ضرورت تامین هزینه‌های جاری شهرداری از منبع پایه ارزش افزوده

شهردار کرمان تاکید کرد:

ضرورت تامین هزینه‌های جاری شهرداری از منبع پایه ارزش افزوده


شهردار کرمان گفت: با توجه به تاثیر مشخص مالیات در عمران و آبادانی شهر، تصمیم گرفته شد تا در فضای شهری در این خصوص تبلیغ و در مورد چگونگی صرف هزینه‌های دریافتی، به مردم اطلاع‌رسانی شود.

به گزارش کرمان‌آنلاین، سعید شعرباف، در جلسه مشترک با مدیرکل امور اقتصاد و دارایی و مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان، ضمن تبریک سوم خردادماه، سالروز آزاد‌سازی خرمشهر، با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در ماه‌های گذشته با هدف طرح موضوعات مشترک، گفت: با توجه به اینکه بخشی از منابع مالی شهرداری از طریق مالیات و ارزش‌افزوده تامین می‌شود، هرچه سبد مالیاتی گسترده شود، به نفع شهر و شهرداری است؛ بنابراین، با توجه به اهمیت این موضوع و تاثیر مالیات در عمران و آبادانی شهر، تصمیم گرفته شد در فضای شهر در این خصوص تبلیغ و در مورد چگونگی صرف هزینه‌های دریافتی، به مردم اطلاع‌رسانی شود.

وی در مورد ماده ۷۷ قانون مالیت‌های مستقیم مبتنی بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان و لزوم پیگیری شهرداری در این خصوص، گفت: این موضوع را  بررسی کردیم و برای سرعت‌بخشیدن به کار، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

شعرباف، با بیان اینکه موضوع مالیات دغدغه شهرداری است و همکاری می‌کنیم تا  سبد مالیات گسترش پیدا کند، ادامه داد: در کارگروه مشترک نیاز است هر ماه یک‌‌بار در حد کارشناسی، جلسات برگزار و در خصوص ماده «۱۶۹» قانون مالیات‌های مستقیم و اقدامات لازم، شفاف‌سازی شود.

وی افزود: با توجه به اینکه مالیات ارزش افزوده، افزایش پیدا کرده  و این افزایش در سبد مالیاتی کل کشور وجود دارد؛ بنابراین، اعلام آمادگی می‌کنیم با مشخص‌شدن گروه کارشناسی، بعضی از مسایل بزرگ مالی مربوط به صنایع واقع در حریم شهر را دنبال کنیم.

شهردار کرمان، با اشاره به اینکه کرمان بین ۲۰ کلان‌شهر کشور جزو معدود کلان‌شهرهایی است که ارزش‌افزوده آن هنوز به هزینه حقوق و دستمزد نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: در شهر یزد عدد ارزش افزوده، تقریباً دو برابرعدد ارزش‌ افزوده حقوق و دستمزد ماهانه است و شهردار می‌داند که ماهانه می‌تواند حدود ۳۰ میلیارد تومان برای پروژه‎های شهری کنار بگذارد.

شعرباف، میزان واریزی حقوق و دستمزد در شهرداری کرمان را ۸۳ میلیارد تومان در ماه دانست و افزود: با این وجود در هر ماه ۲۳ میلیارد تومان منفی هستیم و نیاز است مابقی حقوق و دستمزد را از منابع دیگر تامین کنیم.

وی ادامه داد: نیاز است هدف‌گذاری مشخصی برای یک سال آینده داشته باشیم و به وضعیتی برسیم که هزینه‌های جاری شهرداری را از منبع پایه ارزش‌افزوده تامین کنیم.

شهردار کرمان با بیان اینکه با توجه به تلاش مضاعف برای جلوگیری از افزایش این میزان، اما با عدم توازن روبه‌رو هستیم، گفت: هرچقدر بتوانیم این توازن را برقرار کنیم، به نفع پروژه‌های عمرانی شهر است.

شعرباف با تاکید بر اینکه به شدت پیگیر موضوع فرصت‎های سرمایه‌گذاری هستیم و در این راستا ۱۰ پروژه سرمایه‌گذاری بزرگ را تعریف کرده‌ایم، گفت: هرچند محاسبه هزینه‌های این تعداد پروژه دقیق نیست، اما درصورت تشکیل کارگروهی مشخص، می‌توانیم بعضی از فرصت‌ها را مطرح کنیم؛ زیرا بسیاری از این پروژه‌ها نیاز به تامین ‌مالی کشوری دارند.

وی طرح جامع ‌«گلزار شهدا» را ازجمله این موارد دانست و گفت: پروژه‌های دیگری مثل «قلعه‌دختر» و «قلعه‌اردشیر»، بزرگراه ۱۶ کیلومتری «سردار سلیمانی» و پروژه‌هایی از این‌دست که رقم بالایی را می‌طلبد، نیازمند حضور سرمایه‌گذار است.

شهردار کرمان وضعیت ترافیک دربافت تاریخی را نامناسب دانست و گفت: در این راستا به سمت حمل‌ونقل عمومی پیش‎ رفتیم و با توجه به اینکه میدان «توحید» و خیابان «شهید تجلی» پیاده‌راه می‌شود، نیاز داریم درصد کوچکی از عرصه ۴۰۰۰ متری مد نظر را برای پایانه تاکسی در نظر بگیریم؛ بنابراین، تا اندازه‌ای که حریم میراث فرهنگی و طرح تفصیلی اجازه می‌دهد، باید موارد لازم دیده شود.

در ادامه، مدیرکل امور مالیاتی استان کرمان، بر لزوم پیگیری موارد مربوط به ماده ۷۷ قانون مالیت‌های مستقیم، مبتنی بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان تاکید کرد و گفت: در این خصوص نیاز است تا شهرداری کرمان اطلاعات کافی را در اختیار این اداره‌کل قرار دهد.

حمید زینل‌پور، با بیان اینکه ماده ۱۶۹ قانون مالیت‌های مستقیم، مشمول اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل است، تاکید کرد: در این زمینه نیز به همکاری شهرداری نیاز داریم.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان کرمان نیز به زمینه‌های مشترک همکاری با شهرداری اشاره کرد و گفت: موضوع اصلی درحوزه مالیات است و بعد از استان تهران در وصول مالیات و ارزش‌افزوده رکورددار هستیم، که این شرایط  در کنار مزایا می‌تواند معایبی را در پی داشته باشد.

صادق سلطانی‌نژاد، دومین زمینه کاری مشترک را درخصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری دانست و ادامه داد: این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا فرصت‌هایی که در سال‌های قبل باید در معرض دید سرمایه‌گذاران قرار می‌گرفت، قرار نگرفت؛ بنابراین، در حال حاضر نیاز است این فرصت‌ها در معرض دید سرمایه‌گذارن داخلی و خارجی قرار گیرد.

وی از تهیه اطلس سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد و دارایی خبر داد و افزود:  در حال حاضر، به‌دنبال به‌دست‎آوردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری به‌خصوص در دستگاه‌های اجرایی هستیم و به‌زودی با تکمیل اطلاعات، این اطلس را بارگذاری می‌کنیم

سلطانی‌نژاد، به موارد مربوط به لایحه‌های«GIS»  به‌منظور استفاده سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: شهرداری به‌عنوان رکن سرمایه‌گذاری می‌تواند فرصت‌هایی را ببیند و در سامانه اطلس سرمایه‌گذرای قرار دهد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات