طرح انقلاب اداری دخالت عامل انسانی در فرآیندهای شهرسازی را پایان می‌دهد

طرح انقلاب اداری دخالت عامل انسانی در فرآیندهای شهرسازی را پایان می‌دهد

    طرح انقلاب اداری دخالت عامل انسانی در فرآیندهای شهرسازی را پایان می‌دهد

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با اجرای طرح «انقلاب اداری» که در حوزه الکترونیک سازی  فرآیندهای شهرسازی رخ می دهد بخش قابل توجهی از دخالت‌های عامل انسانی و دخالت‌های سلیقه‌ای شهرداری به حداقل می‌رسد.

    به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، علی صالحی در ارتباط با برنامه‌های مقابله با فساد در دوره کنونی مدیریت شهری اظهار کرد: قبل از اینکه شورای ششم مستقر شود، مردم چند دغدغه جدی داشتند که مهمترین آن در رابطه با عدالت در توزیع منابع و خدمات همچنین مقابله با مفاسد و خدمات و تسهیل فرآیندها بود.

    وی افزود: در رابطه با بند اول سعی کردیم در حوزه بودجه و محله محوری آن را دنبال کنیم اما دو مورد دیگر در راستای طرح شفافیت و ارتقاء سلامت اداری است. این طرح در تلاش است که موضوع نظارت را در شهرداری تقویت و گلوگاه‌های مفسده برانگیز و امکان استفاده از رانت و امتیازهای ویژه را از بین ببرد.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: یکی از بخش‌های مهم این طرح که به حوزه نظارتی شورا مربوط می‌شود تکالیفی را به شهرداری محول کرده است. موارد درآمدی که تاکنون کمتر به سمع و نظر اعضای شورا می‌رسید اما برای نخستین بار سامانه‌های مختلف درآمدی و ملکی برای رصد لحظه‌ای در اختیار شورا قرار گرفت.

    وی افزود: برای نظارت و فسادستیزی پرونده هایی تشکیل و و برخوردهای نظارتی اتفاق افتاد. به طوری که برخی از افراد با همکاری سازمان بازرسی و حراست شهرداری و دستگاه‌های نظارتی خارج از شهرداری دستگیر شدند، اما ما معتقدیم برخورد سلبی فقط برخورد با معلول قصه است و علت ایجاد فساد و رانت، باید مشخص شود.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: حتی اگر ما و مردم معتقد باشیم ۹۹ درصد از خانواده بزرگ شهرداری افراد پاک و سالمی هستند، اما این مسیرهای غیر شفاف مانند مسیر ایجاد امضاهای طلایی باعث شد که ما شاهد مفاسدی در مجموعه شهرداری باشیم که رفع این مفاسد از دغدغه‌های مردم هم بود.

    وی دخالت عامل انسانی در فرآیندهای شهرداری را علت اساسی این موضوع دانست و تصریح کرد: برهمین اساس در طرح شفافیت بندی قرار داده و شهرداری مکلف شد طی یک مهلت چند ماهه تا پایان خرداد، تمام  فرآیندهای صدور پروانه را به صورت الکترونیکی کند تا دخالت عامل انسانی را در فرآیندهای صدور پروانه که تقریبا عمده ترین محل درآمدی شهرداری است، به صفر برسانیم.

    صالحی با بیان اینکه براساس وعده‌ای که شهرداری داده است همه فرآیندهای حوزه شهرداری، استعلامات و موضوعات مختلفی مانند پروانه‌های تعمیری، صدور پروانه و پایان کار ساختمان تا پایان سال ۱۴۰۱الکترونیکی خواهد شد، گفت: معتقدیم در عین اینکه باید نظارت مستمر، دائم، آنلاین و حضوری از جانب شورای شهر انجام شود، مبادی نظارت شهرداری نیز عملیاتی شود و با افرادی که حقوق بیت المال و حقوق مردم را تضعیف می کنند، برخوردهای سلبی صورت گیرد.

    وی با بیان اینکه برای تسریع در خدمت رسانی به مردم و برخورد با علت و دلیل واقعی بروز مفاسد یا طولانی شدن فرآیندهای اداری باید با افرادی که با پرداخت های غیر قانونی یا تبادل امتیازات سعی در پیشبرد کارهایشان دارند، برخورد کرد، گفت: به این ترتیب امضاهای طلایی که در مسیر وجود دارد و عوامل انسانی که می تواند به تشخیص در قبال یک پرونده، کمک کند، مشخص می‌شوند.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: اینگونه موضوعات را می توانیم با الکترونیک سازی اقدامات شهرداری و امکان رصد دائم، مقایسه و نظارت فعال، رفع کنیم.

    وی با تاکید بر یکسان بودن عمل در قبال نقاط مختلف و پرونده هایی که مشابه هستند، گفت: یعنی به جز آنکه ما می گوییم مفسده و رانت وجود دارد، بی عدالتی هم گاهی ناخواسته به وجود می آید. یعنی پرونده هایی که در مناطق مختلف شهر به لحاظ شرایط یکسان هستند ممکن است عامل انسانی دو گونه متفاوت با آنها برخورد کند! ما  این موضوع را  در رابطه با عوارض‌های سالانه شهرداری هم اعمال کرده و تلاش کردیم اعداد پرداختی مناطق شهری که به لحاظ کیفیت زندگی شبیه به هم هستند یکسان باشد تا بتوانیم بدون متوقف کردن توسعه در هر محله ای، شرایط را برای نزدیک شدن محلات و افزایش عدالت فراهم کنیم.

    صالحی با بیان اینکه تلاش کردیم مداخله و نظارت مردم را  به واسطه سامانه سوت زنی در شورا  و شهرداری بیشتر کنیم، ادامه داد: همچنین با اجرای طرح «انقلاب اداری» که در حوزه الکترونیک سازی  فرآیندهای شهرسازی رخ می دهد بخش قابل توجهی از دخالت های عامل انسانی، دخالت شهرداری و دخالت های سلیقه ای شهرداری به حداقل می رسد.

    وی با اشاره به گام سوم در این راستا گفت: تلاش کردیم به پستوها و تاریکخانه های شهری نور بتابانیم تا مردم با اطلاعات کافی و اشراف به قوانین، مقررات وحقوقی که دارند وارد شوند تا ما هم به صورت سلبی، سیستمی، ساختاری و به لحاظ آگاهی بخشی و دانشی که در اختیار مردم قرار می دهیم، بتوانیم منافذ موجود برای ایجاد رانت، امضای طلایی و مفاسد را با کمک گرفتن از مردم مسدود کنیم تا در ادامه همه اقداماتی که در شهر انجام شده است  به خواست خدا تکمیل کننده تلاش‌های گذشته باشیم و بتوانیم در این حوزه نیز یک گام تحولی قابل توجهی برداریم.

    عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر نیاز شهر به پایداری و هوشمندی گفت: برای رسیدن به این مقصود باید بدیهیات و مقدمات رسیدن به شهری هوشمند و مطالبه جدی آن در دستور کار قرار گیرد. یعنی اگر شورا پنج مطالبه اساسی مطرح کند، دو تا سه مساله آن مربوط به همین حوزه می شود.

    وی خاطرنشان کرد: شورا و شهرداری در راستای رسیدن به شهری هوشمند در قبال تغییرات مسیر بسیار سخت و  پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته‌اند، برای تحقق این گام بلند تلاش می‌کنیم و امیدواریم با لطف و عنایتی که خدا در این مسیر سخت به ما عطا کرده بتوانیم شاهد روزهای خوب در مجموعه مدیریت شهری اصفهان باشیم و مردم هم از تسهیل فرآیندها، کاهش خطاها و افزایش کیفیت ارائه خدمات راضی شوند.

    صالحی با بیان اینکه نظارت در شهرداری نباید معطوف به نهاد خاصی مانند بازرسی و حراست باشد، گفت: شهردار هم ساز و کاردیگری را که برگرفته از نامه حضرت امیر (ع) و توصیه های ایشان به کارگزارانشان بوده است، در نظر گرفته‌اند و مردم هم به عنوان چشم سوم در کنار مجموعه های بازرسی و حراست در شهرداری هستند. البته معتمدان محلی هم ارتباط خوبی با مجموعه مدیریت شهری دارند.

