تجهیز کارگاه خط‌آهن چابهار توسط قرارگاه خاتم

تجهیز کارگاه خط‌آهن چابهار توسط قرارگاه خاتم

http://www.bananews.ir/مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق کشور با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت خط‌آهن چابهار-زاهدان از سمت چابهار و توسط قرارگاه خاتم‌الأنبیاء، از آغاز طراحی قطعه ریلی زاهدان به مشهد خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سیدمهدی داودی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: ‌ساخت راه‌آهن چابهار - زاهدان - مشهد به تازگی آغاز شده و اکنون پیمانکار این پروژه ملی مشغول فعالیت است.

* تغییر مسیر خط‌آهن چابهار-فهرج به چابهار-زاهدان

داودی اظهار داشت: احداث این خط ریلی از مصوبات دور سوم سفر ریاست جمهوری استان سیستان و بلوچستان بود اما پس از بررسی راه‌آهن چابهار ـ‌ فهرج به راه‌آهن چابهار ـ ایرانشهر ـ زاهدان ـ مشهد و در واقع به خط‌آهن جنوب به شمال تبدیل شد.

مدیر کل راه‌آهن جنوب شرق در خصوص دلیل تغییر مسیر این خط ریلی اضافه کرد: لازم است بار از چابهار به سمت آسیای میانه جابه‌جا شود و اگر باری بخواهد به سمت مرکز کشور جابه‌جا شود باید از بندرعباس وارد کشور شود.

داودی خاطرنشان کرد: اگر این خط آهن از شهرستان فهرج عبور می‌کرد مسیر طولانی‌تر می‌شد، به همین دلیل راه‌آهن چابهار، از ایرانشهر و زاهدان عبور می‌کند تا هزینه جابه‌جایی و حمل و مسافت جابه‌جایی بار که براساس تن‌کیلومتر محاسبه می‌شود، کاهش یابد.

مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق خاطرنشان کرد: در صورتی که این خط ریلی به شهرستان فهرج می‌رفت هم مسیر طولانی‌تر می‌‌شد و هم اینکه هزینه بیشتر حمل را به صاحب کالا تحمیل می‌کرد که این امر برای صاحبان کالا مقرون به صرفه نبود.

داودی با بیان اینکه اجرای عملیات چابهار تا مشهد توسط رئیس‌جمهور در آذر ۸۹ کلنگ‌زنی شد، خاطرنشان کرد: در دور چهارم سفرهای استانی مصوب شد این تغییر مسیر انجام شود.

* آغاز عملیات اجرایی پروژه از چابهار/ اجرا در قطعات مختلف

مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق کشور با بیان اینکه اجرای این پروژه از چابهار تا زاهدان در حال تجهیز کارگاه است، گفت: عملیات اجرایی پروژه از سمت چابهار آغاز شده است.

وی با بیان اینکه زیرسازی پروژه در محدوده خارج از چابهار انجام نگرفته تصریح کرد: تجهیز کارگاه و عملیات اجرایی در شهرستان چابهار آغاز شده است.

* طراحی قطعه ریلی زاهدان - مشهد آغاز شده است

مدیر کل راه‌آهن جنوب شرق با اشاره به اینکه اجرای پروژه از سمت چابهار توسط قرارگاه خاتم در حال انجام است، خاطرنشان کرد: این مسیر پس از عبور از چابهار به ایرانشهر و زاهدان می‌رسد و پس از آن به بیرجند و گناباد و مشهد متصل می‌شود.

داودی اضافه کرد: البته پس از رسیدن به ایستگاه حیدریه، قطار به ایستگاه شادمهر متصل شده و به مسیر موجود اتصال می‌یابد.

مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق ادامه داد: همچنین قطعه دیگر این پروژه از زاهدان به سمت مشهد در مرحله طراحی است و هنوز به مرحله واگذاری به پیمانکار نرسیده است.

* توسعه ترانزیت شمال‌جنوب شرق با تکمیل خط‌آهن چابهار - مشهد

داودی تصریح کرد: ظرفیت بالای ترانزیتی استان سیستان و بلوچستان و برخورداری از مرزهای طولانی آبی و خاکی در کنار توسعه راه‌آهن و افزایش ترانزیت کالا از طریق چابهار کمک بسزایی به پویایی اقتصاد کشور ‌در شرق ایران و کشور‌های همسایه دارد.

مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق به مزایای این مسیر ریلی اشاره کرد و افزود: همچنین با راه‌اندازی خط ریلی چابهار - زاهدان - مشهد، کالا از زاهدان به مشهد و سرخس و سپس به کشورهای شمال ایران قابلیت ترانزیت خواهد داشت که این امر در توسعه اشتغال و درآمد مرزنشینان بسیار حایز اهمیت است.

 

    نظرات