آغاز مرحله بعدی شفاف‌سازی شهرداری کرمان با انتشار داده‌های یک پرونده خبرساز

شهردار کرمان خبر داد:

آغاز مرحله بعدی شفاف‌سازی شهرداری کرمان با انتشار داده‌های یک پرونده خبرساز

شهردار کرمان با اشاره به آغاز مرحله بعدی شفاف‌سازی شهرداری کرمان با انتشار داده‌های یک پرونده خبرساز گفت: پرونده «بتن علی‌بابا» در سایت شفافیت شهرداری کرمان منتشر شد.

به گزارش کرمان‌آنلاین، سعید شَعرباف، با اشاره به انتشار داده‌های یک پرونده خبرساز بر روی سایت شفافیت شهرداری کرمان که اخیراً برای آن حکم قضایی صادر شده است، افزود: یکی از تعهداتی که به‌همراه اعضای شورای اسلامی شهر کرمان در ابتدای ورود به مردم داده بودیم، درخصوص شفافیت در حوزه تصمیم‌ها، هزینه‌کردها و موضوعات مهم شهری بود.

وی ادامه داد: در این راستا تلاش کردیم تا حد امکان این تعهد را محقق و به آن عمل کنیم.

شهردار کرمان بیان کرد: بسیاری از مدیران استانی تاکید کردند حتماً در حوزه قراردادها و موضوعات مهم حقوقی، فرایند شفافیت را پیگیری کنیم و اطلاعات آن‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم؛ چراکه بسیاری از مفاسد و مبالغ کلانی که متعلق به بیت‌المال است و به آن‌ها ضربه می‌خورد، از همین مسیر است؛ بنابراین، تمام قراردادها، مناقصه‌ها و مزایده‌ها را شفاف‌سازی و منتشر می‌کنیم.

شعرباف با تاکید بر اینکه این اقدام را با پروژه‌های کلیدی، مهم و اولویت‌دار که برای مردم اهمیت دارند، شروع کرده‌‌ایم، گفت: هم‌اکنون، یکی از اولین پرونده‌های کلیدی شهرداری که باید در انظار مردم قرار بگیرد و مردم نسبت به آن قضاوت کنند، در سامانه شفافیت قرار داده شده است.

وی افزود: پرونده مشهور به پروژه آقای «صمدانی» و پرونده «بتن علی بابا» که یکی از پرونده‌های قدیمی شهرداری کرمان با قدمت ۳۰ ساله است، در سایت شفافیت قرار داده شد.

شهردار کرمان ادامه داد: این پرونده را با جزییات و با نامه‌ای که جمع‌بندی نظر کارشناسی شهرداری کرمان با مشورت بدنه حقوقی و متخصص کرمانی است، در اختیار عموم قرار داده و منتشر کردیم.

شعرباف تصریح کرد: متاسفانه در این پرونده بر مبنای آنچه کارشناس رسمی به ما گوش‌زد می‌کند و برابر فرایند عالمانه‌ای که جلو رفته، بسیار بیشتر از آنچه حق طلبکار از شهرداری کرمان بوده، به حساب وی واریز شده و امروز با قطعیت می‌توانیم اعلام کنیم میزان واریزی به حساب این طلبکارِ شهرداری کرمان، بیش از آن چیزی است که تاکنون باید واریز می‌شده است.

شهردار کرمان افزود: در پرونده «بتن علی‌بابا» طبق قانون و بر مبنای اظهارات  قاضی در سال ۹۲، اگر هم بنایی بر واریز نقدی بوده، باید مبلغ به حساب دادگستری واریز می‌شد و بعد از آنکه فرایند انتقال اسناد صورت می‌گرفت، این مبلغ به حساب شخص واریز می‌شده، اما در طول این مدت هیچ‌گاه این اتفاق نیفتاده و در تمام موارد، مبلغ مستقیماً به حساب شخص ایشان واریز ‌شده است.

شَعرباف با بیان اینکه محاسبات ما نشان می‌دهد زمینی را که شهرداری به طلبکار واگذار کرده، باید در ابتدا و در سال ۷۸ به ایشان می‌داد، افزود: در سال ۷۸ قرار بوده بیش از ۳۰۰۰ مترمربع زمین در منطقه‌ای که به این شخص وعده داده شده، واگذار شود که شهرداری کرمان زمین موردنیاز در آن منطقه را در اختیار نداشته است؛ بنابراین، بخشی از بدهی شهرداری به این شخص، به سال ۸۵ منتقل شده که در محاسبات، لحاظ نشده و باعث شده شهرداری در پرونده‌ای که در حالت خوش‌بینانه شاید بیشتر از ۴۰ میلیارد تومان به قیمت روز، به این شخص بدهی نداشته، تاکنون ۶۰ میلیارد تومان از حساب‌های شهرداری برداشت شده و اخیراً نیز دستور برداشت ۱۲ میلیارد تومان دیگر نیز از حساب شهرداری صادر شده است.

وی ادامه داد: در مجموع تاکنون، مبلغ ۷۲ میلیارد تومان واریزی به طلبکار داشته‌ایم.

شهردار کرمان با بیان اینکه به نظر می‌رسد با انتشار جزییات این پرونده و در اختیار عموم قرار دادن آن، بخشِ دوم فرایند شفافیت در شهرداری کرمان که مربوط به پروژه‌های کلیدی و اصلی است، آغاز ‌شود، گفت: امیدوارم شروع فاز دوم که از این پرونده آغاز می‌شود، بتواند کمک کند نخبگان وارد فرایند تصمیم‌سازی شوند و دیگر شاهد نباشیم که اموال عمومی به‌راحتی در اختیار برخی از افراد قرار گیرد و در واقع به این دلیل، برخی از خدماتی که می‌توانیم به شهروندان ارائه دهیم، دچار مشکل شود.

شعرباف افزود: امیدوارم این فرایند فقط در این مرحله باقی نماند و بتوانیم با مردم به صراحت در مورد بقیه پرونده‌ها هم صحبت کنیم و الگویی متفاوتی از شفافیت را در اختیار عموم مردم قرار دهیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات