اولین نشست بررسی وضعیت محیط‌زیست شهری مشهد برگزار  ...

اولین نشست بررسی وضعیت محیط‌زیست شهری مشهد برگزار ...

اولین نشست بررسی وضعیت محیط‌زیست شهری مشهد برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، اولین نشست بررسی وضعیت محیط‌زیست شهری مشهد، به همت مرکز پژوهش‌‎های شورای شهر برگزار شد.

** «سند توسعه محیط‌زیست شهر مشهد مقدس»، ترسیم افق 10 ساله پیش روی شهر

حسن کریمدادی، رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این جلسه با بیان اینکه روزانه تا 2 هزار تن زباله در مشهد جمع‌آوری می‌شود که بخش عمده آنها دفن می‌گردد، اظهارکرد: در ابتدای فعالیت شورای ششم، سامانه جمع‌آوری زباله از مبداء، 30 هزار مشترک داشت و روزانه 10 تن زباله قابل بازیافت جمع‎‌آوری می‌شد؛ با تاکیدات شورای ششم و توجه به اهمیت تفکیک زباله از مبداء، تعداد مشترکان این سامانه امروز به 140 هزار مشترک رسیده که حجم جمع‌آوری زباله را 3 برابر کرده است.

وی با بیان اینکه سیاست مدنظر حوزه خدمات شهری، دفن حداقلی زباله باید باشد، تصریح کرد: البته باید توجه داشت که مشهد در این حوزه، جزو شهرهای سرآمد کشور بوده و با ایجاد لندفیل مهندسی، انرژی تولید می‌کنیم.

کریمدادی با اشاره 22 میلیون مترمکعب آبی که روزانه صرف آبیاری فضای سبز می‌شود، گفت: مشهد از حیث سرانه فضای سبز شرایط مطلوبی دارد و آنچه در این زمینه مهم بوده، تامین منابع آبی است؛ برای تحقق این مهم باید به سمت بازچرخانی آب‌ و جداسازی آب شرب از آب خام برویم.

کریمدادی یکی از حوزه‌های موفق شهرداری مشهد در موضوع آلایندگی‌های شهری را «مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی» دانست و افزود: این اداره علیرغم ظرفیت محدود، خدماتی در سطح ملی ارائه می‌دهد و گزارش‌های بسیار خوبی از حیث کیفیت هوا، صوت، امواج الکترومغناطیس و ... داریم.

کریمدادی در ادامه صحبت‌های خود به حواشی پیش‌آمده درخصوص اراضی پادگان ارتش پرداخت و گفت: یکی از دغدغه‌های فعالان محیط‌زیست در خصوص این پروژه، موضوع قطع درختان بوده که کمیسیون خدمات‌شهری نیز پیگیری‌هایی را در این خصوص داشت.

وی از دغدغه‌مندی شورای شهر و شهرداری برای حفظ درختان سخن گفت و افزود: با بهره‌گیری از بدنه فنی و مهندسی حوزه فضای سبز و عمرانی، برخی مسیرها را منحرف کردیم تا کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود.

کریمدادی خاطرنشان کرد: عمده درختان که قابلیت جابجایی داشته، روتبال شده‌اند و در روزهای اخیر، هر روز 300 نفر به هرس و اصلاح درختان و آماده‌سازی مشغول بودند.

وی در ادامه با اشاره به رونمایی از «سند توسعه محیط‌زیست شهر مشهد مقدس»، گفت: تنها کلانشهری هستیم که از این سند برخوردار بوده که افق 10 ساله را پیش روی شهر ترسیم کرده است؛ امیدواریم این سند در کارگروه زیربنایی استانداری هم به تصویب برسد تا پس از ابلاغ، شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

کریمدادی با بیان اینکه این سند با راهبرد سیستمی و یکپارچه و با نگاه فراشهری تهیه شده، افزود: بیش از 19 نهاد در تدوین آن نقش‌آفرینی کرده‌اند و مشارکت عمومی را به دنبال داشته است.

** ساماندهی اراضی ارتش توافقی ملی بود

ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس هم با بیان اینکه در حوزه محیط زیست نیازمند واقع‌نگری هستیم و باید توجه داشت که دوران شعارزدگی و صحبت صرف پیرامون زیبایی و سرسبزی فضای سبز گذشته است، اظهارکرد: برای شناسایی شبکه مسائل و مشکلات باید اطلاعات دقیق داشته باشیم و سپس به درستی وارد فرایند شناسایی شویم.

وی افزود: در کنار این اقدامات، تحلیل درستی باید داشته باشیم و براساس تصمیم‌گیری درست، وارد فاز اجرایی شویم؛ اگر یکی از این مراحل به درستی اجرایی نشود، در تمام گام‌ها مشکل خواهیم داشت.

فرهمندی خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت که در بحث جمع‌آوری اطلاعات، به دلیل دشواری، پرهزینه بودن و گستردگی دامنه محدودیت‌های بسیاری داریم؛ اگر به دنبال بهبود شرایط شهر در حوزه‌های مختلف هستیم، باید اطلاعات و بانک داده کامل و جامعی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مشاوران تهیه طرح‌های مختلف اغلب نگاه‌های یکسونگرانه‌ای دارند، گفت: تصمیمات حوزه حمل‌ونقل و محیط‌زیست و ... تصمیمات ساده، کم‌هزینه‌ و ساده‌ای نیستند و ثمره هر تصمیم‌گیری 10 یا 15 سال آینده خود را نشان می‌دهد؛ پس نمی‌توان آزمون و خطا کرد و باید اطلاعات دقیق و بی‌طرفانه داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس افزود: پس از تصمیم‌گیری، باید مصرانه وارد عرصه اجرا شویم؛ اجرایی با جدیت و براساس تصمیم درست و نه صرفا برای رفع تکلیف.

فرهمندی گفت: اگر به دنبال محیط‌زیست و شهری سالم هستیم، در تمام مراحل یاد شده باید به درستی عمل کنیم چراکه نقص در هرکدام ما را از اهداف مدنظر دور می‌کند.

فرهمندی افزود: مصداق بارز این نقصان، «قانون هوای پاک» مصوب مجلس شورای اسلامی است؛ قانونی که غیراجرایی، افراط‌گریایانه و به دور از واقعیت حاکم بر جامعه و کشور است و تصویب آن نشان می‌دهد که در مرحله تحلیل و دریافت داده اولیه به خوبی عمل نکرده‎‌ایم یا مشاور جنبه‌های مختلف مساله را به درستی لحاظ ننموده است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‎ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه یکی از سختی‌های قانون‌‎گذاری، جامع‌نگر بودن آن است، تصریح کرد: اگر تصمیمات ما با لحاظ جمیع جوانب نباشد، تصویب نکردن یک طرح و لایحه، بهتر از تصویب کردن آن است.

فرهمندی با اشاره به تفاهم مدیریت شهری با ارتش و آستان قدس رضوی برای ساماندهی اراضی و انتقال به خارج از شهر، گفت: این موفقیت، معجزه‌ای در مشهدمقدس و دستاوردی ملی بود.

وی در ادامه بر لزوم برقراری تعامل و ارتباط نزدیک بین بدنه اجرایی و مدیریتی با دانشگاه تاکید کرد و گفت: متاسفانه مدیریت اجرایی و دانشگاه‌های ما هرکدام در یک مسیر خاص حرکت می‎‌کنند و علیرغم تلاش‌های بسیار برای برقراری این ارتباط، بین دانش و نیاز مدیریت اجرایی فاصله چشمگیری شاهد هستیم.

فرهمندی گفت: برای تحول در کشور نیازمند این پیوند هستیم؛ صنعت و حوزه‌‎های تاثیرگذار در زندگی مردم را باید به یکدیگر ارتباط دهیم.

**پیچیدگی مسائل محیط‌زیست شهری هرروز بیشتر می‌شود

الهه سادات ذوقی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس هم در این جلسه با بیان اینکه تغییر و تخریب محیط زیست طبیعی در نتیجه توسعه شهری، در حال حاضر به چالش بزرگی برای شهرها و به ویژه کلانشهرهایی مانند مشهد تبدیل شده است، گفت: با توجه به اینکه کلان شهر مشهد تحت تاثیر انواع آلودگی‌ها و مشکلات محیط‌زیستی است، شناخت صحیح و برنامه ریزی برای سیاست گذاری جهت حرکت به سمت بهبود وضعیت، ‌امری ضروری است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس خاطر نشان کرد: در حال حاضر مشهد مقدس با معضلاتی از قبیل آلودگی هوا، آلودگی آب‌، کمبود آب، ریزگردها و ذرات معلق و همچنین آلودگی‌های ناشی از دفن پسماند مواجه است و هر روز پیچیدگی مسائل محیط زیست شهری بیشتر می‌شود، به همین منظور مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد پیشنهاد برگزاری نشست بررسی وضعیت محیط زیست شهری را مطرح کرد که با استقبال رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست همراه شد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات