باید به نقشه جامع و هویتی در حوزه جمعیتی دست پیدا  ...

باید به نقشه جامع و هویتی در حوزه جمعیتی دست پیدا ...

باید به نقشه جامع و هویتی در حوزه جمعیتی دست پیدا کنیم/ رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی تمامی نهادها در دستور کار قرار گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، فاطمه سلیمی در نشست «تبیین نقش مدیریت شهری در فرصت پنجره جمعیتی» اظهار کرد: با بررسی شرایط موجود در مشهد، دریافتیم که بایستی فعالیت‌های ارزشمندی در حوزه جمعیت صورت پذیرد.

وی افزود: با بانوان شوراهای شهر در سراسر کشور ارتباط گرفتیم تا بدین واسطه اقدامات و طرح‌های خود را به سایر شهرها تسری دهیم و با شبکه سازی، موجبات افزایش تعاملات را فراهم آوریم؛ در شورای اسلامی شهر مشهد مقدس می‌توانیم در دو سطح سیاست گذاری و طرح محوری در راستای افزایش جمعیت، اقدام کنیم.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بیان کرد: شورای اسلامی شهر مشهد مقدس می‌تواند در بحث تسهیل‌گری نیز ورود کند و در مناسبت‌ها و شرایط مختلف، به عنوان نماینده مردم، از دستگاه‌های متولی دعوت کند تا حلقه‌ها و پل‌های رابط را به هم متصل کند.

سلیمی تاکید کرد: از شهرداری مشهد مقدس انتظار می‌رود با جلب مشارکت تمامی نهادهای مسئول در امر جمعیت در تبیین مفهوم شهر، بر مبنای نهاد خانواده به عنوان واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه شهری، نقش و جایگاه بانوان در تمامی عرصه‌های فردی و اجتماعی با توجه به محوریت زن در نهاد خانواده، تعالی شاخص‌های خانواده محوری در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شهری و نظامات فضایی کالبدی خدماتی افزایش میزان و تأثیر مشارکت بانوان در فعالیت‌های اجتماعی و پایداری، تداوم و باروری نهاد خانواده برنامه عملیاتی و اجرایی را مدون نماید.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تاکید کرد: باید به نقشه جامع و هویتی در حوزه جمعیتی دست پیدا کنیم، سیر تصاعدی برای ارائه تسهیلات و حمایت اقتصادی از خانواده‌ها و کرامت بانوان در بحث جمعیت بایستی مورد نظر واقع شود.

سلیمی با اشاره به اینکه باید در زیر ساخت، سیاست‌ها و طرح‌های اجرایی این مهم مورد نظر واقع شود، گفت: به واسطه ایده‌های حاصل در این نشست، باید به چند طرح دست یابیم که خروجی آن در شهر و استان محسوس گردد؛ مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بایستی نرخ باروری را مورد بررسی قرار دهد تا بتوانیم تا در پایان دوره، دریابیم که فعالیت‌های این حوزه تا چه اندازه موثر بوده است.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد مقدس اذعان کرد: سه درخواست از جانب همشهریان در مراجعه به فرهنگسراها در حوزه روان شناسی خانواده و تربیت فرزند، سلامت و طب سنتی اعلام می‌شود؛ پاسخ به این درخواست‌ها در دستور کار کمیسیون بانوان و خانواده قرار گرفت و شهرداری باید تصمیمات اتخاذ شده توسط شورای شهر را اجرایی سازد.

زهرا حسامی، معاون مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز در این نشست بیان کرد: 30 اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی جمعیت نامگذاری شده است و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با همکاری کمیسیون بانوان و خانواده نشستی را برگزار کرده و درصدد است بستر گفتمانی و نخبگانی برای شبکه مسایل شهری و استانی را ایجاد و فعالین شهری و نخبگان را گردآورد تا بتوانیم پیش‌نویس طرحی را آماده کرده و به کمیسیون‌های شورای شهر ارسال کنیم.

وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس می‌تواند نقش موثری در ترویج فرهنگ فرزندآوری و گسترش جمعیت به عنوان شریان حیاتی ایفا کند و اثر ماندگاری به یادگار بگذارد، گفت: براساس آمارهای جمعیتی، میانگین سن جمعیتی ایران ۳۳ سال است و در بهترین سن پنجره جمعیتی هستیم؛ سازمان‌های دولتی و مدیریت شهری باید تلاش کنند تا تسهیلات لازم را برای بهره‎مندی از این فرصت بهینه فراهم کنند.

حسامی تاکید کرد: آهنگ رشد جمعیت از لحاظ فرهنگ اجتماعی و اقتصادی حائز اهمیت است؛ در حال حاضر فرصتی فراهم آمده تا دغدغه‌مندانه به این مسئله بپردازیم و پیشنهادهای خود را ارائه دهیم.

رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی تمامی نهادها در دستور کار قرار گیرد
حجت الاسلام علی اکبر روحانی مقدم، عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاروه نیز در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه ۳۰ هزار نفر نیرو در مجموعه شهرداری مشهد مقدس فعالیت دارند، به خط کردن مدیران تصمیم ساز در حوزه جمعیت بسیار مهم است که در این راستا باید جلسات جدی داشته باشند و مطالبه جدی صورت گیرد تا دربازه زمانی مشخص خدمات ارائه گردد.

وی افزود: در خانواده شهرداری، طرح تشویقی برای خانواده‌ها در نظر گرفته شود، همچنین در حوزه آموزش مادری و بارداری، اعطای وام قرض الحسنه و حمایت از مادران در دوران بارداری باید در دستور کار قرار گیرد.

حجت الاسلام روحانی مقدم بیان کرد: در فعالیت‌های برون مجموعه‌ای، شایسته است که شهرداری و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس اقدام به رصد مستمر سیاست‌های جمعیتی تمام نهادها کند و به مردم ارائه گزارش نمایند.
عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاروه تاکید کرد: بسیج امکانات، توجه به بانوان باردار در سطح شهر با ایجاد فضاسازی‌های محیطی، بهره‌گیری از مربیان با نگاه اسلامی، تخفیف‌های شهروندی، استفاده از رسانه‌ها و تولید محتوا، تعامل با مراکز بهداشت از دیگر مواردی است که لازم است برای همشهریان اجرایی گردد.

راهبرد و توسعه شهری مبتنی بر خانواده محوری باشد
غلامرضا حسنی‌زاده درمیان، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی نیز در ادامه با بیان اینکه تئوری خانواده محوری را بایستی اجرایی سازیم، اظهار کرد: در شهر مشهد مقدس، راهبرد و توسعه شهری مبتنی بر خانواده محوری باشد؛ در این راستا پارک‌ها، تولیدات، زیر ساخت‌های شهری و دیگر فضاسازی‌ها با اولویت خانواده همخوانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید رویکردهای فرهنگی را در کشورهای اسلامی تغییر دهیم، گفت: توسعه خانواده محور، توجه به روستا و مسائل مهاجرتی و تاکید به فرمایشات رهبری پیرامون جمعیت از جمله مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات