ایران مسئول مدل سازی جریانهای دریایی در ۴ حوزه آبی شد

ایران مسئول مدل سازی جریانهای دریایی در ۴ حوزه آبی شد

http://www.bananews.ir/رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی با اشاره به ماموریت های ایران در زمینه مدل سازی جریانهای اقیانوس هند، گفت: در این راستا ایران مسئول مدل سازی جریانهای دریایی در ۴ حوزه آبی به منظور پیش بینی مخاطرات دریایی شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر وحید چگینی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: ایران از سوی مسئول گروه مرجع اقیانوس شناسی اقیانوس‎های هند و آرام (IPORG) و گروه مدلسازی و پیش بینی هیدرودینامیک اقیانوسی (MFPOS) یونسکو مسئولیت پایشهای میدانی و مدل سازی شمال اقیانوس هند شد.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی ادامه داد: بر این اساس ایران مسئول مدل سازی جریانهای آبی حوزه های دریایی چون دریای عمان، خلیج فارس، دریای عرب و سرخ شده است.

وی با بیان اینکه پایش جریانهای آبی در خلیج فارس و دریای عمان را آغاز کردیم، یادآور شد: از سال جاری نیز مطالعه بر روی جریانهای آبی در اقیانوس هند را آغاز خواهیم کرد و ظرف ۲ تا ۳ سال آینده نتایج آن اعلام می شود.

به گفته رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی داده های این مطالعات را در مدل سازیهای امواج ناشی از سونامی و پیش بینی مخاطرات دریایی موثر است.

چگینی همچنین از آغاز پروژه تحقیقاتی در زمینه مدل سازی جریانهای آبی در دریای خزر خبر داد و خاطر نشان کرد: در راستای ماموریت ایران در حوزه اقیانوس هند، به منظور بررسی جریانهای دریایی در دریای خزر مطالعات جریانهای دریایی در دریای خزر نیز آغاز شده است.

 

    نظرات