مهندسان ناظری که فقط امضا می‌فروشند پاسخگو باشند

مهندسان ناظری که فقط امضا می‌فروشند پاسخگو باشند

http://www.bananews.ir/عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری و سازمان نظام مهندسی درباره گودبرداری‌های غیر اصولی حادثه ساز تقصیر را به گردن یکدیگر می‌اندازند، گفت: مهندسان ناظری که فقط امضا می‌فروشند در این مواقع پاسخگو باشند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هادی ساعی در گفت‌وگو با  فارس درباره حادثه شب گذشته در خیابان فلاح که بر اثر گودبرداری غیراصولی ساختمان کنار یک مسجد ۶ نفر جان باختند، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران در این زمینه مسئولیت دارد.

وی با اشاره به حادثه اخیر در تهرانپارس، ادامه داد: وقتی چنین اتفاقاتی رخ می‌‌دهد شهرداری و سازمان نظام مهندسی تقصیر را به گردن یکدیگر می‌اندازند البته هر دو قبول دارند که بخشی از این موضوع به آنها مرتبط است ولی به دلیل اینکه مسئولیت بین این دو ارگان تقسیم شده هیچ کدام آن را به صورت صد در صد نمی‌پذیرند.

ساعی تصریح کرد: متأسفانه در جریان وقوع این حوادث همه به دنبال مقصر هستند و زمانی که جان کسی از دست می‌رود هیچ کس پاسخگو نیست این در حالی است که اگر قبل از وقوع این حوادث مسئولیت‌ها را به عهده بگیرند شاهد این وقایع نخواهیم بود.

وی افزود: شهرداری از پیمانکار یا مالک تعهدی اخذ و از خودش سلب مسئولیت می‌کند و صرف اینکه تعهدی از مالک گرفته که به صورت مهندسی کار را انجام دهد اکتفا می‌کند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی هم که به طور کل تعطیل است، گفت: شهرداری باید مهندسانی که در پروژه‌هایشان این اتفاق‌ها رخ می‌دهد در لیست سیاه قرار دهد و سازمان نظام مهندسی نیز به افرادی که جان آدم‌ها برایشان مهم نیست اجازه کار ندهد و پروانه فعالیتشان را باطل کند.

وی خاطر نشان کرد: مهندسان ناظری که فقط امضای خود را می‌فروشند تنها ابتدا و انتهای کار امضایی رد و بدل می‌کنند در این مواقع باید پاسخگو باشند.

ساعی درباره نقش شورای شهر در این زمینه گفت: یکی از بحث‌های شورای شهر در بودجه شهرداری مربوط به شرکت شهربان (پلیس ساختمان) بود؛ یکی از مسئولیت‌های این شرکت این است که برچنین موضوعاتی نظارت داشته باشد نه اینکه فقط از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تکلیف شرکت شهربان معلوم نیست، گفت: وضعیت این شرکت در بودجه نیز بلاتکلیف بوده است از طرفی هم نیروهای کمی دارد و نمی‌تواند با این تعداد نیروها ساخت و سازها را کنترل کند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران قول مساعد داد که پیگیر ارائه گزارش شهرداری و سازمان نظام مهندسی درباره این موضوعات در صحن شورا باشد.

وی با بیان اینکه درباره موضوع قبلی که مربوط به تهرانپارس بود نیز موضوع را مورد پیگیری قرار دادم، اظهار داشت: فکر می‌کنم اگر مسئولیت این موضوع به عهده یک سازمان باشد معلوم می‌شود که چه کسی باید پاسخگو باشد بنابراین لازم است تغییراتی در مسئولیت‌های موجود لحاظ شود.

 

    نظرات