتماع در مکانهایی است که در آن مکان بزرگ بخشی از جمعیت تا سال ۲۰۵۰ زندگی خواهند کرد.
___________________________________
منابع :
https://www.ledevoir.com/politique/montreal/517124/
https://www.urban-hub.com/fr/cities/villes-du-futur-haute-technologie-et-pragmatisme/
نظرات