    وی با اشاره به سامانه سوت زنی در شورا و شهرداری گفت: علاوه بر اینها یک کمیته سلامت اداری هم که تلفیقی از شورا  و شهرداری است، اقدامات را رصد می کند. همچنین رئیس شورای شهر به سامانه‌های گزارش دهی دسترسی دارد و اگر برای کمیته سلامت اداری و کمیسیون پایش اشکالی به وجود آید، امکان مداخله وگزارش گیری وجود دارد.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: معتمدان محلی و مردم، پای ثابت و اصلی این گزارش ها هستند و اگر از مسیرهایی که پیش بینی شده  اشکالی در ارائه گزارش ها یا رسیدگی ها وجود داشته باشد؛ کمیته سلامت اداری، کمیسیون پایش شورای شهر، اعضای هئیت رئیسه و رئیس شورای شهر با ارتباط مستقیمی که با مردم و سوت زن ها برقرار می‌کنند، تلاش می کنند مشکلات را رفع کنند.

    وی تصریح کرد: با راه اندازی سامانه سوت زنی که مجزا از سامانه سوت زنی شهرداری است و در شورا تعبیه شده است تلاش کردیم نظارتی چند بعدی و چند وجهی بر روی اقدامات داشته باشیم تا هیچ بخشی تنها تصمیم گیرنده وتنها ناظر نباشد تا امکان بروز خطای انسانی به حداقل برسد.

    صالحی خاطرنشان کرد: سایر مجموعه های نظارتی هم می‌توانند از این ساز و کار و شفافیت اطلاعاتی که ما در اختیار آنها قرار داده‌ایم، استفاده کنند و در صورت نیاز ،گزارش‌هایی برای پیگیری توسط شورای شهر یا  کمیته سلامت اداری ارائه دهند.

    وی گفت: تقریبا این کار با تمام ظرفیت‌های بومی شهرداری دارد پیش می‌رود و با توجه به شرایطی که در حوزه شهرسازی وجود دارد از حدود ۱۳۰ خدمت مجازی و پتانسیلی که در مجموعه سازمان فاوای شهرداری و بخش‌های مختلف وجود داشته است، استفاده کردیم. تا این لحظه هیچ بودجه ای به صورت مصوب و مستقیما برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.

    وی با اشاره به ارتقاء سیستم نرم افزاری سرای ۸ در حوزه معاونت شهرسازی به سرای ۱۰ گفت: این کار مستلزم هزینه پشتیبانی است که آن هم با شرایطی اتفاق افتاده است.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: نیاز داریم در حوزه اطلاع رسانی مجموعه های مختلف از جمله حوزه روابط عمومی اطلاع رسانی‌های لازم را انجام دهد که آن هم مستلزم هزینه است. البته ردیف مستقل و مجزایی برای آن پیش بینی نشده نیست و جز تکالیف و وظایف اصلی حوزه اطلاع رسانی شهرداری قرار گرفته است و کار را بر همان منوال پیش ببریم.

    وی ادامه داد: برای اینکه ثابت کنیم طرح شفافیت را برای عملیاتی شدن پایه ریزی کرده ایم، هیچ بودجه‌ای برای موضوع شفافیت یا الکترونیک سازی در نظر نگرفته ایم، اگرچه یک بودجه مدونی در قالب فرآیندهای هوشمند سازی به تصویب رسانده‌ایم که بخشی از آن از ردیف بودجه این حوزه، تامین می‌شود. بر اساس ردیف‌های موجود در حوزه هوشمند سازی و اطلاع رسانی از بخش‌های مختلف که در این مسیر نیاز است استفاده می کنیم و امیدواریم کار به سرانجام رسد.

    گفتنی است، شهروندان می‌توانند برای اعلام گزارش‌های فساد، با شماره تلفن۳۸۹۰ تماس گرفته یا با مراجعه به درگاه الکترونیکی شهرداری به نشانی Isfahan.ir به سامانه سوت‌زنی وارد شوند و موضوع را منعکس کنند، در این صورت بلافاصله دستگاه‌های نظارتی ورود خواهند کرد و حتی نتیجه به خود شهروندان نیز ارائه می‌شود.

    انتهای پیام/

    لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

      منبع خبر

      شورای شهر اصفهان

      شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

        نظرات