گفتگوی صمیمی جواد طالبی شهردار ساری با مسئولان و نمایندگان خبرگزاری‌های مازندران

گفتگوی صمیمی جواد طالبی شهردار ساری با مسئولان و نمایندگان خبرگزاری‌های مازندران

به گزارش مدیریت ارتباطات شهرداری ساری،گفتگوی صمیمی جواد طالبی شهردار مرکز استان با حضور مسئولان و نمایندگان خبرگزاری‌های مازندران برگزار شد. این مراسم با حضور نمایندگان و مسئولان استانی خبرگزاری‌های ایلنا، مهر، فارس، تسنیم، شبستان، رضوی، بلاغ و اقتصادآنلاین در عمارت شهرداری ساری برگزار شد.

جواد طالبی در ابتدای این جلسه صمیمی ضمن خوش آمدگویی به میهمانان بیان داشت: در سلسله نشستهایی با اصحاب رسانه به اظهار نظرات آنان گوش می سپارم و پاسخگوی سوالات این عزیزان خواهم بود؛ در گام اول از مسئولان و نمایندگان خبرگزاری ها دعوت بعمل آمد و در سلسله نشست های آتی پذیرای مدیران مسئول روزنامه ها و سایتهای خبری و سایر اصحاب رسانه خواهم بود و این نشستها بدون تردید برای تیم مدیریت شهری راهبردی خواهد بود.

شهردار مرکز استان  در این نشست اظهار کرد: خبرگزاری ها به عنوان مرجع خبری، می‌توانند به رفع مشکلات شهرداری کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه این نشست‌ها برای متعالی شدن مسیر توسعه ساری است، افزود: در این نشست‌ها از مشکلات شهرداری مطلع می‌شوید و آنطور که صلاح می‌دانید به گوش مردم می‌رسانید؛ همچنین مجموعه مدیریت شهری  را در جریان خواسته‌های بحق مردم بگذارید چرا که معتقدیم برای رضایتمندی مردم باید قدم های موثری برداریم.

شهردار ساری با بیان اینکه صحبت‌های اهالی رسانه، راهگشاست چرا که در حوزه‌های مختلف، دارای اشراف هستند، گفت: شهر ساری دهه ۹۰ خوبی را سپری نکرد، در شروع قرن جدید شمسی هم شهرداری به تنهایی نمی‌تواند حس خوب و رضایتمندی را برای شهروندان فراهم آورد و مشکلات پیش رو را حل کند؛ بسیاری از مسائل ممکن است از نگاه شهرداری ساری  دور بماند و رسانه ها در این راه، روشنگر خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم این نشست‌ها باید استمرار یابد. نقش فعالان مجازی را هم نمی‌توان در اطلاع‌رسانی، بی‌تاثیر دانست. از پاسخگویی طفره نخواهم رفت، مشکلات را به شما می‌گویم، می‌توانید به مدیریت شهری کمک کنید. سعی داشتم اولین دیدارم با خبرگزاری ها باشد تا در راستای جهاد تبیین مد نظر مقام معظم رهبری، با همدیگر به تبیین مشکلات شهری برای شهروندان بپردازیم تا با هم اندیشی و نظارت عالیه شورای اسلامی شهر راهکارهای موثری را پیدا کنیم..

طالبی با اشاره به اینکه رسانه در ایجاد مطالبات مردمی نقش دارد گفت: شهروندان می توانند به عنوان یک مرجع خبری در شناخت آسیب های شهری به شهرداری کمک کنند و اصحاب رسانه بزرگترین مرجع در فرهنگ سازی هستند.

حسین قربانی مسئول خبرگزاری رضوی در مازندران: نگاه همه مدیران کل استان به شهرداری ساری است، اگرچه بعضی موارد، جزو وظایف اجتماعی شهرداری است اما در قالب کارگروه، کمیته اطلاع‌رسانی و موارد اینچنینی می‌توان از بار شهرداری‌ها کاست. شورای راهبردی رسانه و مدیریت شهری را می‌توان در شهرداری ساری راه‌اندازی کرد.

جواد طالبی : همه مشکلات در بازه زمانی کوتاه مدت قابل حل نیست با تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی و برگزاری نشست‌های راهبردی موافق هستم و قطعا این امر کمک کننده خواهد بود.

محمد درخشنده مسئول خبرگزاری ایلنا در مازندران: طبق قانون، شهرداری‌ها باید همه نیروهای خانواده ایثارگران را تبدیل وضعیت کند، در این زمینه چه تمهیداتی دارید؟

شهردار ساری : شهرداری ساری ۹۳۹ پست سازمانی بر اساس چارت سازمانی دارد. حدود ۲۰ درصد پست سازمانی خالی داشتیم که با مکاتبات صورت گرفته راهکارهای جدید از سوی مراجع ذی صلاح به ما ابلاغ شد.

برگزاری آزمون برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در 10 درصد از  پست‌های سازمانی خالی شهرداری در این راستا بود.

آزمونی هم برای فرزندان شهدا برگزار شد که حدود 40 فرزند شهید مطابق آزمون تبدیل وضعیت شدند و بعد از انجام مراحل اداری، احکام خود را دریافت کردند.

بند "و" درباره تبدیل وضعیت شاغلین قرارداری خانواده ایثارگر است که با تبدیل وضعیت حدود ۸۱ نفر از مشمولان این بند، شهرداری ساری دیگر پست خالی نداشت.

تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی فرزندان ایثارگر بند "د"  هم در دست اجرا است. با توجه به اینکه پست سازمانی نداشتیم و برای تعداد نزدیک به هزار نفر که شامل این بند بودند با استانداری مکاتبه شد تا راهکاری تدبیر شود.

در نهایت استانداری نامه‌ای ابلاغ کرد در سه بند، مبنی بر اینکه اگر پست بلاتصدی ندارید با رضایت شخص، اخذ تعهد، تبدیل وضعیت نیروی کارگری  انجام شود یا تبدیل وضعیت با مدرک دیپلم و پایین‌تر به متصدی خدمات عمومی تبدیل شوند.

ما در این زمینه اقدام خودسرانه نداشتیم و بر اساس ابلاغیه استانداری عمل کردیم، من مجری قانون هستم.

مجتبی قربانی نماینده پایگاه خبری بلاغ مازندران: گلایه رسانه‌ها به خاطر شکافی است که بین شهرداری و رسانه‌ها وجود دارد، درب شهرداری ساری به روی رسانه‌ها بسته بود. یکی از چالش‌های شهرداری، حضور نیافتن شهردار در جلسات شورای اسلامی شهر بود که تبعات زیادی داشت. حضور شهردار در جلسات شورا، منشا اخبار خوب خواهد بود. بدهی شهرداری ساری چقدر است؟

طالبی: جز در زمانی که بیمار بودم هر زمان دیگری شورا دعوت کرد در جلسات حضور یافتم. اکنون هر زمان دعوت کنند حاضر خواهم بود تا پاسخگو باشم. در این خصوص نگران نباشید که من جواد طالبی در شورا حضور نیابم.

هزار میلیارد تومان بدهی ثبت شده در سیستم شهرداری است و رقمی به همین میزان در محاکم قضایی نیز شاکی داریم. که همه این بدهی‌ها مربوط به گذشته است و در یکسالی که از حضور من در این سمت می گذرد تلاش کردم تعهد مالی به بدهی گذشته اضافه نشود و الحمدلله نشده است.

علیرضا نوری مسئول خبرگزاری مهر در مازندران: شهردار ساری به ضرورت ارتباط با رسانه ها، آگاهی دارد و همین دلیلی برای این نشست است.

در دهه اخیر پسرفت و عقب‌نشینی داشتیم، چالش‌های مختلفی وجود دارد از جمله در زمینه نیروی انسانی، در این زمینه چه اقدامی انجام می‌دهید؟

طالبی: اصلا بحث تعدیل نیرومطرح نیست. سازمان بازرسی نکته قانونی و درست اعلام کرده که نیروهای شرکتی در راستای اجرای کارهای حجمی خدماتی جذب شده‌اند نه کار اداری؛

استفاده از نیروی شرکتی بصورت اداری در شهرداری ممنوع است. این مساله هم ربطی به نیروهای سال ۹۷ به بعد ندارد و شامل همه نیروهای شرکتی است. شهرداری با شخص قرارداد نبسته بلکه با شرکت در حوزه کارهای خدماتی قرارداد بسته است. بحث تعدیل نیست بلکه ساماندهی نیروهاست و حتما باید اجرایی شود. در سال ۹۷ تا ۹۹ نزدیک به ۱۹۵۰ نیرو وارد شهرداری شد.

با مشاوران در حال بررسی چگونگی ساماندهی ۳۵۰۰ نیروی شرکتی هستیم .در حال رایزنی هستیم تا هم نظر بازرسی  را اجرایی کنیم و هم شان همکاران ما حفظ شود.

از اردیبهشت ۱۴۰۰ که مسئولیت شهردار ساری بر عهده من نهاده شد، هیچ نیرویی جذب نکردم، دستگاه‌های نظارتی بالادست ما هستند و کنترل می‌کنند. بیش از پنج هزار نیرو داشتیم، تعدادی را کاهش دادیم چرا که افرادی بودند که حقوق می‌گرفتند و در محل کار حاضر نمی‌شدند. امروز ۴۹۸۰ نیرو داریم.

مهرانگیزعباسی مسئول خبرگزاری فارس در مازندران:برگزاری این نشست را به فال نیک می‌گیریم، زمان افتتاح عمارت احساس کردم این ساختمان باعث فاصله مردم با شهرداری و فراهم ساز بروکراسی اداری می‌شود، هرجا ساختمان‌ها شیک‌ترباشد تصور می‌کنم خدمات به مردم کمتر می‌شود.

این ساختمان عمارت است و از دهه ۹۰ برای اهالی رسانه دست نیافتنی بود و نشست مستقیمی با شهرداران نداشتیم، دیوار آهنینی را شاهد بودیم و پاسخگویی‌ها از سوی نیروهای میانی انجام می‌شد. چون شهرداران پاسخگو نبودند شایعات پررنگ بود

یکی از اینها تعداد نیروهای شهرداری است، شنیده شده تعدادی از نیروها بدون اینکه در محل کار خود حاضر شوند حقوق دریافت می‌کنند.

زباله ساری در دهه ۹۰ به موضوع فرا ملی تبدیل شد. وضعیت پروژه نیروگاه زباله‌سوز به کجا رسیده است؟

طالبی: قرارداد زباله‌سوز در سال ۹۱ بسته شد و سه ساله باید به نتیجه می‌رسید، می‌توانید از دستگاه‌های مرتبط که چرا این اتفاق نیفتاده است، سوال کنید.

وقتی به عنوان شهردار قبول مسئولیت کردم این پروژه ۱۴ ماه تعطیل بود، تلاش بر این شد که پروژه راه اندازی شود، بازدید رییس‌جمهور از این پروژه اتفاق مبارکی بود، همچنین با حضور وزیر کشور و پیگیری‌های استاندار قول مساعد جهت تامین بودجه این پروژه نوید داده شد و تاکنون طبق وعده عمل شده است.

بسیج سازندگی کار را با قدرت شروع کرده است، معاون عمرانی استاندار هم حسب دستور استاندار محترم، پیگیری‌های مستمر از این پروژه دارد. پیشرفت پروژه در ۲ماه اخیر به اندازه ۲۰ ماه است.

پروژه با قدرت جلو می‌رود و با این پیشرفت، اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و مشکلی در اختصاص بودجه پیش نیاید تا پایان امسال، نیروگاه به بهره‌برداری می‌رسد.

۷۵ میلیارد تومان از محل بودجه سفر رییس‌جمهوری به شهرداری اختصاص یافته که به پروژه اختصاص یافت.

در پشت‌کوه، موارد زیست محیطی را مورد توجه قرار دادیم، درخت کاشتیم، تصفیه‌خانه زباله که همزمان با دفن باید احداث می‌شد را ما شروع کردیم.

حوزه خدمات در حمل و دفن زباله انحصاری بوده و ما انحصار را شکستیم، در بحث سکوی دپوی موقت هم انحصار را شکستیم و سکوی جدید ساختیم و تصفیه‌خانه شیرابه را هم در این محل در دست احداث داریم.

آزاده بابانژاد نماینده خبرگزاری اقتصاد آنلاین: برای اینکه شاهد حوادثی مثل متروپل آبادان در ساری نداشته باشیم، شهرداری ساری چه اقداماتی انجام می‌دهد؟ کمیسیون ماده ۱۰۰ به چالش بزرگ شهرداری‌ها تبدیل شده است، تخلف ساختمانی صورت ‌می‌گیرد و بعد جریمه آن را می‌پردازند. برای رفع این مشکلات، شهرداری چه برنامه‌ای دارد؟

طالبی: همکاری تنگاتنگ با سازمان نظام مهندسی داریم تا اتفاق‌هایی مانند متروپل آبادان رخ ندهد.  اولین شهرداری هستیم که صدور پروانه و پایانکار امروز در شهرداری ساری به شکل تک‌برگ و سیستمی است.

متمرکز کردن ساختمان کمیسیون ماده ۱۰۰ در خارج از ساختمان شهرداری، از اقداماتی بود که انجام شد.این کمیسیون متشکل از سه عضو نماینده شورای اسلامی شهر، دولت و قوه قضاییه است، ما مجری آرای این کمیسیون هستیم. این استقلال و تمرکز به جهت نظارت بیشتر و حرکت در راستای قانون است.

سودابه احمدپور مسئول خبرگزاری شبستان در مازندران: این نشست را به فال نیک می‌گیریم. خبرگزاری‌ها تاریخ مصرف ندارند و همواره افراد آگاهی هستند که از این ظرفیت مطلع باشند. شهرداری ساری باید از طریق رسانه شفاف سازی کند تا حواشی‌ها پاسخ داده شود. مردم ذائقه دینی دارند و پولی که می‌دهند باید بدانند کجا هزینه می‌شود. درباره پسماند پزشکی چه کارهایی انجام می‌دهید؟

طالبی: طی یکسال گذشته با حذف برون سپاری، اعتماد به توانمندی و ظرفیت های درون سازمانی و درون سپاری ،هزینه ها را کنترل کردیم،  درباره پسماند پزشکی تفاهم‌نامه داریم که در حال انجام است.

طالبی در پایان این نشست گفت: از همه متخصصان شهر دعوت می‌کنیم به ما کمک کنند، از تفکر و ایده دانش‌بنیان استقبال می‌کنیم که از منویات رهبری است. وظیفه خود می دانم تا با کار موثر رضایتمندی شهروندان را کسب نمایم و  از هر عزیزی که در این مسیر به بنده کمک کند استقبال می کنم.

وی خاطرنشان کرد: از تمامی محلات سطح شهر بازدید می کنم و مشکلات آنان را رصد کرده و به همراه همکارانم در مجموعه مدیریت شهری تلاش می کنم  تا آنجایی که در توان شهرداری است مشکلات را مرتفع نماییم. شاید حضور میدانی‌ام با همراهی عکاس و خبرنگار نباشد اما به همه محلات سرکشی می‌کنم، صبح و ظهر و شب محلات ساری را می‌بینم، با دیدن مشکلات، شرمنده همشهریانم می شوم و از هیچ تلاشی برای رفع مطالبات آنان دریغ نمی کنم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات