شهرهای آینده از خیال تا واقعیت!

شهرهای آینده از خیال تا واقعیت!

شهریار تبریز / آذر کریم‌زاده: با این حال، سایر جنبه­‌های شهر آینده نگر شامل پایداری، فراگیری و تطبیق پذیری است. همچنین از فن­آوری‌ها برای ایجاد کیفیت جدیدی از زندگی در چارچوب تحولات برنامه‌ریزی‌ شده‌ای که از جنبه انسانی غافل نمی‌شود، استفاده می‌کنند.  در این یادداشت، به برخی از پروژه‌­های آینده نگر که در چندین شهر در سراسر جهان در حال انجام است، می­‌پردازیم.

ساخت و ساز زیرزمینی

فضا و هزینه‌های کم انرژی و ساخت‌وساز از جنبه­‌های کلیدی هستند. سازه‌های زیرزمینی همه این جنبه­‌ها را پوشش می‌­دهند. چگونه؟ آنها نیاز به فونداسیون را از بین می‌­برند و هزینه­‌های ساخت و ساز را کاهش می‌­دهند. علاوه بر این، دما ثابت می­‌ماند که می­‌تواند صورت حساب‌های گرمایش و سرمایش را تا ۸۰ درصد کاهش دهد. سازه‌های زیرزمینی همچنین می‌توانند در مکان‌هایی که اغلب تحت تاثیر بلایای طبیعی قرار می‌گیرند، مقاوم‌تر باشند.

کدام شهرها از سازه­‌های زیرزمینی استفاده می­‌کنند؟ سنگاپور نمونه­‌ای مثال زدنی است. از مراکز داده و نیروگاه‌ها گرفته تا انبارها و پایانه‌های اتوبوس، دولت چگونگی استفاده بهینه از فضای زیرزمینی را کشف کرده است.

هلسینکی قصد دارد ردپای کربن خود را کاهش دهد و در زیر زمین گسترش یابد. پایتخت فنلاند یک شهر زیرزمینی با مراکز خرید، ایستگاه‌­های مترو، استخرهای شنا و یکی از سبزترین مراکز داده در جهان ایجاد کرده است.

تونلی به سوی آینده

تونل­‌های آینده را فراموش نکنیم. در کوالالامپور، مدیریت آب سیلاب و تونل جاده‌­ای، یک بزرگراه زیرزمینی را با وسیله‌ای برای کنترل سیل ترکیب می­‌کند. زمانی که فصل باران­‌های موسمی فرا می‌­رسد، لایه پایینی بزرگراه به یک کانال زهکشی تبدیل می‌­شود تا در صورت سیل، آب را از شهر تخلیه کند.

چه نوآوری­‌های هیجان انگیز دیگری وجود دارد؟ حمل‌ونقل در تونل زیرزمینی در حال گسترش است. فن­آوری‌های حفاری امروزه بسیار سریع‌تر و مقرون به صرفه‌­تر از گذشته هستند. بنابراین، شهر آینده راه‌حل‌های بیشتری خواهد داشت. برای مثال، لندن قصد دارد یک شبکه زیرزمینی از تونل‌ها ایجاد کند که قادر به حمل ۶۰۰ میلیون بسته در سال باشد.

سیستم حمل و نقل تونل بالای زمینی "Hyperloop" با پروژه­‌های پیشنهادی در هند، دبی، ابوظبی، لاس وگاس و سوئیس در چهار تا پنج سال آینده در شهری نزدیک شما به بهره‌برداری خواهد رسید. Swisspod در حال توسعه یک سیستم هایپرلوپ است که می­‌تواند مسافران و کالاها را در ۱۷ دقیقه از ژنو به زوریخ منتقل کند.

پل‌­هایی بسوی آینده

پل آینده تنها برای اتصال نقطه A به نقطه B استفاده نمی­‌شود. یک نمونه جالب در واشنگتن دی سی در دست ساخت است که تا سال ۲۰۲۴ تکمیل خواهد شد. این پل به ویژه شامل یک آمفی تئاتر، یک مسیر سوار شدن و همچنین مسیرهای پیاده­‌روی و مسیرهای دوچرخه سواری برای عبور است.

گذرگاه‌ها نیز بسیار جلب توجه می­‌کنند. در حالی که نمونه­‌های دیدنی مانند استخر بین دو برج در لندن هرگز از مجذوب کردن جمعیت باز نمی‌­مانند، پیاده‌­روها نیز راه حل­‌های عملی ارائه می­‌دهند. شهرهای آینده مانند مجتمع پیوندی هیبریدی در پکن دارای دروازه‌های «برنامه‌ی محصور شده» بیشتری خواهند بود که دفاتر و رستوران‌ها را در خود جای می‌دهند.

برای دسترسی ساکنان به طبقات مختلف و فضاهای چند منظوره، شهرها به طور فزاینده‌­ای به نوآوری­‌هایی مانند MULTI، اولین آسانسور بدون کابل که نه تنها به صورت عمودی، بلکه به صورت افقی نیز حرکت می­کند، تکیه خواهند کرد.

شهرهای آینده چندمنظوره

توسعه چندمنظوره با کاربری مختلط، آینده شهری را رقم می­‌زند که پیش‌تر توسط پروژه Sidewalk Labs در تورنتو به منصه ظهور گذاشته شده است. این پیشرفت­ها بر اساس سیستم‌­های ساختمان مدولار است که فضاهای مسکونی و تجاری، موسسات عمومی و پارک‌­ها را گردهم می‌­آورد.

آن‌ها محیط‌های مشترکی را ایجاد می‌کنند که برای ترکیب ساخت‌وسازهای نوآورانه پایدار و کم مصرف مناسب‌تر است. به عنوان مثال، آنها می‌­توانند بر روی مینی شبکه خود که از منابع تجدیدپذیر در محل استفاده می‌­کند، کار کنند. ساخت و ساز انعطاف پذیر می‌­تواند با نیازهای در حال تغییر شهر تکامل یابد تا به پویایی تخریب و بازسازی دائمی پایان دهد.

توسعه چندمنظوره در اشکال مختلف و در مقیاس­ه‌ای مختلف رخ می‌­دهد. در Medellin کلمبیا، راه­کاری جهت پیوند جوامع مختلف است. به عنوان مثال، پارک­‌های کتابخانه، فضاهای چند منظوره‌­ای هستند که افراد محله­‌های مختلف را گردهم می‌­آورند تا یک قطب شهری جدید ایجاد کنند.

خیابان­‌های هوشمند در شهرهای آینده

تجزیه و تحلیل کلان داده‌­ها برای اطمینان از استفاده بهتر از خدمات شهری، خیابان­‌ها و حمل‌ونقل عمومی ادامه خواهد یافت. یک مثال خوب را می­‌توان در لس‌آنجلس یافت، با چراغ‌های خیابانی که به رویدادهای خارجی واکنش نشان می­‌دهند. به عنوان مثال، اگر جمعیتی در نیمه‌شب ورزشگاه را ترک کنند، چراغ‌های خیابان روشن می‌شوند تا راه را روشن کنند - یا شروع به چشمک زدن برای هشدار رسیدن آمبولانس می‌کنند.

پیشرفت‌ها در شبکه‌های کم مصرف (LPWA) و ۵G امکان اتصال بهتر بین تعداد زیادی دستگاه و در فواصل طولانی را فراهم می‌کند. برنامه‌های شهری با فن­آوری واقعیت جایگزین ادغام می‌شوند تا پیشنهادهای شخصی و هوشمندانه‌ای را برای یک تجربه شهری بسیار بصری ارائه دهند.

آینده‌­ای پویا

شکی نیست که شهر آینده خودروهای کمتر و وسایل نقلیه خودران بیشتری خواهد داشت. ساکنان به وسایل نقلیه مشترک و کپسول­‌های حمل‌ونقل عمومی برای تماس از طریق یک اپلیکیشن وابسته می‌­شوند. این شهر برای عابران پیاده و دوچرخه سواران ساخته خواهد شد. با راه حل­‌هایی از پیاده‌روهای متحرک گرفته تا مسیرهای دوچرخه سواری زیرزمینی و حتی مرتفع.

و نسل بعدی حمل و نقل عمومی؟ وسایل نقلیه پرنده! وسایل نقلیه برخاست و فرود عمودی که چابکی یک هلیکوپتر و اندازه یک خودرو را دارند توسط شرکت‌هایی مانند Uber Elevate در حال توسعه هستند.

اگرچه برخی از پروژه‌ها برای شهر آینده مانند وسایل نقلیه پرنده و ساخت‌وسازهای زیرزمینی مستقیماً از یک رمان علمی تخیلی به نظر می‌رسند، بیشتر ایده‌ها از یک تعهد بسیار عمل‌گرایانه ناشی می‌شوند که شامل حفظ پایداری، زیست‌پذیری و اجتماع در مکان‌هایی است که در آن مکان بزرگ بخشی از جمعیت تا سال ۲۰۵۰ زندگی خواهند کرد.

___________________________________

منابع :

https://www.laterre.ca

https://www.ledevoir.com/politique/montreal/517124/

https://www.urban-hub.com/fr/cities/villes-du-futur-haute-technologie-et-pragmatisme/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات