عقلانیت و عدالت؛ خواسته ۵ میلیون اصفهانی مطابق گفتمان آبی رئیس دولت مردمی است

عقلانیت و عدالت؛ خواسته ۵ میلیون اصفهانی مطابق گفتمان آبی رئیس دولت مردمی است

     عقلانیت و عدالت؛ خواسته ۵ میلیون اصفهانی مطابق گفتمان آبی رئیس دولت مردمی است

    سخنگو و عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مردم استان اصفهان و یک ایران منتظرند تا به دور از شعار و فرصت سوزی این عدالت و عقلانیت در مدیریت منابع آب در کشور و فلات مرکزی را شاهد باشیم، گفت: خواسته ۵ میلیون اصفهانی دقیقا محور اصلی این گفتمان آبی دولت مردمی است و منتظرند تا در سفر پیش رو بیشتر از حرف، شاهد عمل باشند.

    به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، علی صالحی در نطق میان‌دستور چهل و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با  تبریک میلاد امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به همه علاقه‌مندان و محبان ایشان اظهار کرد: امیدواریم که نور امام رئوف بر دل‌ها و مغزهای تار عنکبوت گرفته بتابد تا بدانند خاک پاشیدن به خورشید از سر عقل نیست.

    وی با بیان اینکه هفته صنایع دستی است و باید از این فرصت برای پرداختی نوین به این مطلب بسیار مهم استفاده کنم، افزود: اینکه امروز هر شهروند اصفهانی به این شهر افتخار می‌کند، اینکه از اقصی نقاط کره خاکی برای سیاحت به این شهر سفر می‌کنند، اینکه از طرف یونسکو عناوینی همچون شهر خلاق و صنایع دستی به آن تعلق می‌گیرد؛ همه و همه نتیجه تلاش هنرمندانی است که طی چند سده با خلق هزاران اثر تاریخی‌هنری اصفهان را به چنین جایگاهی رسانده‌اند و ما امروز میراث‌دار این سرمایه‌ها هستیم، اینجا تلنگری لازم است که آیا آیندگان ما نیز از ما به نیکی یاد می‌کنند یا ...

    سخنگو و عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هر رشته هنری که در این شهر به فراموشی سپرده شود، بخشی از هویت این سرزمین را با خود به زیر خاک می‌برد و بر اساس آنچه اعلام شده تعدادی از رشته‌های صنایع دستی کمتر از انگشتان یک دست هنرمند دارد.

    وی افزود: در این دوران تمدن غرب با پویانمایی و داستان‌های مصور و روایت‌های نرم رسانه‌ای با مخاطب قراردادن کودکان حتی پیش از آغاز سن مدرسه، فرهنگ خویش را به خورد جوامع می‌دهد و از تمامی ابزارها، از زبان و کتاب گرفته تا سازمان‌های بین‌المللی در این جنگ تمام عیار ادراکی و شناختی فروگذار نمی‌کند‌.

    سخنگو و عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: امروز عصر قصه‌هاست و ملت‌ها با قهرمانان و افتخارات قهرمانانه در این قصه‌ها روزشان را شب می‌کنند.

    وی افزود: از این منظر چه چیزی بهتر از قصه‌های واقعی که از خون دل هنرمندان روایت می‌شود؛ هنرهایی چون میناکاری، قلم‌زنی، معرق‌کاری، ملیله‌دوزی، خاتم کاری، صرفا یک رَسته هنری نیست، بلکه می‌تواند روح و روایت ایرانی‌اسلامی که در خود دارد را به مخاطب داخلی و خارجی منتقل کند که البته هم هویت‌ساز است و هم هویت اصیل موجود را حفظ خواهد کرد و دژ مستحکمی برای مقابله با جنگ ترکیبی و حفظ سرمایه‌هایمان برای نسل‌های آینده است.

    صالحی با اشاره به مفهوم مزیت رقابتی تصریح کرد: ما در اقتصاد مفهومی داریم تحت عنوان مزیت رقابتی؛ توضیح ساده آن یعنی اگر می خواهید در رقابت با سایرین جلوتر باشید ببینید در چه بخشی توانمندی بیشتری دارید که بقیه رقبا ندارند.  اگر ما به دنبال رشد اقتصادی استان و کشورمان هستیم باید به دنبال مزیت های رقابتی مان باشیم.

    وی ادامه داد: محصولات فولادی که در حال حاضر ۵۲ درصد محصولات صادراتی استان ماست را ده ها کشور دیگر در دنیا تولید می‌کنند اما هنرِ دست هنرمندان ما در دنیا منحصر به فرد است اما حتی اسمش در رتبه‌های صادراتی نیست. مضاف بر این که ما شهر خلاق صنایع دستی و هنرهای مردمی هستیم یعنی به نوعی علاوه بر مزیت، گاهی انحصار در بازار محصولات هم داریم، اما جای تاسف دارد که گاهی به اسم توسعه در تله جهانی‌سازی می‌افتیم.

    سخنگو و عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: جهانی سازی که می‌خواهد مزیت رقابتی کشورهای در حال توسعه را به جای علم و فناوری، دستاوردهای نوین و صنایع خلاق، منابع طبیعی و نفت را به عنوان مزیت رقابتی کشورهای غیرپیشرفته معرفی کنند تا هم یکسان‌سازی بازار مصرف برای کمپانی‌های اقتصادی بین‌المللی فراهم شود و هم زمینه‌های رقابت فعال و فزاینده در رسته‌های اقتصادی موثر از بین برود و دهکده‌ جهانی تبدیل به یک بازار مصرف جهانی انحصاری تبدیل شود با انبوهی از کشورهای دنباله‌رو و نه پیشرو...

    وی تصریح کرد: جلوه دیگر جهانی سازی جایی است که برای ذائقه‌سازی سازه‌های بنتی جایگزین هویت‌ محلات می‌شوند، کافی شاپ‌ها جای سفره‌خانه‌های سنتی را می‌گیرند، موسیقی بی‌هویت وارداتی به جای نای نی و نوای سنتور به گوش می‌رسد و کالاهای جعلی و وارداتی به جای صنایع دستی اصیل راهی خانه عروس و دامادها می‌شود که لازم است با نگاه ویژه به چنین مزیت‌های رقابتی هم با این فضای تحمیلی برای عقب‌ماندگی کشور و بی‌توجهی به ظرفیت‌ها مقابله کرد و هم افق‌های جدیدی برای شهر و کشور بگشاییم.

    صالحی خاطرنشان کرد: در کنار بحث صادرات، کاربرد صنایع دستی به عنوان کالایی لوکس در جامعه، نیاز به بازنگری دارد، چرا به جای ظروف چینی و بلور از مینا و خاتم استفاده نشود؟ چرا به جای هنرهای نامانوس، تابلوهای معرق زینت بخش دیوارهای ایرانیان نباشد؟

    وی گفت: به عنوان عضو شورای شهر اصفهان که وظیفه قانون گذاری و نظارت را در این کلانشهر هنر خیز بر عهده دارم از هر اقدامی که منجر به تقویت صنایع دستی و هنرمندان این حوزه شود حمایت می کنیم و در این مسیر از همه نهادها مطالبه‌گر خواهیم بود.

    سخنگو و عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: آنچه امروز و در هفته پیش رو رخ می‌دهد بخشی از حمایتی است که با برنامه‌ریزی همکارانم در معاونت برنامه ریزی شهرداری با همکاری سایر بخش‌ها و یک همگرایی خوب بین دستگاهی شکل گرفته و در ادامه نیز لازم است یکی از اولویت‌های مدیریت شهری اصفهان، کمک به حفظ و تقویت صنایع دستی اصفهان عزیز باشد. که در این رابطه جمع بندی کمیسیون‌های فرهنگی و اقتصادی شورا اعلام می‌شود.

    وی ادامه داد: اما از هر چه بگذریم باید شهادت داد که این هنر و تمدن از سال‌ها قبل در کنار یک رود زاینده به وجود آمده است، رودی که بدون آن نه فرهنگی بود و نه تمدنی که اصفهان پایتخت آن باشد. نه جهانی بود و نه بهشتی ثانی که اصفهان نصف جهان و اردیبهشتش مثال‌زدنی باشد.

    صالحی بیان کرد: این روزها درباره سفر رئیس محترم جمهور به دیار زاینده‌رود زیاد صحبت می‌شود اما می‌خواهم فقط به یک نکته بپردازم و آن اتفاقا در اظهارات اخیر دکتر رئیسی در پاسخ به اظهارات غیرکارشناسی و غیرسازنده در سفر اخیر استانی‌شان مطرح شد. «توزیع آب بر اساس طرح جامع با عدالت و عقلانیت...» آقای رییسی شما مرد عدالت هستید و عقلانیت و جامع‌نگری جزیی از منش شما بوده و هست؛ مردم استان اصفهان و یک ایران منتظرند تا به دور از شعار و فرصت سوزی این عدالت و عقلانیت در مدیریت منابع آب در کشور و فلات مرکزی را شاهد باشیم.

    وی تصریح کرد: خواسته ۵ میلیون اصفهانی دقیقا محور اصلی این گفتمان آبی دولت مردمی است و منتظرند تا در سفر پیش رو بیشتر از حرف، شاهد عمل باشند.

    وی تاکید کرد: شما نه برای تفرج و نگاه لوکس به زاینده‌رود بلکه برای نجات این هویت و تمدن عظیم و اعتبار بین‌المللی ایران تلاش کنید، مردم عزیز و شهیدپرور اصفهان هم همچون گذشته که پیشتاز در بزنگاه‌ها و نقاط عطف انقلاب بوده‌اند، موتور توسعه و پیشرفت کشور را سریع‌تر از گذشته به جریان خواهند انداخت و حلال مسایل خود خواهند بود. آنچه شرط بلاغ بود گفتیم، خواه...

    انتهای پیام/

    لینک اصل خبر در سایت شورای شهر اصفهان

      منبع خبر

      شورای شهر اصفهان

      شورای شهر اصفهان یک شورای شهر در شهر اصفهان می باشد

        نظرات