از توجه ویژه به توسعه مساجد تا تسهیل تشرف به حرم  ...

از توجه ویژه به توسعه مساجد تا تسهیل تشرف به حرم ...

از توجه ویژه به توسعه مساجد تا تسهیل تشرف به حرم مطهر با اجرای طرح «قرار زیارت»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، نشست مردمی اعضای کمیته نظارتی شماره دو شورای اسلامی شهر مشهد، با ساکنان محله شهرک لشکر در منطقه 10 شهرداری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، نماینده مردم به طرح مسائل و مشکلات پرداخت و در ادامه شهروندان حاضر در جلسه نیازها و کمبودهای سطح محله را بیان کردند.

یکی از شهروندان، از نبود مرکز فرهنگی و فرهنگسرا در محدوده قاسم‌آباد و الهیه گلایه داشت و اظهارکرد: این دو محدوده، جمعیت زیادی را در خود جای داده‌اند و بخش عمده این افراد، جوانان پرانگیزه‌ای هستند که زیرساخت فرهنگی مناسبی ندارند.

در ادامه موضوعات مختلفی مطرح شد که شهروندی از سگ‌گردانی در پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر نارضایتی داشت و معتقد بود که این اقدام موجب سلب آسایش و امنیت از مردم شده و خواستار برخورد قانونی هستیم.

در کنار مسجد چهارده‌معصوم واقع در خیابان شهید «هاشمی مهنه» زمین بازی وجود دارد که بنا به گفته ساکنان، آسفالت آن خراب شده و وضعیت مناسبی ندارد؛ همچنین حاضران در جلسه خواستار تسهیل دسترسی به حرم مطهر در یک روز مشخص، ایجاد فضای سبز و پارک مخصوص بانوان و همچنین توجه ویژه به مقوله عفاف و حجاب شدند.

غرس نهال مثمر، زباله‌سوزی واحدهای صنعتی در اراضی بایر واقع در مجاور جاده سنتو، رسیدگی به فضای سبز مجاور مسجد چهارده معصوم، نامگذاری خیابان «شهید مظفری» و «شهید سنجرانی»، فعالیت زباله‌گردها، ایجاد پل عابر پیاده روی بزرگراه هاشمی رفسنجانی و ... دیگر مسائل مطرح شده از سوی شهروندان بود.

** تقویت نرم‎‌افزاری و سخت‌افزاری مساجد ضرورت دارد

حجت‌الاسلام حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این جلسه با استقبال از برگزاری نشست‌های مردمی در مساجد، اظهارکرد: «مسجد»، دومین معجزه پیامبر اکرم(ص) و جایگاهی والا برای اجتماع مردمی و محل عبادت است.

وی گفت: تجربه مدیریت و ایجاد فرهنگسرا در مشهد مقدس، تجربه موفقی نبوده و تمرکز خود را باید به سمت توسعه زیرساخت‌ها و توجه به جنبه نرم‌افزاری مساجد ببریم تا جوانان و نوجوانان و اقشار مختلف مردمی از مسجد به عنوان مرکزی عبادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی بهره ببرند.

حجت‌الاسلام منصوریان افزود: در چنین شرایطی، بدون شک موفقیت بیشتری را کسب خواهیم کرد و این نگاه به مبانی دینی ما هم نزدیک‌تر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با اشاره به فعالیت 23 فرهنگسرا در سطح شهر، تصریح کرد: اگر این زیرساخت‌ها را در قالب مسجد داشتیم، به دست مردم و معتمدین محل می‌دادیم و زیرساخت‌های ورزشی، فرهنگی و علمی ایجاد می‌کردیم، توفیقات بیشتری نصیب ما شده بود و وضعیت بهتری داشتیم.

حجت‌الاسلام منصوریان با تاکید بر اینکه تقاضای ایجاد فرهنگسرا را باید به سمت ایجاد مرکز فرهنگی در مجاور مسجد 14 معصوم(ع) ببریم و این موضوع به یک مطالبه مردمی تبدیل شود، گفت: در مسجد باید برای نسل جوان الگوسازی کرد و از این طریق تعالی محله را به ارمغان آوریم.

وی گفت: متولی اصلی برخورد با بی‌حجابی و بدحجابی، نیروی انتظامی و پلیس امنیت اخلاقی است؛ خوشبختانه ستاد امر به معروف هم به عنوان ضابط قضایی در این حوزه وارد شده تا اثربخشی اقدامات را تقویت کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: موضوع عفاف و حجاب نیازمند فرهنگسازی است و در این خصوص همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند.

حجت‌الاسلام منصوریان در پاسخ به درخواست نامگذاری معابر به نام شهیدان «سنجرانی» و «مظفری»، اظهارکرد: با توجه به اینکه براساس ادعای حاضران در جلسه، نامگذاری خیابان شهید سنجرانی، تاییدیه شورای اجتماعی محله را گرفته و خانواده شهید نیز رضایت دارند، این نامگذاری را اجرایی می‌کنیم و نامگذاری دیگر معابر به نام شهدا نیز بیشتر از 2 هفته زمان نخواهد برد.

** طرح «قرار زیارت» اجرایی می‌شود

ایمان فرهمندی، عضو کمیته نظارتی شماره 2 شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز در این جلسه با بیان اینکه شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره، تعامل سازنده با دستگاه‌های مختلف و دولت، به نفع مردم را مورد توجه قرار داده، اظهارکرد: یکی از بارزترین مصادیق این نگاه را در توافق برای ساماندهی اراضی پادگان لشکر 77 ارتش شاهد هستیم که موجب سهولت تردد و دسترسی مردم می‌شود.

وی گفت: مشابه این الگو را در بخش‌های دیگر شهر هم داریم و مسائلی وجود دارد که در سایه ارتباط و هماهنگی بین‌بخشی قابل حل است؛ بخشی از اراضی سطح شهر متعلق به دستگاه‌های دولتی بوده که براساس این قانون، این دستگاه‌ها مکلف هستند در بازه زمانی مشخصی نسبت به بهره‌برداری از این اراضی، مطابق طرح تفصیلی اقدام نمایند.

فرهمندی افزود: شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره پیگیر ظرفیت‌های سطح شهر بوده و درصدد هستیم تا امکانات دستگاه‌های مختلف دولتی که به هر دلیلی در اختیار مردم قرار نگرفته و قابلیت بهره‌برداری دارد، به انتفاع عمومی برسد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پاسخ به مطالبه مردم برای تسهیل زیارت حرم مطهر رضوی، تصریح کرد: در شورای چهارم، موضوع «قرار زیارت» به تصویب رسید و قرار شد که هر هفته یک روز، از مساجد محوری سطح شهر، اتوبوس ویژه تشرف به حرم مطهر رضوی داشته باشیم.

فرهمندی با بیان اینکه اجرای این طرح در شورای پنجم متوقف شد و در این دوره پیگیر اجرای مجدد آن هستیم، گفت: خوشبختانه با تغییرات حوزه فرهنگی و معاونت عمران و حمل‌ونقل شهرداری، این ظرفیت فعال شده و درحال تسری به مساجد مختلف سطح شهر است؛ مسجد چهارده‌معصوم(ع) نیز به عنوان یکی از همین مساجد محوری شناخته خواهد شد.

وی درخصوص استفاده از درختان مثمر هم تصریح کرد: رویکرد استفاده از درختان مثمر با فرمایش مقام معظم رهبری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و سال گذشته در هفته درختکاری، یک میلیون اصله نهال توزیع کردیم که بیش از نیمی از آنها مثمر بودند و این رویکرد را در کمربند سبز جنوبی نیز دنبال می‌کنیم.

عضو کمیته نظارتی شماره 2 شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: در موضوع درختان مثمر باید توجه داشت که استفاده از درختان مثمر در نقاط آلوده شهری، آلودگی را جذب درخت کرده و سپس این آلودگی در میوه تجمیع شده و استفاده از آن تهدید محسوب می‌شود.

فرهمندی درخصوص جمع‌آوری ضایعات هم افزود: ضایعات و زباله‌های خشک امروز به یک تجارت ارزشمند تبدیل شده ولی در کنار این تجارت، آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، بهره‌کشی از کودکان و نوجوانان و ... را هم شاهد هستیم که معضلی جدی است.

وی گفت: درحال حاضر بالغ بر یک هزار انبار غیرمجاز ضایعات در اطراف شهر مشهد داریم که در سال‌های اخیر به جهت مسائل جنبی و بهداشتی، حساسیت‌ها نسبت به آن بیشتر شده؛ درحال حاضر 3 مجموعه ذیل شهرداری نسبت به جمع‌آوری و خرید ضایعات از شهروندان را برعهده دارند که مجموعه‌های دیگری نیز درحال تجهیز شدن هستند تا فضای رقابتی و سالمی را در این حوزه داشته باشیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات