کارشناس منتقد: دولت به انبوه‌سازان رانت بدهد!

کارشناس منتقد: دولت به انبوه‌سازان رانت بدهد!

http://www.bananews.ir/یکی از کارشناسان منتقد که همواره از طرح‌های تامین مسکن موجود انتقاد می‌کند درباره ساخت مسکن ویژه در تهران نیز حرف دارد. بیت ا... ستاریان معتقد است: هرگونه دخالت دولت در امور اجرایی ساخت‌وساز خارج از حیطه کارشناسی است و واگذاری خانه‌هایی ارزان‌تر از نرخ روز منطقه آن هم در حد ۴۰ درصد تنها در صورتی کارآمد خواهد بود که ‌این روند ادامه دار باشد و ماجرای خانه‌سازی ویژه دولت تنها به رقم اعلام شده ختم نشود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) وی که پیش از‌ این اعلام کرده بود کنترل قیمت مسکن حداقل به برنامه‌ای پنج ساله نیاز دارد در تشریح‌ این اظهار نظر گفت: دولت باید به انبوه‌سازان با واگذاری رایگان زمین در تهران رانت بدهد تا آنها برای مردم خانه ارزان بسازند. متن گفت‌وگو با بیت‌ا... ستاریان را در زیر بخوانید:

آقای ستاریان! در مصاحبه‌ای اعلام کردید که دولت امکانات و بودجه لازم برای ساخت مسکن ویژه را ندارد، با توجه به ‌اینکه دولت در حال حاضر برای ساخت مسکن مهر تسهیلاتی به همان میزان پرداخت می‌کند، استدلال خود را برای ‌این اظهارنظر اعلام کنید.

بله، دولت در حال حاضر از توان مالی کافی برای تامین تسهیلات گفته شده برخوردار نیست؛ چرا که در ساخت مسکن مهر نیز با همین مشکل تامین اعتبار و تاخیر در اعطای تسهیلات به انبوه‌سازان مواجه شد و همین امر باعث شد که با گذشت ۶ سال از آغاز طرح، تا کنون فقط ۱۴۰ هزار واحد تحویل متقاضیان شود.

در جایی هم گفته‌اید که اصلا وظیفه دولت ساخت مسکن نیست؛ ولی‌ این اظهارنظر شما نقض قانون اساسی و در وهله بعد نقض قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن است. در ‌این زمینه هم توضیح دهید.

منظور بنده انجام عملیات ساخت از سوی دولت بود. در کل خصوصیت‌های مدیریت دولتی در تمام دنیا به گونه‌ای است که درگیر شدن در کارهای اجرایی ‌این چنینی نه تنها به حل مشکل کمکی نمی‌کند بلکه موفقیت آن تقریبا غیرممکن است.

علت چیست؟

خیلی ساده است؛ چون مدیران میانی دولتی که مسوولیت‌های اجرایی ‌این‌گونه طرح‌ها به آنها سپرده می‌شود به دلیل عدم انتفاع مالی و برخورداری از حقوق ثابت انگیزه‌ای برای پیشبرد امور ندارند. در حالی که انجام‌ این امور از سوی بخش خصوصی به دلیل ارتباط مستقیم با منافع مادی افراد نتایج اثربخش تری در بر دارد.

شما همچنین اعلام کرده‌اید که طرح واگذاری مسکن، ۴۰ درصد زیر قیمت منطقه، کارآمد نیست، در ‌این مورد چه استدلالی دارید؟

به‌این خاطر که واگذاری ارزان قیمت مسکن‌های محدود تنها برای مالک اول ارزان تمام می‌شود در حالی که وی در زمان فروش، خانه را با همان قیمت روز می‌فروشد و عملا تاثیر ‌این ارزان‌سازی در کوتاه مدت از بین می‌رود.

پس دولت برای کارآمدسازی ‌این طرح باید چه کار کند؟

علاوه بر ادامه دار بودن روند ساخت مسکن ارزان در داخل شهر، تنها راه حلی که در ‌این زمینه وجود دارد آن است که دولت زمین‌های ارزان قیمت را به صورت اقساط به انبوه‌سازان ممتاز بفروشد و بپذیرد که تن به یک رانت کارآمد داده است، انبوه‌سازان نیز پس از فروش‌ این واحدها به قیمت روز توان مالی مضاعف پیدا کرده و میزان تولید و عرضه مسکن را افزایش می‌دهند؛ ‌این راهکار از ساخت مسکن ویژه به آن شکلی که دولت در دستور کار دارد موثرتر و کارآمدتر است.

گفته‌اید چاره‌جویی برای مسکن حداقل به پنج سال برنامه‌ریزی نیاز دارد، فرض کنید شما وزیر هستید، چه برنامه‌ای را در‌این مدت پیاده می‌کنید؟

هنوز وزیر نشده ام؛ هر وقت وزیر شدم به ‌این سوال شما هم پاسخ می‌دهم.

دنیای اقتصاد

 

 

    نظرات