آخرین وضعیت پروژه مسقف‌سازی گلزار شهدای وادی رحمت/ مطالبه‌ای که در سال آتی تحقق می‌یابد

آخرین وضعیت پروژه مسقف‌سازی گلزار شهدای وادی رحمت/ مطالبه‌ای که در سال آتی تحقق می‌یابد

شهریار تبریز: تکریم قهرمانان جنگ در هر جامعه‌ای بسته به فرهنگ و شرایط اجتماعی آن جامعه صورت می‌گیرد. این کار می‌تواند به طرق مختلف در بسترهای شهری صورت بگیرد؛  اما معمول‌ترین شکل آن ایجاد یادمان و المان‌هایی در این راستا است.

مدیریت شهری تبریز به فراخور ماموریت‌های فرهنگی که دارد، تکریم شهدا را در دستور کار هفتگی خود قرار داده است. علاوه بر دیدارهای هفتگی، برگزاری یادواره، همایش و جشنواره‌های مختلف با نام و یاد شهدا، شاید مهمترین ماموریت شهرداری در این حوزه ساماندهی و مسقف‌سازی مزار شهدای هشت سال دفاع مقدس است که فاز دوم آن در گلزار شهدای وادی رحمت در خرداد سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

فاز دوم پروژه مسقف سازی گلزار شهدای وادی رحمت، مطالبه اکثر خانواده‌های معظم شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم آل‌الله است که در راستای تکریم مقام شامخ شهیدان و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صورت گرفته است.

رضایت خانواده شهدا اولویت اول است

فرخ جلالی مدیرعامل سازمان آرامستان‌های تبریز در گفت و گو با خبرنگار شهریار نیوز در این باره می‌گوید: طرح ارائه شده برای پروژه مسقف سازی فاز دو گلزار شهدا نیاز به بازنگری دارد. شهرداری منطقه ۲ تبریز با توجه به ابلاغ بنیاد شهید و امور ایثارگران، پروژه مسقف سازی فاز ۲ گلزار شهدا را اجرا کرده است اما در حال حاضر برای رفع نواقص، این پروژه در حال بازنگری است که بخشی از کار انجام یافته و بخشی نیز در حال انجام است.

وی اضافه می‌کند: کفسازی فاز ۲ گلزار شهدا باید از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران پیگیری شده تا به مرحله تصویب در شورای اسلامی کلانشهر تبریز برسد.

جلالی با تاکید بر ضرورت رضایت خانواده‌های شهدا به عنوان ولی‌نعمت مردم می‌گوید: در رابطه با این پروژه، رضایت خانواده شهدا اولویت اول است و برای انجام عملیات اجرایی و تکمیلی باید خانواده شهدا رضایت بدهند و در همین راستا نیز جلسات متعددی با کارشناسان و خانواده‌های شهدا در رابطه با پروژه مسقف سازی فاز دوم گلزار شهدا برگزار شده است.

وی ادامه می‌دهد: اجرا، بازبینی و انجام طرح تکمیلی از سوی شهرداری منطقه ۲ کلانشهر تبریز انجام خواهد گرفته و هشت میلیارد تومان از سوی این منطقه برای پروژه مسقف سازی فاز ۲ گلزار شهدا هزینه شده است.

انتقال فرهنگ رشادت به نسل جوان

شهردار کلانشهر تبریز نیز در حاشیه بازدید از فاز دوم گلزار شهدای وادی‌ رحمت و ضرورت اجرای یادمان شهدای جاویدالاثر می‌گوید: اجرای چنین یادمان‌هایی می‌تواند در جهت انتقال فرهنگ رشادت و خلوص شهدا به نسل جوان موثر باشد.

یعقوب هوشیار ادامه می‌دهد: تلاش می‌کنیم در صورت تامین اعتبار فاز ۲ گلزار شهدا، در مرحله اول تا پایان سال جاری سقف و بدنه فاز ۲ را تکمیل و در ادامه تا سه ماهه اول ۱۴۰۲ این پروژه را به اتمام برسانیم.

وی اضافه می‌کند: سقف و بدنه بلوک‌ها بعد از طراحی توسط کارشناسان به‌ زودی به مرحله اجرا می‌رسد.

تکمیل نواقص مسقف‌سازی گلزار شهدا در سال ۱۴۰۲

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز در گفت و گو با خبرنگار شهریار نیوز در این باره می‌گوید: فاز دوم پروژه عمرانی مسقف سازی گلزار شهدای وادی رحمت، در حالی در اوایل خرداد سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت که همچنان ایرادات فنی و طراحی آن آشکار و پابرجا بود.

حکیمه غفوری معتقد است : متاسفانه باید گفت که این پروژه که بنابر گزارشات ارائه شده از سوی کارفرما، حدود ۶ هزار مترمربع را پوشش داده است، به هیچ عنوان پشتوانه مطالعاتی از بُعد اقلیمی و طراحی را نداشته و یکی از موارد هدررفت منابع مالی شهرداری در دوره مدیریت شهری گذشته به چشم می‌آید.

وی ادامه می‌دهد: البته در ارتباط با جزئیات و مصالح اجرایی پروژه که جای بررسی مجدد و دقیق‌تر را دارد، فعلا اعلام نظر نکرده ایم و در این خصوص از ناظران پروژه خواسته شده تا نسبت به بررسی فنی و اعلام نظر در خصوص کیفیت مصالح استفاده شده در بلوک‌های مختلف اقدام کنند، چراکه در بازدیدهای میدانی، تفاوت در نوع و ابعاد مصالح بکار رفته در پوشش سقف مشهود است.

غفوری اضافه می‌کند: بحث و انتقاد ما این است که مبتدی ترین طراحان و معماران شهر هم می دانند که چنین طرحی نمی‌تواند جوابگوی اقلیم سرد و کوهستانی تبریز بوده و چه بسا موجب تشدید کوران در زمستان و گرمای شدید در تابستان نیز شود و از طرفی دیگر، ارتفاع بسیار زیاد سقف از کف و نیز پوشش شیب‌دار مقطعی، هیچ نوع کارکردی در مقابل مدیریت بارش ها نداشته و صدالبته موجب نارضایتی استفاده کنندگان شده است.

غفوری اظهار امیدواری کرد: در مجموع باید گفت که پروژه مذکور، چه از لحاظ آسایش اقلیمی و چه از بُعد طراحی معماری، فاقد کارکرد و هویت متناسب با چنین فضایی بوده که در این راستا با تشکیل جلسات متعددی که با حضور همه عوامل طراحی، اجرایی و نظارت پروژه داشته‌ایم، امیدواریم در سه ماهه نخست سال آتی، بخش عمده‌ای از نواقصات پروژه حل شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات