تعیین تکلیف مالکیت اراضی، گام نخست برای ساماندهی  ...

تعیین تکلیف مالکیت اراضی، گام نخست برای ساماندهی ...

تعیین تکلیف مالکیت اراضی، گام نخست برای ساماندهی بافت فرسوده آبکوه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، مجید طهوریان عسکری در حاشیه بازدید از بافت فرسوده آبکوه، با بیان اینکه «آبکوه» یکی از قدیمی‌ترین بافت‌های شهری و از روستاهای با قدمت محدوده شهر بوده، اظهارکرد: محله آبکوه، بافت هویتی و تاریخی برای شهر مشهد محسوب می‌شود؛ به نحوی که در حفاری‌ها، اخیرا حمامی با قدمت 300 سال کشف و تاریخ‌گذاری شده است.

وی افزود: حدود 10 سال است که مدیریت شهری برای اولین بار به این بافت ورود کرده چراکه خانه‌های بافت بسیار قدیمی و از حیث ایمنی تهدید‌کننده بودند.

طهوریان‌عسکری با بیان اینکه در ابتدا قرار شد که بافت تملک و ساکنان بومی از آن خارج شوند تا سپس با کمک بخش خصوصی شاهد نوسازی بافت باشیم، گفت: این نگاه تا حدود اواخر دهه 80 در بافت‌های فرسوده رونق داشت ولی براساس نگاه‌های اجتماعی، طرح شکست‌ خورده‌ای بود که امروز نباید از آن صحبت کرد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خاطرنشان کرد: حدود 5 سال است که در محله آبکوه طرح درجاسازی توسط مردم و ساکنان در دستورکار قرار گرفته است؛ البته شهرداری هم در این سال‌ها تملکاتی انجام داده و برهمین اساس، در بحث نوسازی و بهسازی بافت مسئولیت دارد و باید نقش موثر و جدی داشته باشد.

طهوریان‌عسکری با بیان اینکه شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره با تکیه بر نگاه «اجتماع‌محور» و «مردم‌محور» به دنبال نوسازی و احیا بافت‌های فرسوده شهری است، گفت: باید در جهت توانمندسازی ساکنان این پهنه‌ها گام برداشت و سپس با پیش‌بینی امتیازات و بسته‌های تشویقی، مردم را نسبت به تجمیع پلاک‌ها تشویق کرد.

وی یکی از موانع اصلی تحقق رویکرد تسهیلگری در بافت فرسوده آبکوه را مشکلات مالکیتی دانست و افزود: امیدواریم نهادهایی چون آستان قدس رضوی، اوقاف و نمایندگان مجلس و مدیران ارشد استانی با جدیت بیشتری پای کار بیایند تا موضوع مالکیت، سهم سرانه و حق تقدیمی برطرف شود.

طهوریان‌عسکری خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی می‎‌توان نسبت به تجمیع پلاک‌ها اقدام کرد و شهرداری نیز به یاری ساکنان بیاید؛ اگر به دنبال توسعه بافت فرسوده آبکوه هستیم، ابتدا باید مسیرهای دسترسی بافت آزادسازی شود و سپس پروژه‌های پیشران توسعه را در نقاط مختلف اجرایی کرد تا مردم رنگ نو شدن را بافت ببینند و با تقویت احساس تعلق، نسبت به نوسازی و بهسازی بافت در قالب تعریف پروژه‌های مشارکتی با سرمایه‌گذاران اقدام نمایند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات