فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی

فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی

http://www.bananews.ir/فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی که اجرای آن از سال ۸۶ آغاز شده بود در نیمه دوم امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، مشاور عمرانی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی همزمان با افتتاح فاز یک این طرح از اواخر سال ۸۶ آغاز شد، گفت: با پیگیری‌های انجام شده برای حل مشکلات مالی و فنی شاهد پیشرفت ۷۰ درصدی اجرای این فاز هستیم.

رحیم ناصری فخر با بیان اینکه فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی در دو مرحله ساخت یال شرقی و غربی در حال اجرا است، گفت: عملیات مربوط به یال شرقی این فاز مانند عملیات خاکی، محوطه‌سازی و ساخت اسکله به اتمام رسیده است، ضمن اینکه از دو میلیون متر مکعب عملیات لایروبی این یال یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب آن انجام شده است که مابقی آن ظرف دو ماه آینده انجام خواهد شد. وی افزود: با انجام این میزان لایروبی هزار و ۱۰ متر اسکله برای پهلودهی به شناورهای نسل ششم با ظرفیت ۱۴۵ هزار تن و کشتی‌های کانتینری با ظرفیت هشت هزار teu با آبخور ۱۶ متر آماده خواهد شد. به گفته وی، همزمان عملیات مربوط به یال غربی فاز دوم این طرح شامل عملیات بتن‌ریزی عرشه، لایروبی و محوطه‌سازی در حال انجام است که امسال بهره‌برداری قطعی از این یال و به تبع آن فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی انجام خواهد شد.

به گفته وی با بهره‌برداری از این فاز، ظرفیت بندر شهید رجایی از ۳ میلیون TEU به ۶ میلیون TEU افزایش می‌یابد، ضمن اینکه ۶۰ هکتار محوطه‌سازی نیز برای عملیات تخلیه و بارگیری کالا آماده می‌شود. مشاور عمرانی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ارزش قرارداد فاز دوم طرح توسعه بندر شهید رجایی را ۴۱۰ میلیون دلار عنوان کرد که از محل منابع داخلی به منظور لایروبی، احیا، محوطه‌سازی، ساخت اسکله و نیز تامین تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا هزینه می‌شود. وی با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از این رقم در خرید ۴۵ دستگاه ترانس تینر و ۱۸ دستگاه جرثقیل کانتینری پیش‌بینی شده در این فاز هزینه خواهد شد، افزود: این تجهیزات قرار است توسط شرکت برنده مزایده انتخاب اپراتور دوم بندر شهید رجایی تامین و خریداری شود. مشاور عمرانی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اظهار کرد: در حال حاضر در اجرای این طرح مشکلی نداریم و مشکلات مالی و مسائل فنی طرح نیز مرتفع شده است. وی درباره فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی نیز گفت: البته تفاهم‌نامه‌ای درباره فاز سوم با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منعقد شده است و موضوع در دست پیگیری است. ناصری فخر درباره ظرفیت خالی در بندر شهید رجایی نیز اظهار کرد: کل عملیات کانتینری ما در سال گذشته ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار TEU بوده است در حالی که کل ظرفیت کانتینری به ۳ میلیون TEU می‌رسد.

 

 

    نظرات